Napisano
25.02.2007 - 00:41
OK! Dostałem odpowiedż na któryś zarzut od brata mailem... skopiuje go tutaj...
Cześć Piotrek to znowu ja. Tym razem piszę ci odpowiedź na zarzut tego
klesia, dotyczący wprowadzenia na Soborze w Nicei 787 kultu obrazów wbrew II
przyk. Dekalogu i wcześniejszeym postanowieniom w Kościele.
Nie będę pisał tej części odpowiedzi, która znajduje się w
Katechiźmie Kościoła Katolickiego (KKK). Skąd wział się zakaz robienia podobizn
Boga i dlaczego Chrześcijanie na to pozwolili, przeczytaj przede wszystkim w
KKK 2129-2132 (wpisz sobie pełną nazwę KKK w Google w znajdziesz KKK w
necie). Do tego jeszcze dodam, że Żydzi nazywali Boga Jahve, ale również
Kadosz co ozn. zupełnie inny, całkowicie niepodobny do niczego. Stąd zakaz
tworzenia podobizn Jahve. Ponadto wiedz, że Izrael był jedyną wspólnotą
wierzącą w Jednego Boga podczas gdy narody ościenne uprawiały kult
bożków. Właśnie I przyk. Dekalogu jest zakazem podonej czci bożków. Oprócz
tych powodów pozostaje jeszcze jeden najważniejszy, Żydzi nie znają Boga
Wcielonego, który ma Ciało i żyje w konkretnym czasie i miejscu. My znamy
takiego Boga jest Nim Jezus Chrystus. W Kościele krzyż, ikony, relikwie nie
są czczone tak jak bożki. One są symbolami. Co to znaczy? Symbol jest czymś
co jest doświadczalne zmysłami (wzrokiem, słuchem, dotykiem, węchem,
smakiem). Jednak to doświadczeni zmysłowe ma prowadzić ku rzeczywistości
duchowej, którą ów symbol przedstawia. Inaczej mówiąc obraz Pana Jezusa nie
jest przedmiotem czci ze względu na wartość materialną, ale godzien jest
szacunku ze względu na Tego, którego obecność symbolizuje. Jest to coś
innego niż kult samego przedmiotu, który sam jest bogiem=bożkiem.
Jest totalną bzdurą twierdzenie jakoby Kościół zniósł albo zmienił
treść przykazania Bożego! Owszem wyodrębnił spośród woła, osła i
innych rzecz należących do bliźniego kobietę-żonę (Wj 20,17). Nie jest to
jednak zmiana treści tego przykazania, zle pokazanie godności kobiety
zamężnej w stosunku do rzeczy materialnych. W przykazaniach występuje
konstrukcja gramat. z podmiotem domyślnym np. V, VI, VII przyk. "Nie będziesz
zabijał, cudzołożył, kradł". Taka budowa sugeruje , że podmiotem-adresatem
nankazu jest każdy człowiek.
Jeszcze jedno. Jest tu mowa o Soborze w Nicei 787 r. i o synodzie w Elvirze
z 306 r. Otóż w Kościele Kotolickim władza wygląda tak:
1.Papież i 2.kolegium biskupów
3.Sobór powszechny
4.Koferencje Episkopatów np. Polski. Episkopat może zwołać synod
plenarny na terenie podległym danej konferencji episkopatu, ale jej postanowienia
obowiązują tylko na swoim terenie i muszą zostać zatwierdzone przez
Papieża (kanon 439 i 446 w Kodeksie Prawa Kanonicznego, które też znajdziewsz w
internecie).
5. Biskupii diecezjalni. Biskup diecezjalny też może zwołać synod
diecezjalny w ramach swojej diecezji np. gliwickiej, ale jgo postanowienia muszą
być zgodne z wcześniejszymi ustaleniami synodu plenatnego (Episkopatu
Polski) i zatwierdzone przez Papieża. Chociaż w 306 r. ten ustrój władzy
jeszcze nie był tak ustawiony to napewno odróżniano wagę ożeczeń synodalnych
od soborowych. Orzeczebia Soborów obowiązują w całym Kościel i przez
cały czas np. Sobór Watykański II.