Blancik, przestań, bo pomyślę, że Quintus Ci konto zhakował...
Taka mała edukacja na temat tego, co wylatuje z silników odrzutowych:
- spaliny z samolotów często mierzy się za pomocą wskaźnika emisji {masa (w gramach) produktu spalinowego podzielonego przez masę (w kg) spalonego paliwa do silników odrzutowych}. Suma produktów spalania okazuje się większa niż jeden (masa produktów spalania jest większa niż masa spalonego paliwa, ponieważ spaliny zawierają tlen z otaczającego powietrza przereagowany z paliwem podczas spalania).
Wskaźniki emisji niektórych produktów spalania paliwa lotniczego są następujące:
Dwutlenek węgla (CO2): 3150
Para wodna (H20): 1230 (Knollenburg (1972) szacunkowo 1370)
Tlenki azotu (NOX): od 8 do 20
Dwutlenek siarki (SO2): 0,5
Wskaźniki emisji dla większości innych produktów, takich jak niespalone węglowodory i tlenek węgla, będą prawdopodobnie rzędu 2 lub mniej.
Tak więc w przykładzie Knollenburga samolot badawczy spalił 1,26 gramów paliwa na metr lotu, więc stężenia większości składników (innych niż CO2 lub woda / lód) będą wynosić najwyżej 20 * 1,26 / 1000 = 0,025 grama na metr lotu w porównaniu z 21 000 do 41 000 gramów lodu.
Trwałe smugi są lodowymi chmurami, więc są one w większości wykonane z lodu. Prawdopodobnie zawierają także produkty wylotowe z samolotów (w tym sadzę i rozpuszczone gazy, takie jak dwutlenek siarki), ale w przeważającej części są wytwarzane z wilgoci skroplonej z otaczającego powietrza.
W jednym z przykładów podanych przez Knollenburga (październik 1972 r., Journal of the Atmospheric Sciences, strony 1367–1374) ilość wilgoci uwalnianej podczas spalania paliwa odrzutowego z samolotu badawczego wynosiła 1,7 grama wody na każdy metr toru lotu. Jednak całkowita ilość wody zmierzona w trwałej smudze wytwarzanej przez samolot została zmierzona zachowawczo (tj. Prawdopodobnie było to niedoszacowane) i wynosiła od 20700 do 41200 gramów wody na każdy metr ścieżki smugi.
Całkowita zawartość wody może się różnić o kilka rzędów wielkości. Ostatni model szacuje, że całkowita zawartość wody w smugach, które mają jedną godzinę, zwykle waha się od 500 do 100 000 g na metr, przy wartości mediany (połowa zawiera więcej, a połowa zawiera mniej) około 6000 gramów na metr.
O warstwach i ich temperaturze nie chce mi się już pisać, bo o tym wałkowaliśmy średnio co sto lub dwieście stron.