Tak się składa że raport jest tworzony przez zespół - łącznie z naukowcami.
Noty o autorach:
Piotr Bączek (Rozdziały 1, 2, 4, 5, 7, 8 i 9)
politolog, publicysta, członek Komisji Weryfikacyjnej ds. WSI, do grudnia 2007 r. pełnił funkcję
szefa Zarządu Studiów i Analiz Służby Kontrwywiadu Wojskowego, następnie pracownik Biura
Bezpieczeństwa Narodowego, po objęciu urzędu Prezydenta RP przez Bronisława Komorowskiego
został wyrzucony z BBN, aktualnie bez stałego zatrudnienia.
ppłk Tomasz Grudziński (Rozdział 6.II.)
w latach 1991-2008 pełnił służbę w BOR, 2006-2007 Zastępca Szefa BOR.
Marcin Gugulski (Rozdział 3.I.)
członek Komisji Weryfikacyjnej ds. WSI, w latach 2006-2010 pracownik cywilny SKW.
płk Andrzej Kowalski (Rozdział 3.II.)
w latach 2006-2007 służył w SKW m.in. jako Zastępca Szefa SKW i p.o. Szefa SKW.
płk Jerzy Kiciński (Rozdział 3.II.)
funkcjonariusz UOP w 1992 r., później funkcjonariusz ABW, w 2007 r. Szef ABW.
płk Andrzej Pawlikowski (Rozdział 6.I.)
w latach 2006-2007 Szef BOR.
Kwintesencja polskiej inteligencji, znawcy tematu z dziedziny lotnictwa....naukowcy
Zespół parlamentarny :
Stanisław Karczewski - Chirurg z wykształcenia
Stanisław Piotrowicz – Prawnik
Jarosław Zieliński- nauczyciel
Anna Fotyga- ekonomistka
Elżbieta Kruk - historyk
Maciej Łopiński - dziennikarz
Andrzej Duda - wykładowca prawnik
Jacek Świat - polonista
Krzysztof Szczerski- politolog
Andrzej Adamczyk- technik budownictwa
A gdzie eksperci w dziedzinie lotnictwa ? No przecież sam tytuł jasno wskazuję o czym miał być raport.... owszem Tsu pięknie i lekko się to czyta, gdyż to opowiastka przed snem dla niegrzecznych dzieci, do tego z licznym błędami stylistycznymi, i interpunkcyjnymi ...wystarczy spojrzeć na spis treści .
Drogie Kochanie, Tsu stara się Ci przekazać, że raport Macierewicza powstał w oparciu o badania ekspertów w dziedzinie lotnictwa - w dodatku ekspertów o dużo większej wiedzy merytoryznej niż eksperci zespołu Laska. Ty natomiast wypisałaś kilku polsłow i senatorów PiS będących członkami Zespołu Parlamentarnego ds. Zbadania Przyczyn Katastrofy Tu-154M. Aby wyjasnić ten temat przedstawie najpierw członków zespołu Macierewicza, a następnie w osobnej kolumnie ekspertów czyli naukowców.
ZESPÓŁ PARLAMENTARNY DS. ZBADANIA PRZYCZYN KATASTROFY TU-154 M Z 10 KWIETNIA 2010 R.
Macierewicz Antoni /PiS/
Abramowicz Adam /PiS/
Adamczyk Andrzej /PiS/
Andzel Waldemar /PiS/
Ardanowski Jan Krzysztof /PiS/
Arent Iwona Ewa /PiS/
Ast Marek /PiS/
Babinetz Piotr /PiS/
Bartuś Barbara /PiS/
Bąk Dariusz /PiS/
Bernacki Włodzimierz /PiS/
Bętkowski Andrzej /PiS/
Błaszczak Mariusz /PiS/
Błaszczyk Przemysław Jacek /PiS/ (senator)
Czelej Grzegorz /PiS/ (senator)
Dobkowski Wiesław Józef /PiS/ (senator)
Dobrzyński Leszek /PiS/
Dolata Zbigniew /PiS/
Duda Andrzej /PiS/
Dziuba Tadeusz /PiS/
Falfus Jacek /PiS/
Fotyga Anna /PiS/
Gil Mieczysław Władysław /PiS/ (senator)
Giżyński Szymon /PiS/
Gołojuch Kazimierz /PiS/
Gosiewska Beata Barbara /PiS/ (senator)
Gosiewska Małgorzata /PiS/
Górski Artur /PiS/
Hrynkiewicz Józefa /PiS/
Jach Michał /PiS/
Jackowski Jan Maria /PiS/ (senator)
Janczyk Wiesław /PiS/
Jasiński Wojciech /PiS/
Jurgiel Krzysztof /PiS/
Kaczmarek Tomasz /PiS/
Kaczyński Jarosław /PiS/
Kamiński Mariusz /PiS/
Kamiński Mariusz Antoni /PiS/
Karczewski Stanisław /PiS/ (senator)
Kloc Izabela /PiS/
Kłosowski Sławomir /PiS/
Kołakowski Lech /PiS/
Kołakowski Robert /PiS/
Kownacki Bartosz /PiS/
Kruk Elżbieta /PiS/
Kuchciński Marek /PiS/
Kuźmiuk Zbigniew /PiS/
Kwiatkowski Adam /PiS/
Lipiec Krzysztof /PiS/
Łatas Marek /PiS/
Łopiński Maciej /PiS/
Machałek Marzena /PiS/
Malik Ewa /PiS/
Martynowski Marek Eryk /PiS/ (senator)
Materna Jerzy /PiS/
Matuszewski Marek /PiS/
Michałkiewicz Krzysztof /PiS/
Moskal Kazimierz /PiS/
Naimski Piotr /PiS/
Nowak Maria /PiS/
Opioła Marek /PiS/
Ożóg Stanisław /PiS/
Paszkowski Bohdan Józef /PiS/ (senator)
Pawłowicz Krystyna /PiS/
Pięta Stanisław /PiS/
Piotrowicz Stanisław /PiS/
Polak Marek /PiS/
Polak Piotr /PiS/
Popiołek Krzysztof /PiS/
Poznański Marek /RP/
Rusiecki Jarosław /PiS/
Sadurska Małgorzata /PiS/
Sagatowska Janina Zofia /PiS/ (senator)
Sasin Jacek /PiS/
Schreiber Grzegorz /PiS/
Seliga Dariusz /PiS/
Siarka Edward /SP/
Skurkiewicz Wojciech /PiS/ (senator)
Sobecka Anna Elżbieta /PiS/
Suski Marek /PiS/
Szarama Wojciech /PiS/
Szczerski Krzysztof /PiS/
Szczypińska Jolanta /PiS/
Szwed Stanisław /PiS/
Szyszko Jan /PiS/
Świat Jacek /PiS/
Tchórzewski Krzysztof /PiS/
Telus Robert /PiS/
Tomaszewski Jan /PiS/
Warzecha Jan /PiS/
Wiśniewska Jadwiga /PiS/
Wojciechowski Grzegorz Michał /PiS/ (senator)
Wojtkiewicz Michał /PiS/
Zalewska Anna /PiS/
Zawiślak Sławomir /PiS/
Ziobro Kazimierz /SP/
Złotowski Kosma /PiS/
Zuba Maria /PiS/
Żyżyński Jerzy /PiS/
A teraz naukowcy, którzy opracowali na podstawie badań teorie o wybuchu skrzydła oraz udodonili, że Tu-154M nie mógł wykonać beczki ani stracić skrzydła w wyniku uderzenia w brzozę.
Prelegent, Piotr Witakowski z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, zajmujący się na codzień budownictwem, w swoim referacie przedstawił zdjęcia z wypadków, które według niego można porównać z katastrofą w Smoleńsku mówiąc, że jego zdaniem upadek samolotu na „dach” w żadnym wypadku nie byłby tak destrukcyjny dla maszyny. Wskazał, że według niego maszyna w takich przypadkach nie rozpada się na wiele części, a pasażerowie mają spore szanse na przeżycie. Naukowiec stwierdził, że według niego aktualny stan jego badań wskazuje na wybuch samolotu w powietrzu, a upadek na ziemię nastąpił po wcześniejszym podziale samolotu na fragmenty. Pokazując zdjęcie wraku Tu-154M leżącego na lotnisku w Smoleńsku orzekł, iż według niego „nawet minimalna znajomość mechaniki przekonuje”, że tupolew nie uderzył w ziemię, a został zniszczony przez siły działające wewnątrz kadłuba. Jego zdaniem ustalenia komisji MAK i Millera są niewiarygodne.
Z ustaleniami Witakowskiego zgodził się Chris Cieszewski z University of Georgia, profesor biometrii leśnej. Analizował on zniszczenia drzewostanu i serię kolejnych zdjęć satelitarnych miejsca katastrofy. W swoim wystąpieniu przeprowadził analizę porównawczą tych zdjęć i prześledził zmiany na kolejno wykonywanych zdjęciach. Ekspert wnioskował, że rozrzut szczątków samolotu nie był zgodny z jego oczekiwaniami jak dla przypadku zderzenia i raczej sugeruje według niego wystąpienie eksplozji poprzedzającej kolizję. Ponadto analiza zdjęć satelitarnych według Cieszewskiego wykazuje, że wygląd miejsca wypadku i położenie szczątków zmieniało się w czasie w wyniku manipulacji.
Wojciech Fabianowski, po przebadaniu pobranych na miejscu katastrofy próbek materiałowych stwierdził, że bez zbadania większej ich liczby i wiedzy o właściwym składzie badanych materiałów, nawet metodami mikroskopii elektronowej i mikroanalizy rentgenowskiej, nie sposób jednoznacznie orzec, czy na pokładzie doszło do wybuchu[.
Prof. Jan Obrębski z Politechniki Warszawskiej, specjalista w zakresie mechaniki i budownictwa poinformował, że dokonał oględzin udostępnionego mu małego fragmentu, który według niego oderwał się z poszycia Tu-154M o nr. 101. Na podstawie analizy deformacji elementu, powyrywanych nitów, poszarpanych nieregularnych kształtów krawędzi, jego osmolenia od wnętrza a na zewnątrz normalnie srebrnego i innych istniejących według niego przesłanek, stwierdził, że według niego przyczyną katastrofy był wielopunktowy wybuch wewnątrz maszyny.
Prof. Jacek Gieras z Uniwersytetu Technologicznego w Bydgoszczy przedstawił hipotezę eksplozji w zewnętrznym zbiorniku paliwa lewego skrzydła na skutek zapłonu elektrycznego mieszanki paliwo-powietrze. Wskazał również na istniejące według niego braki w dokumentacji, informując, że do tej pory nie przeprowadzono żadnych poważnych analiz komponentów elektrycznych, m.in. generatorów, silników elektrycznych czy kabli tupolewa.
Dr Grzegorz Szuladziński, ekspert zespołu parlamentarnego ds. badania katastrofy smoleńskiej, przekonywał, że gdyby doszło do zderzenia, to według niego skrzydło samolotu jako mocniejsze od brzozy ścięłoby drzewo, a nie na odwrót. Udowadniał, że do uszkodzenia kadłuba Tu-154M według niego wystarcza stosunkowo niewielka ilość materiału wybuchowego[166]. W jego ocenie, wybuch w kadłubie jest „jedynym logicznym wytłumaczeniem katastrofy”. Argumentował, że świadczy o tym m.in. liczba odłamków, ich rozmieszczenie, a także „rozszczepienie kadłuba”.
Dr inż. Jan Błaszczyk, emerytowany pracownik Wojskowej Akademii Technicznej, poinformował, że analizował wytrzymałość skrzydła tupolewa i doszedł do podobnych wniosków co prof. Wiesław Binienda i dr Grzegorz Szuladziński, że brzoza nie mogłaby złamać skrzydła.
Kazimierz Nowaczyk z Uniwersytetu w Maryland, kolejny ekspert zespołu parlamentarnego, poinformował, że według niego z danych przedstawionych w raportach MAK‑u i komisji Millera wynika, że samolot przeleciał nad brzozą.
Prof. Wiesław Binienda z Uniwersytetu w Akron, także ekspert zespołu parlamentarnego, przedstawił symulacje komputerowe lotu tupolewa za pomocą specjalistycznych programów. Poinformował, że brak zniszczeń na krawędzi przedniej skrzydła, miejsce jego urwania oraz położenie brzozy w kierunku prostopadłym do lotu samolotu według niego wskazują, że nie doszło do uderzenia maszyny w brzozę, a zniszczenia wewnętrzne skrzydła, a wyrwane nity, że to eksplozja mogła być przyczyną wyrwania skrzydła. Według naukowca o wybuchu wewnątrz maszyny świadczy też otwarcie ścian kadłuba na zewnątrz, bowiem gdyby nie było wybuchu, według niego tylna część kadłuba oraz prawe skrzydło powinny być w całości. Jego zdaniem gdyby nie było wybuchu, większość pasażerów w tylnej i środkowej części samolotu powinna przeżyć.
Dr Wacław Berczyński, konstruktor Działu Wojskowo-Kosmicznego Boeinga oraz DARPA poinformował, że według niego zniszczenia nastąpiły w kadłubie, tylna część samolotu została odrzucona pod dużym ciśnieniem a skrzydło zostało zniszczone w wyniku ogromnego ciśnienia wewnątrz skrzydła