Napisano 13.11.2012 - 06:06
Napisano 15.11.2012 - 08:57
Użytkownik harap edytował ten post 15.11.2012 - 08:59
Napisano 15.11.2012 - 10:23
Użytkownik harap edytował ten post 15.11.2012 - 10:24
Napisano 15.11.2012 - 20:44
Napisano 15.11.2012 - 21:48
Napisano 15.11.2012 - 22:03
Użytkownik Staniq edytował ten post 15.11.2012 - 22:05
Napisano 15.11.2012 - 22:19
Napisano 16.11.2012 - 14:30
Napisano 17.11.2012 - 20:39
Napisano 18.11.2012 - 01:27
Napisano 29.12.2012 - 15:39
To jest fakt przemilczany w powszechnie znanych opracowaniach.
Podobnym fenomenem jest nie używanie przez prasłowian koła garnacarskiego. Dla naukowców spod znaku SS i Ahnenerbe było to objaw zapóźnienia rozwojowego naszych przodków. Dla mnie coś zupełnie innego: w połaczeniu z faktem że Słowianie podobnie jak Majowie czy Aztekowie czcili Słońce ,znali boga pod postacią pierzastego węża(Żmij) jest po poszlaka ze kszałt koła(symbol Słońca) był poprostu tabu - używanie go do przyziemnych celów(taplanie go w brudzie , pyle czy glinie) było poprostu bezboznością i profanacją "państwowej" religii.
PS Tak naprawdę Indianie i nasi przodkowie znali koło -
niechcieli go tylko uzywać do pewnych celów.
Oczywiście znali koło (choćby ich kalendarze miały formę kół) – jednak nie używali go do celów transportowych z bardzo prozaicznego powodu.
Piszesz, noxili, że „używanie [koła] do przyziemnych celów(taplanie go w brudzie , pyle czy glinie) było poprostu bezboznością i profanacją "państwowej" religii.” Nie do końca się z tym zgodzę.
Majowie czy Aztekowie używali koła do przyziemnych celów i nie wzdragali się przed taplaniem go w pyle i glinie. Świadczą o tym liczne zabawki dziecięce wyposażone w koła, co każe przypuszczać iż kultury te bardzo dobrze znały jego praktyczne zastosowanie.
Jednak możliwość toczenia drewnianego pieska na sznurku nie przekładała się na transportowanie za pomocą kół większych obiektów (np. głazów). Przede wszystkim dlatego, że Majowie nie mieli pod ręką żadnego zwierzęcia jucznego, dostatecznie dużego aby zaprząc do niego wóz. Największe takie zwierzęta to lamy – bardzo delikatne i niedostatecznie silne, w dodatku występujące tylko w niektórych rejonach; poza tym psy i indyki.
Druga sprawa – mimo posiadania bardzo dobrych dróg, wciąż nie zawsze dało się je wykorzystywać do transportu ciężkich głazów. Pomijając kwestię tego, że drogi takie przebiegały czasem w bardzo trudnych terenach (co widać na załączonych przez Ciebie zdjęciach) to budowano je na podsypce z piasku – co sprawiało, że nie były odporne na zbyt duże obciążenia, a już na pewno wóz z kołami obładowany głazami szybko by te drogi „rozpruł” i doprowadził do stanu całkowitej nieużywalności. Drogi służyły im przede wszystkim do chodzenia i sprawdzały się w celach militarnych.
Niestety mimo znajomości koła Majowie chcąc nie chcąc musieli radzić sobie bez niego – przynajmniej pod względem transportowym.
Troche faktów :Jednak możliwość toczenia drewnianego pieska na sznurku nie przekładała się na transportowanie za pomocą kół większych obiektów (np. głazów). Przede wszystkim dlatego, że Majowie nie mieli pod ręką żadnego zwierzęcia jucznego, dostatecznie dużego aby zaprząc do niego wóz. Największe takie zwierzęta to lamy – bardzo delikatne i niedostatecznie silne, w dodatku występujące tylko w niektórych rejonach; poza tym psy i indyki.
2) Pierwsze przedstawienie drogi i wozu (notabene bez zwierząt pociągowych) pochodzi sprzed 5500 lat (jest na Wazie z Broncic) .Najstarsza znana nam droga(Sweet Trak) o powierzchni utwardzonej ma mniej wiecj tyle samo latDruga sprawa – mimo posiadania bardzo dobrych dróg, wciąż nie zawsze dało się je wykorzystywać do transportu ciężkich głazów. Pomijając kwestię tego, że drogi takie przebiegały czasem w bardzo trudnych terenach (co widać na załączonych przez Ciebie zdjęciach) to budowano je na podsypce z piasku – co sprawiało, że nie były odporne na zbyt duże obciążenia, a już na pewno wóz z kołami obładowany głazami szybko by te drogi „rozpruł” i doprowadził do stanu całkowitej nieużywalności. Drogi służyły im przede wszystkim do chodzenia i sprawdzały się w celach militarnych.
Napisano 25.01.2013 - 00:45
0 użytkowników, 1 gości oraz 0 użytkowników anonimowych