K-141 KURSK
Zatopienie okrętu podwodnego KURSK. Katastrofa nastąpi podczas manewrów morskich i lotniczych w Rosji na Morzu Barentsa. Te manewry miały, między innymi, cel handlowy, a mianowicie promowanie torpedy SZKWAŁ. Ta dwu-tonowa torpeda pod wodą rozwija szybkość 500 kilometrów na godzinę, podczas gdy tradycyjne torpedy mają prędkość około 70 kilometrów na godzinę.
Amerykańska Flota jest bardzo zainteresowana tym, zwłaszcza, że wojskowi z Chińskiej Ludowej Armii Wyzwolenia zostali zaproszeni na pokaz. Amerykańskie okręty podwodne TOLEDO i MEMPHIS są na Morzu Barentsa podczas manewrów. Dzień wcześniej, Amerykanin, Edmond Pope był ponadto skazany przez rosyjski sąd na dwadzieścia lat więzienia za próbę zakupu planów tej torpedy.
Podczas manewrów, po przypadkowym zderzeniu KURSK z TOLEDO, MEMPHIS storpedował KURSK aby ochronić ucieczkę uszkodzonego TOLEDO. To storpedowanie spowodowało katastrofę.
Stany Zjednoczone są zatem odpowiedzialne za zatonięcia KURSK. W imię racji stanu, Władimir Putin pozwolił umrzeć, tym którzy przeżyli, bo ujawnienie prawdy uniemożliwiło by zbliżenie ze Stanami Zjednoczonymi, a co gorsza, mogło wywołać nuklearny konflikt międzynarodowy. Więc, było to starannie ukryte przez rosyjską oficjalną komisję śledczą.
Dostępne fakty dotyczące wypadku na pokładzie "Kurska":
- Okręt podwodny "Kursk" to był okręt flagowy Floty Północnej Rosji. Wypłynął po raz pierwszy w 1994 r. i wszedł do czynnej służby w 1995 roku. Jest to jeden z najnowszych okrętów podwodnych Rosji i był ważnym elementem obrony narodowej Rosji.
- Normalna załoga okręt podwodnego jest 107 ludzi. "Kursk" zatonął wraz z 118 ludźmi na pokładzie.
- "Kursk" zatonął w wodach płytkich około 135 km od brzegu. "Kursk" spoczywał na głębokości zaledwie 108 metrów, w 25-stopni dzióbem w dół z burtą 60-stopni na prawo.
- Boja ratunkowa nie ukazała się. Kapsułka ratunkowa nie została wykorzystana.
- Okręt posiadał duży otwór po prawej stronie w przedniej części. Rysy obejmują statecznik, który ma także pewne uderzenia. Statecznik nigdy nie dotknął dna.
- Duże kawałki z kadłuba są rozrzucone po całym dnie.
- Okręt podwodny pozostawił stosunkowo długi szlak na dnie morza.
- Wszystkie zewnętrzne maszty i peryskopy pozostały wysunięte. Systemy te są wysunięte tylko wtedy, gdy okręt podwodny jest wynurzony, wynurza się lub płynie na głębokość peryskopu około 10 metrów. Przed zanurzeniem wszystkie maszty są schowane wewnątrz kadłuba.
- Pięć z dziewięciu były uważane za zalane. Norwescy nurkowie potwierdzili, że cały okręt podwodny był zalany.
- Oficjalny rosyjska komisja rządowa doszła do wniosku, że "Kursk" zatonął w wyniku silnego wybuchu na pokładzie. Przyczyną eksplozji uważa się za zderzenie z niezidentyfikowanym masywnym obiektem zewnętrznym o pojemności około 7,000-8,000 ton poruszającym się ponad 6 węzłów (szybciej niż "Kursk") na głębokości 20-25 metrów. Kont 20-30-stopni był pomiędzy wektorami prędkości "Kursk" i niezidentyfikowanego obiektu zewnętrznego.
- W chwili wypadku, rosyjski ciężki krążownik atomowy "Piotr Wielki" wykrył potężne hydroakustyczną falę kompresyjną, co mogło wskazywać na podwodną eksplozję. Lokalizację sygnału obliczono, co później pozwoliło zlokalizować "Kursk".
- Ekipa ratunkowa z "Piotr Wielki" również znalazła zielono-białą boje ratunkową, która później zniknęła. Rosyjska Marynarka używa tylko czerwono-białe boje ratunkowe. Zielono-białe są używane przez USA, Wielką Brytanię i Norwegię.
- Po zlokalizowaniu "Kursk", krążownik wykrył drugi duży obiekt na dnie morza, który został zidentyfikowany jako obcy okręt podwodny. Dwa NATO morskie samoloty zwiadowcze "Orion" zostały wykryte przez "Piotr Wielki" w rejonie krótko po wypadku.
- Według nienazwanego rosyjskiego urzędnika Marynarki, cytowanego przez prasę rosyjską, kodowane komunikacje radiowe NATO został przechwycony po eksplozji na pokładzie "Kursk". Te komunikację radiowe, skierowane do norweskiej Marynarki, pochodzące z okrętów podwodnych NATO, żądały wejścia awaryjnego do jednego z norweskich baz marynarki wojennej na pięciodniowy pobyt.
- Rosyjskie satelity rozpoznawcze wykryły okręt podwodny klasy Los Angeles zmierzający powoli w kierunku wybrzeży Norwegii. Według nienazwanych rosyjskich urzędników Marynarki Wojennej, okręt podwodny został później prawdopodobnie zidentyfikowany jako SSN 691 „Memphis".
- Rząd Stanów Zjednoczonych i urzędnicy wojskowi potwierdzili, że dwa z ich okrętów podwodnych i statek wywiadowczy, "Loyal", obserwowali rosyjskie manewry. Amerykanie zaprzeczyli, że jeden z ich okrętów podwodnych zderzył się z "Kursk".
- Władimir Putin miał długą rozmowę z Billem Clintonem o "Kursk", po czym pozwolił rosyjskiej Marynarce do przyjęcia pomocy zagranicznej. Putin kazał rosyjskim urzędnikom Marynarki udać się do siedziby NATO w Brukseli oraz w celu oceny zdolności NATO do pomocy w akcji ratunkowej. Rosja oficjalnie przyjęła pomoc z Wielkiej Brytanii i Norwegii.
- W dniu 17 sierpnia, szef CIA, George Tennet, potajemnie przybył do Moskwy z Sofia, Bułgaria. Wkrótce rosyjscy dziennikarze dowiedzieli się o wizycie. Bułgarscy urzędnicy nie ukrywali sprawy i potwierdzili, że szef CIA udał się do Moskwy. W tym samym dniu, rosyjskie satelity rozpoznawcze potwierdziły, że amerykański okręt podwodny klasy Los Angeles wpłynął do bazy morskiej w Norwegii.
- Norwegia i Stany Zjednoczone potwierdziły, że okręt podwodny klasy Los Angeles SSN 691 „Memphis" wszedł do norweski bazy morskiej na remont 17-18 sierpnia. Amerykanie odmówili powiedzieć kiedy "Memphis" żądał wejścia do bazy, czy były planowane naprawy lub powód awarii.
- Rosja oficjalnie zwróciła się do Norwegii o szczegółowe sprawozdanie techniczne charakteru napraw wykonywanych w Memphis.
Były brytyjski wojskowy i inżynier od torped, Maurice Stradling, twierdzi, że rosyjski atomowy okręt podwodny, Kursk, został storpedowany przez siły amerykańskie w sierpniu 2000 roku.
Oficjalne dochodzenie prowadzi do wniosku, że katastrofa - w którym cała 118 osób załoga utonęła w Morzu Barentsa, 135 km od rosyjskiego wybrzeża - została spowodowana przez przypadkowego wybuch torpedy na pokładzie.
Ale, Maurice Stradling, kluczowa postać w dochodzeniu pierwotnym, uważa, że francuski film dokumentarny, "KURSK, okręt podwodny w mętnych wodach", powinien zmienić opinię świata na ten temat.
"W bilansie prawdopodobieństw, Kursk został zatopiony przez amerykańską MK-48 torpedę", powiedział pan Stradling, były starszy członek brytyjskiego Ministerstwa Obrony.
Nowe wyjaśnienie o zatopieniu Kursk opiera się na materiale filmowym ukazującym dziurę w burcie okrętu podwodnego, po jego wzniesieniu z dna morza, i dowody obecności okrętów podwodnych USA w miejscu i w czasie, kiedy Kursk został zatopiony.
Francuski film pokazuje fotosy z podniesionego Kursk z dokładnie okrągłą dziurą w jego prawej burcie. Otwór wyraźnie jest wgięty do środka, zgodnie z zewnętrznym atakiem okrętu podwodnego.
Źródło wojskowe USA, w dokumentacji, deklaruje że tego typu otwór jest charakterystycznym znakiem amerykańskiej MK-48 torpedy, która przetapia się czysto poprzez metalową płytę używając mechanizm stapiający pierścień miedzi w strumień płynnego metalu.
Film sugeruje, że w ataku brały udziały dwa okręty podwodne USA, Toledo i Memphis, które śledziły Kursk w rutynowych ćwiczeniach marynarki wojskowej.
Dokument mówi, że Toledo przypadkowo zderzył się z Kursk, w którym to momencie rosyjski okręt podwodnej otworzył swoje wyrzutnie torped, co doprowadziło do ataku ze strony Memphis, który chronił uszkodzony Toledo, podczas gdy ten wycofywał się.
Przyczyna zatonięcia było ukryta, po tajnej wymianie dyplomatycznej między prezydentem USA i prezydentem Rosji, w wyniku której, USA, między innymi, odwołało 12,5 miliardów dolarów dług Rosji.
http://www.youtube.com/watch?v=1QYCXxxQbfw
http://www.youtube.com/watch?v=_oJGEap5RCU
http://www.youtube.com/watch?v=gAdcyvUBc-Q&feature=plcp