Skocz do zawartości


Zdjęcie

W niedzielę ‘Śmierć Prezydenta’ na kanale National Geographic – ten dokument zobaczy cały świat!


380 replies to this topic

#331

Wszystko.
  • Postów: 10021
  • Tematów: 74
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 1
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Czyli wmawiasz sobie, że tupolew ma podobne parametry do tego samolotu, mimo że to nieprawda?


No a ty oczywiście sprawdzałeś specyfikację techniczną obu samolotów. Nie rozśmieszaj mnie. Piszesz że to nieprawda bo tak wcześniej mefistofeles napisał. Mi chodziło o to że jest możliwe że skrzydło przeleci ponad sto metrów ponieważ w przypadku DC-7 tak właśnie było, i to że zarówno przeszkoda (słup, drzewo) jak i skrzydło mogą się złamać równocześnie. Niewiele było takich testów oraz dobrze zbadanych wypadków z utratą skrzydła.

Bo ja już nie wiem co mam zrobić, żebyś Ty zauważył, że nie możesz być w 100% pewnym, że katastrofa smoleńska to był nieszczęśliwy wypadek. Jestem bardzo ciekaw co byś zrobił, gdyby się okazało, że to rzeczywiście był zamach.


Ale ja mogę być pewny nawet w 450% że to nie był zamach. Tak samo ty czy kto inny może być odwrotnie pewny żę był zamach. To moja sprawa na ile jestem pewny czegoś. Na pewno mam większe podstawy swojej pewności niż ty do swojej. A po zaznajomieniu się z raportami oraz z licznymi artykułami min. Artymowicza i innych osób które mają na ten temat pojęcie jestem jeszcze bardziej pewny że żadnych wybuchów nie było, a brzoza rzeczywiście mogła urwać skrzydło.

A ja tutaj przedstawiłem film (kilka stron wcześniej), do którego praktycznie się nie odniosłeś. Zapomniałeś już? :) Więc jaki ma sens wklejanie przeze mnie jakichś filmów, skoro Ty do tego i tak się nie odniesiesz, bo nie wiesz jak?


Skomentowałem najważniejsze rzeczy w tym filmie. A że był to gniot nad gniotami to resztę sobie darowałem. Ale zaraz tu mogę wrzucić 19 filmów po 2 godziny i będziesz się do każdego z nich odnosił, ok?
Odnoszę się praktycznie do wszystkiego, pomijam tylko bzdury nic nie wnoszące do tematu. Więc nie można mieć pretensji że do jednego filmiku się nie odniosłem.

W dokumencie szczegółowo opisano miejsce katastrofy oraz obszar - blisko jeden kilometr kwadratowy - na którym znajdują się fragmenty samolotu. "Przewody linii elektroenergetycznej nie są uszkodzone".


A widziałeś ten dokument? gdzie on jest? I od kiedy wierzysz w to co spisali rosjanie? A linia energetyczna jest zerwana, to widać na zdjęciach.
Czytałem biografię Berczyńskiego na wiki. Ale czy to coś zmieni w tym co on wygłasza. Np. twierdzenia że samoloty są tak projektowane że powinny latać po utracie 20% siły nośnej. A wcale tak nie jest bo one są projektowane żeby wytrwały przy krótkich podmuchach wiatru i o krótkim czasie. Zresztą w przepisach FAA to dokładnie precyzują.



Aha i nie tylko załoga jaka lądowała we mgle. Wcześniej tam lądował Putin z ekipą swoją też we mgle.

Dorzucam zdjęcia tej zerwanej linii

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Użytkownik Wszystko edytował ten post 16.02.2013 - 21:44

  • 0



#332

dzastin.
  • Postów: 207
  • Tematów: 2
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

Sventer, rozumiem że filmik z urządzonkiem rozpylającym sztuczną mgłę to jest twój szczyt możliwości i merytoryczny argument ( wklejony bez komentarza jaki to ma mieć związek z tematem).
Śmiesznie to wygląda kiedy piszesz, że mam używać argumentów, a sam nie podajesz żadnych. Twoje posty są jeszcze mniej merytoryczne niż bobrowa. A ja myślałem że już mniej argumentów w takiej dyskusji nie da się używać.


Ja tez nie rozumiem tego filmiku z TMC-65. Czy już naprawdę niektórzy nie widzą różnicy między dymem jaki to urządzenie wytwarza a prawdziwą mgłą ? To już trzeba być wybitnie zaślepionym i chwytać się jakichkolwiek dowodów na potwierdzenie teorii o zamachu. Żałosne.
Polska armia też ma podobne urządzenia i służą do odkażania pojazdów lub stawiania zasłony dymnej
  • 0

#333

katabas.
  • Postów: 306
  • Tematów: 24
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja ponadprzeciętna
Reputacja

Napisano

Mgła to debilstwo, wypowiadali się ci od Macierewicza, że: jest możliwość wytworzenia sztucznej mgły (bo jest!), ale na takim obszarze byłoby to wielce problematyczne. Generalnie mgłę trzeba odłożyć na bok, była sobie tam i tyle.

Niech lepiej Lasek wytłumaczy różnicy w pomiarze brzozy :D bo to śmiechu warte.

Polecieli jeszcze raz mierzyć.
  • 1

#334

Bartoloneo.
  • Postów: 79
  • Tematów: 8
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

A może by tak jakąś debate na ten temat zrobić na forum ?
  • 1

#335

Bobrov.
  • Postów: 135
  • Tematów: 7
Reputacja Kiepska
Reputacja

Napisano

No a ty oczywiście sprawdzałeś specyfikację techniczną obu samolotów. Nie rozśmieszaj mnie. Piszesz że to nieprawda bo tak wcześniej mefistofeles napisał.

Oczywiście, że sprawdziłem. Gdybym tego nie sprawdził, to bym tak nie napisał.

i to że zarówno przeszkoda (słup, drzewo) jak i skrzydło mogą się złamać równocześnie. Niewiele było takich testów oraz dobrze zbadanych wypadków z utratą skrzydła.

Owszem, mogą, ale nie muszą.

Na pewno mam większe podstawy swojej pewności niż ty do swojej.

Dlaczego? Bo Ty tak twierdzisz? Oficjalna wersja to nie to samo co prawdziwa i trzeba ją najpierw konkretnie zbadać, żeby móc później wyciągać wnioski.

A po zaznajomieniu się z raportami oraz z licznymi artykułami min. Artymowicza i innych osób które mają na ten temat pojęcie jestem jeszcze bardziej pewny że żadnych wybuchów nie było, a brzoza rzeczywiście mogła urwać skrzydło.

Sugerujesz, że tacy eksperci jak Binienda czy Nowaczyk nie mają o tym pojęcia? I dobrze, że napisałeś, że brzoza MOGŁA urwać skrzydło.

Skomentowałem najważniejsze rzeczy w tym filmie.

W tym filmie wszystkie rzeczy są ważne. A Ty po prostu do niektórych się odniosłeś, a do niektórych nie.

A że był to gniot nad gniotami to resztę sobie darowałem.

Bo nie idzie w parze z Twoim podejściem do tej katastrofy? Równie dobrze ja mogę napisać, że ten cały raport Millera to "gniot nad gniotami".

Ale zaraz tu mogę wrzucić 19 filmów po 2 godziny i będziesz się do każdego z nich odnosił, ok?

A co to ma do rzeczy? Ja tutaj wstawiłem JEDEN OŚMIOMINUTOWY film. A Ty nie możesz się w całości do niego odnieść?

Aha i nie tylko załoga jaka lądowała we mgle. Wcześniej tam lądował Putin z ekipą swoją też we mgle.

Nie rozśmieszaj mnie. Putin lądował w doskonałej pogodzie i nie wprowadzaj ludzi w błąd.

Mam jeszcze do Ciebie pytanie - jacy to polscy eksperci z nazwiska byli przy odsłuchu voice recordera?

To już trzeba być wybitnie zaślepionym i chwytać się jakichkolwiek dowodów na potwierdzenie teorii o zamachu. Żałosne.

Trzeba brać pod uwagę wszystkie możliwości. Nie tylko te, o których mówi np. Wszystko.

Mgła to debilstwo, wypowiadali się ci od Macierewicza, że: jest możliwość wytworzenia sztucznej mgły (bo jest!), ale na takim obszarze byłoby to wielce problematyczne. Generalnie mgłę trzeba odłożyć na bok, była sobie tam i tyle.

Ale jednak możliwość istnieje, więc na razie nie można "odłożyć tego na bok". I to nie jest debilstwo, to jest po prostu jedna z wielu teorii.

Użytkownik Bobrov edytował ten post 18.02.2013 - 12:14

  • 2

#336

pdjakow.
  • Postów: 1340
  • Tematów: 10
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Należy zaznaczyć, że obszar mgły w tamtym dniu, to nie tylko Smoleńsk. Mgły i stratusy zalegały wtedy and obszarem równym powierzchni kilku naszych województw.
  • 2

#337

Wszystko.
  • Postów: 10021
  • Tematów: 74
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 1
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Oczywiście, że sprawdziłem. Gdybym tego nie sprawdził, to bym tak nie napisał.


yhy, na pewno. Tak samo sprawdziłeś jak to niżej:

Nie rozśmieszaj mnie. Putin lądował w doskonałej pogodzie i nie wprowadzaj ludzi w błąd

Warunki poniżej minimum to doskonała pogoda.

10 kwietnia 2010 roku po godz. 9:00 czasu moskiewskiego (godz. 7:00 czasu polskiego) rosyjski samolot Ił-76MD nr boczny RA-78817, należący do Sił Powietrznych Federacji Rosyjskiej[56], przed 2010 rokiem na stanie 103 Gwardyjskiego Krasnosielskiego Pułku Lotnictwa Transportowego w Smoleńsku[57], wykonał na lotnisku Siewiernyj dwa nieudane podejścia do lądowania w warunkach pogodowych poniżej minimum lotniska (widzialność pozioma ok. 600 m przy pierwszym podejściu i ok. 300 m przy drugim podejściu, widzialność pionowa poniżej 50 m)[11]

http://pl.wikipedia.org/wiki/Lotnisko_wojskowe_Smole%C5%84sk-Siewiernyj

Po wylądowaniu samolotu Jak-40 widzialność pozioma na lotnisku pogorszyła się
i w trakcie dwóch prób lądowania samolotu Ił-76 do godz. 05:40 wahała się
w przedziale 500-300 m (przy mgle). Po godz. 06:20 i w trakcie wypadku widzialność
pozioma przy ziemi (w pobliżu podejścia do lądowania – obserwowana z BSKL)
zmieniała się w przedziale 500-150 m.

źródło: raport Millera.

Ale pewnie Putinowi też sztuczną mgłę rozpylono. Jak wszystkim to wszystkim żeby była sprawiedliwość.
Polecam się na przyszłość.
Czym jeszcze mogę cię rozśmieszyć?

Sugerujesz, że tacy eksperci jak Binienda czy Nowaczyk nie mają o tym pojęcia? I dobrze, że napisałeś, że brzoza MOGŁA urwać skrzydło.


Powtarzasz się. Ja tego nie sugeruję ja to pokazuję. Już pisałem ileś razy dlaczego twierdzenia Biniendy, Berczyńskiego i całej reszty są nierealne. Myślisz że będę to pisał kolejny raz żeby znowu usłyszeć od ciebie to samo? to się mylisz. Jeśli jakiś koleś mówi że 2+2 jest 5, to jaki w takiej sytuacji ma sens twoje pytanie ,,Sugerujesz, że tacy eksperci jak Binienda czy Nowaczyk nie mają o tym pojęcia?". Nie ma sensu. Skoro ktoś się myli, to się myli. Nie ważne jest ile ma tytułów i stopni naukowych.
Binienda na swoich prezentacjach mówi że jeśli brzoza będzie twardsza kilka razy to i tak skrzydło ją powinno ściąć. Ktoś naiwny może pomyśleć że to jest koronny argument na twierdzenia że to nie możliwe że skrzydło zostało urwane. Ale co z tego że twardość brzozy zostanie zwiększona kilka razy, to nie jest jedyny czynnik. Ważne że jak ta brzoza zachowa się w trakcie uderzenia skrzydłem, sposób naprężenia, plastyczność itp. itd. W symulacjach Biniendy brzoza jest ścinana równo a jak wiemy w rzeczywistości tak nie jest, z brzoza jest bardziej złamana niż ścięta, wychodzi z niej wiele nierównych drzazg.

Trzeba brać pod uwagę wszystkie możliwości. Nie tylko te, o których mówi np. Wszystko


Udział kosmitów też bierzesz pod uwagę, bo skoro wszystkie to wszystkie? możesz na 100% wykluczyć taką możliwość?

Mniej więc tyle sensu ma takie pisanie.

Użytkownik Wszystko edytował ten post 18.02.2013 - 17:38

  • 0



#338

pdjakow.
  • Postów: 1340
  • Tematów: 10
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Putin lądował wieczorem. Do tego czasu mgła raczej zeszła i powinna zejść, bowiem przyczyną jej powstania była adwekcja wilgotnego powietrza. Już parę dni po katastrofie analizę wykonał mój znajomy:
http://153.19.38.189...nsk/analiza.htm

Który nieco później miał własną przygodę lotniczą
http://meteomodel.pl...msg5166#msg5166

Gdyby 10IV nad Smoleńskiem znajdowało się centrum wyżu i byłby listopad, to mgła mogłaby się utrzymywać i parę dni.

Użytkownik pdjakow edytował ten post 19.02.2013 - 10:54

  • 0

#339

Wszystko.
  • Postów: 10021
  • Tematów: 74
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 1
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Czyli jakim samolotem leciał putin? Zawsze myślałem że on tym iłem przyleciał.
Jakoś nie mogę znaleźć żadnej informacji kiedy on przyleciał.
  • -2



#340

Bobrov.
  • Postów: 135
  • Tematów: 7
Reputacja Kiepska
Reputacja

Napisano

yhy, na pewno.

Nie chcesz to nie wierz, Twoja sprawa.

Skoro ktoś się myli, to się myli.

W takiej sytuacji rozumiem, że Artymowicz i reszta są nieomylni? ;)

Udział kosmitów też bierzesz pod uwagę, bo skoro wszystkie to wszystkie? możesz na 100% wykluczyć taką możliwość?

Szkoda słów...

Putin lądował w doskonałych warunkach 7 kwietnia, a Rosyjski Il zawierał na pokładzie floty samochodów do obsługi wizyty. Nieznajomość tematu z Twojej strony jest porażająca... Jak już wypowiadasz się na jakiś temat, to najpierw upewnij się, że ta informacja jest prawdziwa.

Jakoś nie mogę znaleźć żadnej informacji kiedy on przyleciał.

Ale to nie stanęło Ci na przeszkodzie, żeby zamieścić tutaj błędną informację. :)

Użytkownik Bobrov edytował ten post 19.02.2013 - 11:58

  • 2

#341

pdjakow.
  • Postów: 1340
  • Tematów: 10
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Putin lądował w doskonałych warunkach 7 kwietnia, a Rosyjski Il zawierał na pokładzie floty samochodów do obsługi wizyty. Nieznajomość tematu z Twojej strony jest porażająca... Jak już wypowiadasz się na jakiś temat, to najpierw upewnij się, że ta informacja jest prawdziwa.


Nie rozumiem, co ma do rzeczy lądowanie z 7 kwietnia. Zapewne Wszystko chodzi o to, że przed wypadkiem lądowały tam inne samoloty i równiez miały problemy. Mgła pojawia się również w depeszy SYNOP z 6UTC
http://www.ogimet.co...&day=10&hora=23

Bardzo podobne warunki pojawiły się 9.04.2010 o 3UTC. Kolumna Vis oznacza widzialność poziomą.
  • 0

#342

Bobrov.
  • Postów: 135
  • Tematów: 7
Reputacja Kiepska
Reputacja

Napisano

Nie rozumiem, co ma do rzeczy lądowanie z 7 kwietnia. Zapewne Wszystko chodzi o to, że przed wypadkiem lądowały tam inne samoloty i równiez miały problemy. Mgła pojawia się również w depeszy SYNOP z 6UTC
http://www.ogimet.co...&day=10&hora=23

Bardzo podobne warunki pojawiły się 9.04.2010 o 3UTC. Kolumna Vis oznacza widzialność poziomą.

To ma do rzeczy, że to Wszystko wyciągnął argument Putina lądującego we mgle 10 kwietnia, co świadczy o, delikatnie rzecz ujmując, wątpliwej wiedzy w temacie. A Ty formułujesz swoje domysły pod tytułem co Wszystko miał na myśli. :) Zamiast tego wytłumacz co Twoje wstążki meteo mają tu do rzeczy i do czego chcesz nas przekonać? Że mgła to zjawisko, które może występować w rożnych okresach i rożnych dniach? Amerykę odkrywasz? Zamiast tego podaj proszę, która to procedura nakazuje lot na lotnisko zapasowe w warunkach mgły na docelowym? Otóż takiej procedury nigdy nie było i nie ma.
  • 0

#343

Mariush.
  • Postów: 4319
  • Tematów: 60
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 5
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Zamiast tego podaj proszę, która to procedura nakazuje lot na lotnisko zapasowe w warunkach mgły na docelowym? Otóż takiej procedury nigdy nie było i nie ma.

A jaka procedura pozwala w czasie podejścia do lądowania na zejście znacznie poniżej wysokości decyzji i to w warunkach fatalnej widoczności, przy braku znajomości topografii terenu, przy lotnisku nie wyposażonym w system naprowadzania ILS oraz przy permanentnym ignorowaniu alarmów systemu TAWS?
  • 3



#344

pdjakow.
  • Postów: 1340
  • Tematów: 10
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Nie rozumiem, co ma do rzeczy lądowanie z 7 kwietnia. Zapewne Wszystko chodzi o to, że przed wypadkiem lądowały tam inne samoloty i równiez miały problemy. Mgła pojawia się również w depeszy SYNOP z 6UTC
http://www.ogimet.co...&day=10&hora=23

Bardzo podobne warunki pojawiły się 9.04.2010 o 3UTC. Kolumna Vis oznacza widzialność poziomą.

To ma do rzeczy, że to Wszystko wyciągnął argument Putina lądującego we mgle 10 kwietnia, co świadczy o, delikatnie rzecz ujmując, wątpliwej wiedzy w temacie. A Ty formułujesz swoje domysły pod tytułem co Wszystko miał na myśli. :) Zamiast tego wytłumacz co Twoje wstążki meteo mają tu do rzeczy i do czego chcesz nas przekonać? Że mgła to zjawisko, które może występować w rożnych okresach i rożnych dniach? Amerykę odkrywasz? Zamiast tego podaj proszę, która to procedura nakazuje lot na lotnisko zapasowe w warunkach mgły na docelowym? Otóż takiej procedury nigdy nie było i nie ma.


Nie trzeba wybitnej inteligencji, żeby stwierdzić że Wszystko miał na myśli dzień katastrofy. Szczególnie że zalinkował do lotu o który mu chodzi. Jeżeli jednak tobie sprawia to problem, to pozwól że złożę moje najszczersze kondolencje.
Moje "wstążki meteo" są odnośnie teorii o sztucznej mgle, której (jak sam twierdzisz) podobno nie można odrzucić. To, że nie rozumiesz tego co tam napisano, trudno. Również możesz przyjąć moje najszczersze kondolencje.


Co do instrukcji: bądź łaskawy zadać to pytanie komuś, z kim na ten temat rozmawiasz. Ja na szybko mogę zlinkować tylko coś takiego:
http://technika.salo...odnie-z-rl-2006

Interesujący jest mianowicie § 19 p 5.
  • 3

#345

Wszystko.
  • Postów: 10021
  • Tematów: 74
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 1
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Bobrov się uaktywnił, kiedy stało się coś na czym może sobie pojeździć.

Czyli Putin przyleciał samolotem tego samego dnia, ale wieczorem. Spoko.
W takiej sytuacji ma to marginalne znaczenie w całej sprawie. A ja nie marnuję czasu na sprawy mało istotne.

To i tak nie zmienia tego że wytworzenie sztucznej mgły na obszarze jakiś 100km kwadratowych o grubości ok. 200 metrów przy pomocy jakiś urządzeń z youtuba jest niemożliwe.

Zamiast tego podaj proszę, która to procedura nakazuje lot na lotnisko zapasowe w warunkach mgły na docelowym? Otóż takiej procedury nigdy nie było i nie ma.



Było to już omawiane w temacie. Czytaj to co się pisze w temacie a wa razie niezrozumienia poproś kogoś o pomoc.W przepisach jest tak, że mgła jest jednym z powodów, żeby odlecieć na inne lotnisko. Jednak w praktyce załoga podchodzi do wysokości decyzyjnej i jeśli na tej wysokości nie zobaczy ziemi to musi odejść na inne lotnisko lub przeczekać w powietrzu trudne warunki.
W prosty sposób wytłumaczył to Latkowski:

Miał pomysł, żeby zejść do 50 m.

Nie ma czegoś takiego. Pilot podchodzi do lądowania, ale na wysokości decyzji, gdy nie widzi ziemi, przechodzi na drugie zajście (nieudane podejście) lub odchodzi na lotnisko zapasowe. Tak stanowi regulamin lotnictwa Sił Zbrojnych i takie procedury obowiązują także w lotnictwie cywilnym. Pikanterii sprawie dodaje fakt, że w kokpicie obecny był dowódca Sił Powietrznych, który instytucjonalnie odpowiadał za przestrzeganie regulaminu lotów – za jego przestrzeganie przez wszystkich lotników, w całym lotnictwie Sił Zbrojnych. Tymczasem ten regulamin w jego obecności i przy jego akceptacji nie był przestrzegany, lecz wręcz łamany!

http://wiadomosci.onet.pl/kiosk/kraj/regulaminy-pisane-sa-krwia,2,4823354,wiadomosc.html

I z raportu:
Komisja ustaliła, że załoga miała prawo wykonać podejście do lądowania do warunków minimalnych wg zasad
określonych w § 23, ust. 16 RL-2006 (wyd. II ze zmianami z 28.12.2008 r.). Zapisy zawarte w § 48 nie zabraniają
takiego działania, w ust. 3 nakazując przerwanie wykonania zadania w sytuacji, gdy dalszy lot ze względu na
bezpieczeństwo jest niemożliwy. Lot wg przepisów IFR może odbywać się do wysokości określonej jako DA(DH)
lub MDA(MDH) wyłącznie wg wskazań przyrządów i występująca powyżej tej wysokości mgła w żaden sposób
nie obniżała poziomu bezpieczeństwa wykonywanego podejścia. Po przejściu wysokości decyzji w dół ma
zastosowanie § 19 ust. 24 pkt 4 i 5 RL-2006.

Tyle starczy.

W internecie na youtubie znajduje się film pokazujący lądowanie samolotu hercules DC-130


Widać że po uderzeniu w ziemię część prawego skrzydła odpada. Nie potrzebne było uderzenie w drzewo czy inną przeszkodę. Samolot nie uderza w nic oprócz ziemi, a jednak skrzydło odpada. Ten film pokazuje że do oderwania skrzydła nie są potrzebne gigantyczne siły. Gdyby w Smoleńsku doszło do takiego odpadnięcia skrzydła to zgodnie z logiką spiskowców, byłby to murowany dowód na to że zostało oderwane przez wybuch, bo przecież nie mogłoby samo odpaść. Jednocześnie byłby to dowód na zamach.
Uprzedzając głosy strony przeciwnej i pytania ,,co ty porównujesz tupolewa do tego samolotu?"
Nie porównuję. To nie jest żadne porównanie. Ten samolot również był zaprojektowany tak żeby wytrzymać siły aerodynamiczne wynikające z oporu powietrza i ciśnienia. Więc w tym sensie nic go nie różni od tupolewa.
  • -4




 


Odpowiedz



  

Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych