Tym razem rząd ani minister zdrowia nie będą mieli nic do powiedzenia. Będą MUSIELI kupić szczepionki a wszyscy Polacy będą PRZYMUSZENI do ich wstrzyknięcia. I to nie jest teoria spiskowa.
Ojej, naprawdę? Mam już się bać, czy jeszcze nie teraz?
...//...
Ten temat pokazuje to co często powtarza się na tym forum. Ktoś wrzuca jakiś tekst typu ,,będą nas wsadzać do obozów" wzięty z jakiegoś osobliwego źródła. A reszta bez sprawdzenia czy to w ogóle jest prawda, komentuje, wydaje sądy, sieje panikę.
" Przybliżę temat bo w rzeczywistości projekt zmian w Ustawie idzie jeszcze dalej. Intencją autorów zmian jest połączenie dotąd istniejących przepisów dotyczących postępowania czasie epidemii i postępowania poza czasem epidemii (czyli z przepisami dotąd ogólnymi).
Skąd wiemy, że takie są intencje zmian? Od samych autorów. Można o tym przeczytać na oficjalnej stronie
http://sejmometr.pl/...nitarnej-z-projZacytuję fragment:
„Projektowana ustawa poprzez zmianę art. 5 ust. 1 ustawy doprecyzowuje katalog obowiązków, które mogą być nałożone w sytuacjach i przez organy określone w ustawie, na osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, poprzez uzupełnienie go o inne obowiązki rozproszone w różnych przepisach ustawy. Zmiana ta ma charakter redakcyjny i porządkujący – nie poszerza katalogu ograniczeń ponad te, które są dopuszczone na podstawie obowiązujących przepisów ustawy.
Przykładowo przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy w dotychczasowym kształcie wymienia jedynie obowiązek poddawania się szczepieniom ochronnym prowadzonym w ramach Programu Szczepień Ochronnych. Należy zwrócić uwagę, że nie wyczerpuje w ten sposób wszystkich sytuacji, w których ustawa przewiduje możliwość nałożenia obowiązku szczepień ochronnych – obowiązek poddania się innym szczepieniom ochronnym niż te, o których mowa w Programie Szczepień Ochronnych, przewiduje bowiem również dotychczasowy art. 46 ust. 3 ustawy.
Przepisy art. 5 ust. 1 ustawy zostały również uzupełnione o wymienione w art. 40 ust. 2 ustawy obowiązki w zakresie profilaktycznego stosowania leków wobec osób po narażeniu na kontakt z osobą chorą lub zakażoną. „
A ten wspomniany art 46, który ma być włączony do ogólnych obowiązków i ograniczeń praw obywateli, znajduje się teraz w Rozdziale 8
"Zasady postępowania w razie stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii"
Czyli sami przyznają, ze wprowadzają przepisy dotąd obowiązujące w stanie wyjątkowym jakim jest epidemia, do przepisów ogólnych (również dotyczących zdrowych obywateli poza stanem epidemii)
Nie trzeba będzie więc teraz ogłaszać epidemii aby obywatele mieli obowiązek szczepić się. Wystarczy decyzja Sanepidu.
Dokładnie jak wyglądają zmiany art.5? W obecnie obowiązującej ustawie artykuł brzmi tak:
„Art. 5. 1. Osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są obowiązane na zasadach określonych w ustawie do:
1) poddawania się badaniom sanitarno-epidemiologicznym, w tym również postępowaniu mającemu na celu pobranie lub dostarczenie materiału do tych badań;
2) poddawania się obowiązkowym szczepieniom ochronnym w ramach Narodowego Programu Szczepień Ochronnych;
3) poddawania się leczeniu, hospitalizacji, izolacji, kwarantannie lub nadzorowi epidemiologicznemu;
4) stosowania się do nakazów i zakazów organów administracji publicznej służących zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych;
5) poddawania się zabiegom sanitarnym;
6) zaniechania wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby — jeżeli są osobami zakażonymi, chorymi na chorobę zakaźną lub nosicielami;
7) udzielania informacji oraz niezbędnych danych podmiotom sprawującym nadzór epidemiologiczny.
2. W przypadku osoby nieposiadającej pełnej zdolności do czynności prawnych odpowiedzialność za wypełnienie obowiązków, o których mowa w ust. 1, ponosi osoba, która sprawuje prawną pieczę nad osobą małoletnią lub bezradną, albo opiekun faktyczny w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2009 r. Nr 52, poz. 417).
3. Osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres krótszy niż trzy miesiące są zwolnione z obowiązku poddawania się szczepieniom ochronnym, z wyjątkiem szczepień przeciw wściekliźnie i przeciw tężcowi u osób ze styczności.”
Po zmianach artykuł ma brzmieć tak:
„3) w art. 5:a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:„1. Osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są obowiązane na zasadach określonych w ustawie do:
1) poddawania się :
a) zabiegom sanitarnym,
b) szczepieniom ochronnym,
c) poekspozycyjnemu profilaktycznemu stosowaniu leków,
d) badaniom sanitarno-epidemiologicznym, w tym również postępowaniu mającemu na celu pobranie lub dostarczenie materiału do tych badań
e) nadzorowi epidemiologicznemu,
f) kwarantannie,
g) leczeniu,
h) hospitalizacji,
i) izolacji;
2) zaniechania wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość
przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby – jeżeli są osobami zakażonymi, chorymi na chorobę zakaźną lub nosicielami;
3) stosowania się do nakazów i zakazów organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej służą
cych zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych;
4) udzielania danych i informacji:
a) organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Wojskowej In-spekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Inspekcji Weterynaryjnej, Wojskowej Inspekcji Weterynaryjnej, Inspekcji Ochrony Środowiska, jednostkom, o których mowa w art. 30 ust. 1, oraz ośrodkom referencyjnym i instytutom badawczym – niezbędnych do prowadzenia nadzoru epidemiologicznego nad zakażeniami i chorobami zakaźnymi i zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych,
b) właściwym państwowym inspektorom sanitarnym – niezbędnych do prowadzenia nadzoru epidemiologicznego nad niepożądanymi odczynami poszczepiennymi,
c) organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej – niezbędnych do sprawowania nadzoru nad realizacją obowiązków, o których mowa w pkt 1–3.”,
b) uchyla się ust. 3;”
Czyli jak widać obowiązek szczepień był ograniczony do Narodowego Programu Szczepień Ochronnych. Po zmianach nie będzie już takich ograniczeń, obowiązek będzie dotyczył dowolnych szczepień.
Dodano też sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem obowiązków (w tym obowiązku szczepień) przez organy Inspekcji Sanitarnej. Dotąd prawo pozwalało wyłącznie na ogólny nadzór nad szczepieniami czyli zbieranie danych, zapewnianie szczepionek itd. Po zmianach, niewykonanie obowiązku przez obywatela, będzie podlegało nadzorowi Sanepidu.
Pozwoli to Sanepidom nakładać wysokie kary finansowe na obywateli odmawiających jakiegoś szczepienia.
Projekt przewiduje również zmiany w zasadach stosowania przymusu bezpośredniego przy aplikowaniu procedur medycznych. Teraz (jeśli ustawa przejdzie) będzie on stosowany przez pracowników medycznych po decyzji dowolnego lekarza lub felczera i pod jego nadzorem. Do stosowania takiego przymusu nie potrzeba wyroku sadu, nakazu czy nawet obecności policji.
Dokładny cytat z projektu:
„24) w art. 36 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. O zastosowaniu środka przymusu bezpośredniego decyduje lekarz lub felczer, którzy określają rodzaj zastosowanego środka przymusu bezpośredniego oraz osobiście nadzorują jego wykonanie przez osoby wykonujące zawody medyczne. Każdy przypadek zastosowania środka przymusu bezpośredniego odnotowuje się w dokumentacji medycznej.”;”
Tym razem rząd ani minister zdrowia nie będą mieli nic do powiedzenia. Będą MUSIELI kupić szczepionki a wszyscy Polacy będą PRZYMUSZENI do ich wstrzyknięcia. I to nie jest teoria spiskowa.
Ojej, naprawdę? Mam już się bać, czy jeszcze nie teraz?
...//...
Ten temat pokazuje to co często powtarza się na tym forum. Ktoś wrzuca jakiś tekst typu ,,będą nas wsadzać do obozów" wzięty z jakiegoś osobliwego źródła. A reszta bez sprawdzenia czy to w ogóle jest prawda, komentuje, wydaje sądy, sieje panikę.
" Przybliżę temat bo w rzeczywistości projekt zmian w Ustawie idzie jeszcze dalej. Intencją autorów zmian jest połączenie dotąd istniejących przepisów dotyczących postępowania czasie epidemii i postępowania poza czasem epidemii (czyli z przepisami dotąd ogólnymi).
Skąd wiemy, że takie są intencje zmian? Od samych autorów. Można o tym przeczytać na oficjalnej stronie http://sejmometr.pl/...nitarnej-z-proj
Zacytuję fragment:
„Projektowana ustawa poprzez zmianę art. 5 ust. 1 ustawy doprecyzowuje katalog obowiązków, które mogą być nałożone w sytuacjach i przez organy określone w ustawie, na osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, poprzez uzupełnienie go o inne obowiązki rozproszone w różnych przepisach ustawy. Zmiana ta ma charakter redakcyjny i porządkujący – nie poszerza katalogu ograniczeń ponad te, które są dopuszczone na podstawie obowiązujących przepisów ustawy.
Przykładowo przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy w dotychczasowym kształcie wymienia jedynie obowiązek poddawania się szczepieniom ochronnym prowadzonym w ramach Programu Szczepień Ochronnych. Należy zwrócić uwagę, że nie wyczerpuje w ten sposób wszystkich sytuacji, w których ustawa przewiduje możliwość nałożenia obowiązku szczepień ochronnych – obowiązek poddania się innym szczepieniom ochronnym niż te, o których mowa w Programie Szczepień Ochronnych, przewiduje bowiem również dotychczasowy art. 46 ust. 3 ustawy.
Przepisy art. 5 ust. 1 ustawy zostały również uzupełnione o wymienione w art. 40 ust. 2 ustawy obowiązki w zakresie profilaktycznego stosowania leków wobec osób po narażeniu na kontakt z osobą chorą lub zakażoną. „
A ten wspomniany art 46, który ma być włączony do ogólnych obowiązków i ograniczeń praw obywateli, znajduje się teraz w Rozdziale 8
"Zasady postępowania w razie stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii"
Czyli sami przyznają, ze wprowadzają przepisy dotąd obowiązujące w stanie wyjątkowym jakim jest epidemia, do przepisów ogólnych (również dotyczących zdrowych obywateli poza stanem epidemii)
Nie trzeba będzie więc teraz ogłaszać epidemii aby obywatele mieli obowiązek szczepić się. Wystarczy decyzja Sanepidu.
Dokładnie jak wyglądają zmiany art.5? W obecnie obowiązującej ustawie artykuł brzmi tak:
„Art. 5. 1. Osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są obowiązane na zasadach określonych w ustawie do:
1) poddawania się badaniom sanitarno-epidemiologicznym, w tym również postępowaniu mającemu na celu pobranie lub dostarczenie materiału do tych badań;
2) poddawania się obowiązkowym szczepieniom ochronnym w ramach Narodowego Programu Szczepień Ochronnych;
3) poddawania się leczeniu, hospitalizacji, izolacji, kwarantannie lub nadzorowi epidemiologicznemu;
4) stosowania się do nakazów i zakazów organów administracji publicznej służących zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych;
5) poddawania się zabiegom sanitarnym;
6) zaniechania wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby — jeżeli są osobami zakażonymi, chorymi na chorobę zakaźną lub nosicielami;
7) udzielania informacji oraz niezbędnych danych podmiotom sprawującym nadzór epidemiologiczny.
2. W przypadku osoby nieposiadającej pełnej zdolności do czynności prawnych odpowiedzialność za wypełnienie obowiązków, o których mowa w ust. 1, ponosi osoba, która sprawuje prawną pieczę nad osobą małoletnią lub bezradną, albo opiekun faktyczny w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2009 r. Nr 52, poz. 417).
3. Osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres krótszy niż trzy miesiące są zwolnione z obowiązku poddawania się szczepieniom ochronnym, z wyjątkiem szczepień przeciw wściekliźnie i przeciw tężcowi u osób ze styczności.”
Po zmianach artykuł ma brzmieć tak:
„3) w art. 5:a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:„1. Osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są obowiązane na zasadach określonych w ustawie do:
1) poddawania się :
a) zabiegom sanitarnym,
b) szczepieniom ochronnym,
c) poekspozycyjnemu profilaktycznemu stosowaniu leków,
d) badaniom sanitarno-epidemiologicznym, w tym również postępowaniu mającemu na celu pobranie lub dostarczenie materiału do tych badań
e) nadzorowi epidemiologicznemu,
f) kwarantannie,
g) leczeniu,
h) hospitalizacji,
i) izolacji;
2) zaniechania wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość
przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby – jeżeli są osobami zakażonymi, chorymi na chorobę zakaźną lub nosicielami;
3) stosowania się do nakazów i zakazów organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej służą
cych zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych;
4) udzielania danych i informacji:
a) organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Wojskowej In-spekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Inspekcji Weterynaryjnej, Wojskowej Inspekcji Weterynaryjnej, Inspekcji Ochrony Środowiska, jednostkom, o których mowa w art. 30 ust. 1, oraz ośrodkom referencyjnym i instytutom badawczym – niezbędnych do prowadzenia nadzoru epidemiologicznego nad zakażeniami i chorobami zakaźnymi i zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych,
b) właściwym państwowym inspektorom sanitarnym – niezbędnych do prowadzenia nadzoru epidemiologicznego nad niepożądanymi odczynami poszczepiennymi,
c) organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej – niezbędnych do sprawowania nadzoru nad realizacją obowiązków, o których mowa w pkt 1–3.”,
b) uchyla się ust. 3;”
Czyli jak widać obowiązek szczepień był ograniczony do Narodowego Programu Szczepień Ochronnych. Po zmianach nie będzie już takich ograniczeń, obowiązek będzie dotyczył dowolnych szczepień.
Dodano też sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem obowiązków (w tym obowiązku szczepień) przez organy Inspekcji Sanitarnej. Dotąd prawo pozwalało wyłącznie na ogólny nadzór nad szczepieniami czyli zbieranie danych, zapewnianie szczepionek itd. Po zmianach, niewykonanie obowiązku przez obywatela, będzie podlegało nadzorowi Sanepidu.
Pozwoli to Sanepidom nakładać wysokie kary finansowe na obywateli odmawiających jakiegoś szczepienia.
Projekt przewiduje również zmiany w zasadach stosowania przymusu bezpośredniego przy aplikowaniu procedur medycznych. Teraz (jeśli ustawa przejdzie) będzie on stosowany przez pracowników medycznych po decyzji dowolnego lekarza lub felczera i pod jego nadzorem. Do stosowania takiego przymusu nie potrzeba wyroku sadu, nakazu czy nawet obecności policji.
Dokładny cytat z projektu:
„24) w art. 36 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. O zastosowaniu środka przymusu bezpośredniego decyduje lekarz lub felczer, którzy określają rodzaj zastosowanego środka przymusu bezpośredniego oraz osobiście nadzorują jego wykonanie przez osoby wykonujące zawody medyczne. Każdy przypadek zastosowania środka przymusu bezpośredniego odnotowuje się w dokumentacji medycznej.”;”
Warto porównac sobie dotąd obowiązująca Ustawę z projektem zmian. Bardzo dokładnie. Projekt likwiduje na przykład finansowanie zgłoszeń niepożądanych odczynów poszczepiennych. Niby nadal dla lekarzy zostaje obowiązek zgłaszania... ale kto bedzie pracował za darmo? Lekarze, którzy i tak mają po kilka minut na pacjenta a ostatnio kłopoty i papierkową robotę z wypisywaniem recept i sprawdzaniem kto jest ubezpieczony? I jak pieknie będa wyglądały statystyki niepożądanych odczynów poszczepiennych? Jak nasza cała nasza zielona wyspa
Statystycznie cudnie. I żadnych szans na odszkodowania za działania uboczne szczepień. Bo takie się przecież nie zdarzają, albo są tak rzadkie, ze nawet nie warto o nich wspominać.
Z tymi obowiązkowymi szczepieniami jest jeszcze jeden kłopot. Dla nas, podatników, nie dla producentów. Jesli Państwo nakłada obowiązek, to przejmuje odpowiedzialność za negatywne skutki wykonywania tego obowiązku. Czyli, ze jesli jakims cudem lekarz jednak zgłosi niepożądany odczyn poszczepienny po obowiązkowym szczepieniu, to odszkodowanie będzie płacić państwo (czyli my) a nie firma farmaceutyczna, która jest producentem preparatu.