Skocz do zawarto¶ci


Zdjêcie

Niezwyk³y d¼wiêk w Kijowie i w innych miejscach ¶wiata


  • Zaloguj siê, aby dodaæ odpowied¼
619 odpowiedzi w tym temacie

#271

Starosta.
  • Postów: 15
  • Tematów: 0
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Jarecki przecie¿ ten d¼wiêk z Oregonu musia³by byæ s³yszalny w promieniu kilku kilometrów (co najmniej!). Po prostu nie wierzê, ¿e nikt wiêcej nie zwróci³by na niego uwagi, reszta mieszkañców miasteczka musia³aby byæ totalnie g³ucha. Szczególnie je¶li ten d¼wiêk pojawi³ siê o 3 nad ranem kiedy w mie¶cie jest cicho. Jak dla mnie to ewidentny fake. Ta babka jest dziwnie spokojna, ka¿dy normalny cz³owiek trz±s³by siê ze strachu s³ysz±c takie piekielne d¼wiêki nad ranem ;)
  • 0

#272

sechmet.
  • Postów: 973
  • Tematów: 2
  • P³eæ:Mê¿czyzna
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

Jarecki przecie¿ ten d¼wiêk z Oregonu musia³by byæ s³yszalny w promieniu kilku kilometrów (co najmniej!). Po prostu nie wierzê, ¿e nikt wiêcej nie zwróci³by na niego uwagi, reszta mieszkañców miasteczka musia³aby byæ totalnie g³ucha. Szczególnie je¶li ten d¼wiêk pojawi³ siê o 3 nad ranem kiedy w mie¶cie jest cicho. Jak dla mnie to ewidentny fake. Ta babka jest dziwnie spokojna, ka¿dy normalny cz³owiek trz±s³by siê ze strachu s³ysz±c takie piekielne d¼wiêki nad ranem


Nie s±dzê aby wywo³aæ to mog³o taki atak paniki, po prostu co¶ s³ychaæ, kto¶ pomy¶la³ ¿e samolot i spa³ dalej a kto¶ inny nie obudzi³ siê, po prostu panna mia³a bardziej bezsenn± noc i by³a bardziej uwa¿na to i us³ysza³a.

Okolica raczej nieludna, dom daleko od miasta, ludzie raczej wypieraj± nieznane ni¿ siê tym interesuj±.

Ja bym siê wcale nie trz±s³ ze strachu - by³bym tak samo ciekawy, co jest powodem takiego ha³asu.
  • 1

#273

ciasteczkowypotwor.
  • Postów: 96
  • Tematów: 2
Reputacja Z³a
Reputacja

Napisano

Moje monitory aktywne 8,5" mają płaską charakterystykę do 45Hz, a stoją sobie w pokoju i nie potrzebują garażu ;)

25" głośniki też z bliska podziwiałem, utrasztywne membrany z kevlaru - robią niesamowite wrażenie.

Kartę polecam Ci M-Audio 1010LT - 32bit/96kHz i świetnie przetworniki cyfrowo-analogowe. Niedrogo można już kupić, myślę że jakością dźwięku przebija ASUS'a - ale przekonaj się sam ;)


Jakie monitory z głośnikiem 8,5" zagrają poniżej 45Hz, bajki opowiadasz.
M-Audio 1010LT to średnia półka, badziew jak i asus. A rozdzielczość 32bit to tylko bajer.

Mówisz oczywiście o głośnikach mających charakterystykę do 100 Hz - tzw. niskotonowych. Nie wygłupiaj się z 25", bo to coś musiało by mieć pudło jak garaż na malucha. Sprzęt (poza kartą dźwiękową) nie ma tutaj znaczenia (to moje małe hobby, uwierz jest dobry), bo odsłuchuję takie rzeczy przez słuchawki (Sennheiser HD 449 - 16 do 24000 Hz , 32oHm).
Dobrze zogniskowany dźwięk z głośnika robi bałagan nie w odległości 1m, lecz troszkę dalej. Zależy to od jego budowy, min. skoku membrany, który jest różny przy z pozoru tak samo wyglądających głośnikach. Nie będę teraz robił Ci wykładu z akustyki, ani o budowie pudla rezonansowego i jego wpływie na dźwięk.
Niestety nie nagrano tego materiału mikrofonem dynamicznym, tylko pojemnościowym, bo takie są w kamerach. Dźwięk zapisany był w formacie wav. i tylko taki materiał obrabiałem, bez konwersji do innych formatów.
Uzyskana jakość po oczyszczeniu to 99 000 Hz w 32 bitach, dlatego materiał końcowy miał dziesięciokrotnie większą objętość niż wejściowy. Niestety nie stać mnie na kartę 64 bit (kosztuje majątek i prawie nie do kupienia, robione są w większości na zamówienie).
Asus to dynamika i SNR na poziomie 123 dB, próbkowanie od 10 do 200kHz i natywna rozdzielczość 24bit. To moje hobby, nie jestem audiofilem.


Odsłuch przez słuchawki - bardzo trafne i dobre, szczególnie ta charakterystyka 16Hz, chyba przy spadku -20dB.

Karta dźwiękowa 64bit, tak na pewno... Już 32bit to programowy mit.
Asus i dynamika na poziomie 123dB, tak, a świstak siedzi i zawija je w te sreberka.
Dobrze zogniskowany dźwięk? To fale dźwiękowe da się ogniskować?



Panowie dajcie sobie na wstrzymanie z wywodami na temat akustyki, bo wygląda na to, ze obaj macie blade pojęcie o tym.

U¿ytkownik ciasteczkowypotwor edytowa³ ten post 16.02.2012 - 16:15

  • 2

#274

Goosfraba.
  • Postów: 324
  • Tematów: 3
  • P³eæ:Mê¿czyzna
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

Strange sounds in the sky 2012 (Oregon) - brzmi jak utwory Briana Eno! :)
  • 0

#275

Grzesiek85.
  • Postów: 41
  • Tematów: 1
  • P³eæ:Mê¿czyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

@ciasteczkowypotwor

Sam troche bawie siê na klawiszach od czasu do czasu i do ods³uchu polecam s³uchawki studyjne z jak najbardziej p³ask± charakterystyk± - ja u¿ywam KRK KNS-8400, a karte dzwiekowa e-mu 0404 24b/96khz.
A 32bitowe probkowanie to oczywiscie mozliwe tylko po przekonwertowaniu (np w cubase) z 24b albo 16b np do robienia precyzyjniejszego masteringu jakiegos miksu.. tak samo jak z 48khz na 192khz itd.
ale odtwarzanie albo nagrywanie w 32bitach? to masz racjê bzdura totalna :) max 24bity i 96khz
  • 0

#276

Staniq.

    In principio erat Verbum.

  • Postów: 6687
  • Tematów: 774
  • P³eæ:Mê¿czyzna
  • Artykułów: 28
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Ods³uch przez s³uchawki - bardzo trafne i dobre, szczególnie ta charakterystyka 16Hz, chyba przy spadku -20dB.

Karta d¼wiêkowa 64bit, tak na pewno... Ju¿ 32bit to programowy mit.
Asus i dynamika na poziomie 123dB, tak, a ¶wistak siedzi i zawija je w te sreberka.
Dobrze zogniskowany d¼wiêk? To fale d¼wiêkowe da siê ogniskowaæ?



Panowie dajcie sobie na wstrzymanie z wywodami na temat akustyki, bo wygl±da na to, ze obaj macie blade pojêcie o tym.

Uwa¿asz, ¿e producent k³amie? Skoro Twoje pojêcie na temat akustyki jest wy¿sze ni¿ moje, wiedzia³by¶ o tym, ¿e ka¿dy g³o¶nik jest kierunkowy. A mo¿e nie? Mo¿e polaryzacja na zaciskach te¿ nie ma znaczenia?



#277

ciasteczkowypotwor.
  • Postów: 96
  • Tematów: 2
Reputacja Z³a
Reputacja

Napisano

Nie uwa¿am ze Sennheiser k³amie, ale 16Hz odtwarzaj± te s³uchawki, ale przy jakim spadku minimum. Te s³uchawki graj± góra od 50Hz.

Ka¿dy g³o¶nik jest kierunkowy, a to ci dopiero. Poni¿ej charakterystyka promieniowania kolumny 2x15".

Do³±czona grafika

Widzisz tu gdzie¶ jak±¶ kierunkowo¶æ?

Polaryzacja, to nie kierunkowo¶æ.
  • 1

#278

Staniq.

    In principio erat Verbum.

  • Postów: 6687
  • Tematów: 774
  • P³eæ:Mê¿czyzna
  • Artykułów: 28
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Jeżeli tak nie jest, to dźwięk z tylu kolumny będzie tak samo słyszalny jak z przodu? Pomyśl zanim odpowiesz. Podpowiem Ci tylko, że jest różnica w kierunkowości dźwięków, a co się z tym wiąże z ich lokalizacją. Dźwięki niskie jest bardzo trudno zlokalizować, ponieważ ich charakterystyka promieniowania - rozchodzenia się na to nie pozwala. Podałeś przykład głośnika 15", czyli niskotonowego. Poszukaj sobie charakterystyki głośnika np. 1.5" lub 2.5".
Występują trzy charakterystyki głośników, jeżeli chodzi o promieniowanie kierunkowe dźwięku.
Rozróżniamy następujące podstawowe typy charakterystyk:
-charakterystykę dookólną
(wszechkierunkową),
-podłużną (mocno ukierunkowana)
-dipolową lub ósemkową (równie
silna z przodu i z tyłu, zero pod kątem 90 stopni).

Optymalna charakterystyka może być bardzo
różna dla różnych głośników. Np. w głośniku dyskotekowym
korzystna byłaby emisja jednokierunkowa
w postaci wiązki, podczas gdy w
głośniku Hi-Fi dąży się na ogół do charakterystyki
dookólnej lub dipolowej.

źródło:Friedmann Hausdorf Podręcznik budowy zestawów głośnikowych.

U¿ytkownik Staniq edytowa³ ten post 16.02.2012 - 22:33




#279

ciasteczkowypotwor.
  • Postów: 96
  • Tematów: 2
Reputacja Z³a
Reputacja

Napisano

Proszê charakterystyka promieniowania g³o¶nika 4". Mniejszych nie mam. Jako¶ tu nie widzê, kierunkowo¶ci.
Do³±czona grafika


-pod³u¿n± (mocno ukierunkowana)
-dipolow± lub ósemkow± (równie
silna z przodu i z ty³u, zero pod k±tem 90 stopni).

Poka¿ przeto g³o¶nik o charakterystyce dipolowej, lub pod³u¿nej!

Tak mikrofony o char. ósemkowej s±.
  • 0

#280

Staniq.

    In principio erat Verbum.

  • Postów: 6687
  • Tematów: 774
  • P³eæ:Mê¿czyzna
  • Artykułów: 28
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Do³±czona grafika
Powyższe, to promieniowanie dźwięku dla dwóch przykładowych częstotliwości.


Jedyne spotykane głośniki o charakterystyce dipolowej to głośniki niskotonowe i średniotonowe.
Charakterystykę podłużną spotykamy we wszystkich rodzajach głośników (nisko, średnio i wysoko tonowe).

edit:literki

U¿ytkownik Staniq edytowa³ ten post 16.02.2012 - 21:21




#281

ciasteczkowypotwor.
  • Postów: 96
  • Tematów: 2
Reputacja Z³a
Reputacja

Napisano

Jak cytujesz jakąś poniemiecką książkę, to wypadało by podać źródło.

Otóż głośnik niezależnie na jakie pasmo, jest źródłem wszech kierunkowym. Dopiero odpowiednia obudowa, nadaje mu przybliżoną kierunkowość. Niezależnie od jego rozmiarów.

Im wyższa częstotliwość tym łatwiej uzyskać kierunkowość - tuby driverów ciśnieniowych. Cha. ósemkowa, jakoś się z nią nie spotkałem, albo sobie nie przypominam takich paczek.

Przez odpowiednią konfigurację dwóch głośników, lub odpowiedniej obudowy dla wyższych pasm, można uzyskać wypadkową charakterystykę kardioidalną.

Nie ma czegoś takiego jak charakterystyka podłużna.

Z przedstawionego wykresu, jaką ma charakterystykę ten głośnik?

U¿ytkownik ciasteczkowypotwor edytowa³ ten post 16.02.2012 - 21:29

  • 0

#282

Staniq.

    In principio erat Verbum.

  • Postów: 6687
  • Tematów: 774
  • P³eæ:Mê¿czyzna
  • Artykułów: 28
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Jak cytujesz jak±¶ poniemieck± ksi±¿kê, to wypada³o by podaæ ¼ród³o.

Masz racjê, dopiero teraz zauwa¿y³em, ¿e tego nie zrobi³em. Zaraz poprawiê.

Otó¿ g³o¶nik niezale¿nie na jakie pasmo, jest ¼ród³em wszech kierunkowym. Dopiero odpowiednia obudowa, nadaje mu przybli¿on± kierunkowo¶æ. Niezale¿nie od jego rozmiarów.

Im wy¿sza czêstotliwo¶æ tym ³atwiej uzyskaæ kierunkowo¶æ - tuby driverów ci¶nieniowych. Cha. ósemkowa, jako¶ siê z ni± nie spotka³em, albo sobie nie przypominam takich paczek.

Tylko w jednym przypadku, g³o¶nik mo¿e byæ ¼ród³em wszech kierunkowym - kiedy le¿y w pozycji horyzontalnej, poni¿ej uszu obserwatora. W takiej to pozycji bada siê g³o¶niki w komorze bezechowej (czego przyk³ady poda³e¶ na grafikach), k³ad±c je na obrotowym talerzu membran± ku górze. Za pomoc± obudowy mo¿na t± kierunkowo¶æ wyeksponowaæ.
Jak to nazwa³e¶ - "paczek" ósemkowych nie ma za wiele. Ale mo¿e widzia³e¶ kiedy¶ kolumny, gdzie by³y zamontowane g³o¶niki odwrotnie, czo³em membrany do ¶rodka, oczywi¶cie w takich zestawach paruje siê g³o¶niki - kiedy jeden jest "odwrotnie", taki sam w tej samej kolumnie jest zamontowany "normalnie", a ka¿dy ma odseparowan± komorê akustyczn±. Efekt ods³uchu imponuj±cy. Zalecane dla uzyskania wiêkszej "przestrzenno¶ci" d¼wiêku, bez udzia³u elektronicznego "ulepszania" efektami dookolnymi.

Przez odpowiedni± konfiguracjê dwóch g³o¶ników, lub odpowiedniej obudowy dla wy¿szych pasm, mo¿na uzyskaæ wypadkow± charakterystykê kardioidaln±.

Czyli lepsz± kierunkowo¶æ. Najlepszym przyk³adem s± tzw. horny.

Nie ma czego¶ takiego jak charakterystyka pod³u¿na.

Jest. Fala d¼wiêkowa ma charakterystykê pod³u¿n±.

Z przedstawionego wykresu, jak± ma charakterystykê ten g³o¶nik?

O¶wieæ mnie. Nie wiem. Wygl±da na dookólny.



#283

ciasteczkowypotwor.
  • Postów: 96
  • Tematów: 2
Reputacja Z³a
Reputacja

Napisano

Wygl±da na dookolny bo g³o¶nik ma to do siebie ze jest ¼ród³em wszech-kierunkowym.

Nie ma charakterystyki pod³u¿nej. A rodzaj fali jaka jest fala d¼wiêkowa, to fala pod³u¿na, a to co innego.

Zamontowanie g³o¶nika odwrotnie, nie ma tu nic do rzeczy. S± paczki gdzie masz i g³o¶nik z ty³u kolumny. ¯adnych przestrzennych wra¿eñ to nie poprawia. Poza tym, zamontowanie obok siebie z przodu paczki g³o¶nika graj±cego "do przodu" i drugiego graj±cego "do ty³u" tak jak to napisa³e¶, spowoduje powstanie destrukcyjnych interferencji. Ustawienie to jest bez sensu.

W komorze bezechowej mo¿na badaæ g³o¶niki w pó³przestrzeni, albo w przestrzeni otwartej. Nic tam siê nie uk³ada horyzontalnie, albo poni¿ej uszu.
  • 0

#284

Goplana.
  • Postów: 45
  • Tematów: 5
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

*
Popularny

Od dwóch stron za¶miecacie temat pieprzonymi g³o¶nikami.Co mnie obchodzi, które g³o¶niki jak graj± i w która stronê.Wchodzê na ten temat ¿eby zobaczyæ jakies nowe newsy, ale nie to...po¿al siê Bo¿e.Proponuje wam za³o¿yæ odzielny temat np. "Kierunkowo¶æ g³o¶ników - prawda czy mit" i tam przeprowadzajdzie dyskusje a nie tutaj.
Dziekujê za uwagê.
  • 19

#285

Staniq.

    In principio erat Verbum.

  • Postów: 6687
  • Tematów: 774
  • P³eæ:Mê¿czyzna
  • Artykułów: 28
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

up@
Muszê Ci przyznaæ racjê z ma³ym "ale". Poddano w±tpliwo¶ci kilka rzeczy, a ja staram siê je wyt³umaczyæ.
Fakt, ¿e dyskusja z ciasteczkowym zasz³a za daleko w akustykê. Ze swojej strony, niniejszym koñczê dyskusjê o g³o¶nikach itp.

Do³±czona grafika

Do³±czona grafika

Do³±czona grafika


Do³±czona grafika

Zrodla:

Do³±czona grafika




 

U¿ytkownicy przegl±daj±cy ten temat: 6

0 u¿ytkowników, 6 go¶ci oraz 0 u¿ytkowników anonimowych