Skocz do zawartości


Zdjęcie

Od antycznej bogini do chrześcijańskich aniołów


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
13 odpowiedzi w tym temacie

#1

Nosferatoo.
  • Postów: 298
  • Tematów: 40
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 3
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

Od wieków, zarówno w literaturze, jak i w ikonografii, skrzydła stanowią nieodłączny atrybut „anielskości”. Warto się jednak zastanowić, czy było tak zawsze. Kim są naprawdę niebiańskie istoty, które dzięki artystom zyskały barwne pióra? Skąd, wreszcie, wziął się taki sposób ich przedstawiania?W tradycji judeochrześcijańskiej aniołami nazywane są byty, które w hierarchii znajdują się między Bogiem a ludźmi.
Swoją pomocą mają one służyć zarówno Stwórcy, jak i stworzeniu. Ich nazwa pochodzi od greckiego: (ὁ,)γγελοςἡἡ(angelos))oznaczającego„zwiastuna”, „posłańca”, „gońca”.

W języku hebrajskim anioły określano jako (מלאך mal’ach, malachim), co pierwotnie oznaczało czynność posyłania kogoś, a następnie osobę posłańca.W Piśmie Świętym aniołowie występują około 300 razy. Jednak opisy ich wyglądu pojawiają się w Biblii sporadycznie
Najczęściej określa się ich po prostu jako „mężów” (np. Joz 5, 13), „mężów Bożych” (np. Sdz 13, 6), „mężczyzn” (np. Łk 24, 4) lub„młodzieńców” (np. Mk 16, 510). Wprawdzie niektóre z opisów sugerują lot jako sposób poruszania się aniołów, jednak skrzydła nie pojawiają się w żadnym z nich.Bożymi posłańcami interesowali się również pisarze wczesnochrześcijańscy.Problematyka ta pojawiła się już w II wieku, najpierw na polu apologetyki. Z biegiem czasu,coraz bardziej wnikliwe refleksje pisarzy rozpoczęły szeroką debatę na temat natury aniołów
Jedni uważali, że aniołowie pozbawieni są ciała, jako byty wyłącznie duchowe. Inni, opierając się na tradycji biblijnej, twierdzili, że ciała ich stanowią płomienie i powietrze.Tertulian poszedł jeszcze dalej, dochodząc do wniosku, iż aniołowie zawdzięczają umiejętność bardzo szybkiego przemieszczania się lub przebywania jednocześnie w wielu miejscach skrzydłom,które charakteryzują je jako istoty duchowe: „Każdy duch jest jak gdyby ptakiem: takimi są aniołowie i demony. W ten sposób w jednej chwili są wszędzie. Świat cały jest dla nich jednym miejscem. Co i gdzie się dzieje, z tą samą łatwością dowiadują się, jak i donoszą. Tę ich szybkość uważają ludzie za boskość, ponieważ nie znają jej istoty. Tak niekiedy chcą uchodzić za sprawców tych rzeczy, o których wiadomość przynoszą (…)” Mimo że skrzydła jako atrybut aniołów pojawiają się w refleksji Kościoła dość wcześnie, długo zjawisko to nie znalazło odzwierciedlenia w sztuce wczesnochrześcijańskiej.Pierwsze przedstawienia aniołów inspirowane były opisami biblijnymi, a nie teoriami pisarzy,dla których, bez wątpienia, był to nadal temat pozostający na uboczu rozważań teologicznych.

Najstarsze chrześcijańskie przedstawienia aniołów

Wśród tematów, w których pojawiają się Boży posłańcy, przeważają sceny ze Starego Testamentu (m.in. gościna Abrahama – Rdz 1, 18 i n.n.; ofiarowanie Izaaka – Rdz 22, 9-19; sen Jakuba – Rdz 28, 12 i n.; Trzech Młodzieńców w piecu ognistym – Dn 3, 19 i n.n.), choć nie brakuje również epizodów z Nowego Testamentu (np. Zwiastowanie – Łk 1, 26-28; sen Józefa – Mt 1, 20; 2, 1; 2, 19; niewiasty u Grobu – Mt 28, 2-5; Mk 16, 5; Łk 24, 4; J 20, 12) Sceny o proweniencji apokryficznej należą w tej wczesnej ikonografii anielskiej do rzadkości
(Zwiastowanie u źródła – Prot Ew J 11, 1-3)
Anioły przedstawiane na ścianach katakumb, sarkofagach czy mozaikach, nie różniły się niczym od innych postaci. Rozpoznać je można jedynie dzięki tematowi ukazanej sceny, w której pojawiają się Boży wysłannicy. Przedstawiano ich jako mężczyzn młodych, bez zarostu,lub dojrzałych, brodatych. Zdarza się także, że bardzo trudno jest określić jakiekolwiek cechy fizjonomiczne aniołów. Zazwyczaj są ubrani w długą tunikę oraz pallium, czasami w przepasaną tunikę do kolan. W tych wczesnych przedstawieniach posłańcy nie posiadali ani skrzydeł, ani nimbu.
Dołączona grafika
Ofiara Abrahama – fragment sarkofagu Dwóch Braci, Rzym, Muzea Watykańskie /Muzeum Pio Cristiano, 2. poł. IV w. (fot. A. Krauze)

Do radykalnej zmiany w ikonografii aniołów doszło pod koniec IV i na początku V wieku. W tym czasie Ojcowie Kościoła ponownie podjęli dyskusję na temat natury Bożych posłańców. Ich zdaniem nie mogą oni być uważani ani za istoty całkowicie duchowe, ani też zupełnie cielesne. Bazyli z Cezarei i Grzegorz z Nazjanzu stwierdzili, że substancja, z której zbudowani są aniołowie, to niematerialny ogień. Grzegorz z Nyssy uważał, iż są oni bytami całkowicie niematerialnymi, a więc pozbawionymi ciała. Tego samego zdania był Jan Chryzostom. Według niego symbolem natury duchowej aniołów i jej wspaniałości są właśnie skrzydła. Pod koniec IV wieku refleksja pisarzy wczesnochrześcijańskich została wypośrodkowana w poglądach Ambrożego, biskupa Mediolanu, który podkreślił, iż w odróżnieniu od Trójcy Świętej aniołowie jako istoty stworzone mają w sobie również pierwiastek cielesny. Problem ten nie znalazł jednak ostatecznego rozwiązania. Otwartym pozostawia go nawet Augustyn z Hippony, który w różnych swoich tekstach przedstawia różne poglądy na ten temat. Nie wiadomo na ile bezpośrednio te refleksje pisarzy wpłynęły na twórców chrześcijańskich przedstawień.Jest jednak pewne, że w tym samym czasie w ikonografii„anielskiej” doszło do radykalnej zmiany.

Skrzydlate anioły i ich antyczne inspiracje

Wśród badaczy przeważa opinia, że na ikonografię Bożych posłańców po końcu IV wieku w największym stopniu wpłynął sposób ukazywania greckiej bogini Nike i rzymskiej Wiktorii. Dlaczego właśnie ten wzór zadecydował o dalszej ikonografii aniołów? Istnieje na ten temat wiele hipotez. Na potrzeby niniejszego referatu postaram się jedynie zarysować problem, porównując przedstawienia Nike-Wiktorii oraz Bożych posłańców.Po raz pierwszy o Nike mówi już Hezjod (Theog., 383). Wzmiankują ją również późniejsze greckie utwory, wymieniając jej kolejne cechy. O skrzydłach bogini pisze Arystofanes w Ptakach:
„Na przykład Nike – na złotych skrzydłach lata (…)” ( Av.,w. 574)
.Początkowo w Grecji Nike czczono jako boginię zwycięstwa związaną z igrzyskami,dopiero później zaczęto łączyć ją z triumfami wojennymi. Najstarszym znanym nam przedstawieniem Nike jest rzeźba Archermosa z Chios.
Dołączona grafika
Posąg Nike, Archermos z Chios, Ateny, Muzeum Narodowe, ok. 550 r. p.n.e

Artysta grecki pokazał boginię w charakterystycznym przyklęku, mającym symbolizować ruch- bieg. Niestety skrzydła, które mogłyby wskazywać na pierwszą próbę ukazania lotu, zachowały się jedynie szczątkowo. Od V wieku Nike zaczęła występować na monetach,

Dołączona grafika
Nike lecąca nad kwadrygą, moneta z Syrakuz, ok. 412 r. p.n.e. i
Lecąca Nike, fragment attyckiej amfory czerwonofigurowej, przyp. Dourisowi, Paryż,Luwr, ok. 480-490 r. p.n.e.


Przedstawiali ją także malarze waz, w szczególności amfor panatenajskich oraz rzeźbiarze.Ukazywano ją jako postać w locie albo zrywającą się do lotu, o czym świadczą stopy bogini, często wcale nie dotykające ziemi oraz jej pokaźne, wyrastające z pleców, rozpostarte skrzydła.Ciągły ruch podkreśla także długa, rozwiana szata.Również w Rzymie bogini zwycięstwa Wiktoria, odpowiednik greckiej Nike, stała się tematem licznych przedstawień. Jako uskrzydlona kobieta ubrana w długą szatę była wielokrotnie ukazywana na rzymskich monetach, reliefach, posągach, malowidłach, czy dyptykach konsularnych
Dołączona grafika
Moneta Justyniana I z wizerunkiem anioła, 527-565 r.
Dołączona grafika
Moneta Dioklecjana z wizerunkiem Jowisza trzymającego glob ze stojącą na nimWiktorią, 294 r.
Dołączona grafika
Lecące Wiktorie w żagielkach Łuku Tytusa, Rzym, 81-96 r.
Dołączona grafika
Posąg Wiktorii, Brescia, 69-96 r.
Dołączona grafika
Dea Roma trzymająca Wiktorię, Rzym, Lateran, 1. poł. IV w
Dołączona grafika
Dyptyk konsularny Probusa, 406 r

Od początku wiązano ją ze zwycięstwami militarnymi. Odzwierciedlać miała chwałę nie tylko rzymskich wodzów, ale i całego ludu rzymskiego. Najsłynniejszym bodaj przedstawieniem Wiktorii był posąg w Kurii Rzymskiej ustawiony wraz z ołtarzem bogini przez Oktawiana Augusta w 29 roku p.n.e. .Stanowił on symbol wielowiekowej tradycji i przywiązania do kultów pogańskich.Być może dlatego chrześcijanie, nie mogąc wyzbyć się całkowicie antycznych zwyczajów, postanowili je „przyswoić”. Bogini Wiktoria stała się więc atrybutem wszystkich chrześcijańskich cesarzy.

Jej symbolika wpłynęła na ikonografię chrześcijańską i dała początek znanym nam do dziś uskrzydlonym wizerunkom „anielskim”. Skrzydła wskazywały odtąd nie tylko szybki sposób poruszania się aniołów, dzięki któremu wysłani przez Stwórcę mogli dotrzeć w krótkim czasie na ziemię, ale również zaczęły symbolizować ich nadprzyrodzoną naturę, odróżniając jednoznacznie posłańców z jednej strony od ludzi,z drugiej od Boga. Najstarsze przedstawienia skrzydlatych aniołów, które miały symbolizować triumf nowej wiary nad pogańskim kultem, występują na: sarkofagu dziecięcym z Sarigüzel, przechowywanym w Muzeum Archeologicznym w Istambule a datowanym na lata panowania Teodozjusza Wielkiego
Dołączona grafika
Sarkofag dziecięcy z Sarigüzel – fragment, Stambuł, Muzeum Narodowe,czasy Teodozjusza Wielkiego – 379-395 r.
, tzw. sarkofag Pignatta z Rawenny z 1. ćwierci V wieku ze sceną Zwiastowania inspirowaną Protoewangelią Jakuba
Dołączona grafika
Zwiastowanie przy źródle, tzw. sarkofag Pignatta, Rawenna, 1. ćwierć V w.
oraz na drewnianych drzwiach kościoła Santa Sabina w Rzymie z lat 432-440 (il. 12)
Dołączona grafika
Sceny z drewnianych drzwi w kościele Santa Sabina w Rzymie, 432-440 r.

.Anioły zaczęto ukazywać jako młodzieńców o delikatnych rysach i włosach do ramion,odzianych w długą szatę. Przedstawiano ich jako postaci stojące albo będące w locie. Z ich ramion wyrastały duże skrzydła. Mimo ewidentnych podobieństw przedstawień Nike-Wiktorii oraz aniołów, chrześcijaństwo nadal jednak preferowało ukazywanie Bożych posłańców jako młodych mężczyzn, nie zaś kobiety. Różnica między przedstawieniami Nike-Wiktorii, a wizerunkami aniołów widoczna jest także w stroju. Boginię zwycięstwa ubierano w peplos,anioły zaś w tunikę i pallium.
Świadectwo dokonanego już przekroczenia granic ikonograficznych stanowi dekoracja mozaikowa rzymskiego kościoła Santa Maria Maggiore,
pochodząca z 1. poł. V wieku.
Dołączona grafika
Gościna Abrahama, mozaika w nawie głównej, Rzym, kościół Santa Maria Maggiore,432-440 r
Asysta tronu Chrystusa, mozaika na łuku triumfalnym, Rzym, kościół Santa mariamaggiore, 432-440 r

Mozaiki w nawie głównej ukazują jeszcze anioły bezskrzydłe, na przykład w scenie Gościny Abrahama, gdzie Boży posłańcy, jakkolwiek pozbawieni skrzydeł, posiadają jednak nad głowami nimby.
. Mozaiki z łuku triumfalnego przedstawiają zarówno anioły bezskrzydłe, jak i uskrzydlone, ale też zaopatrzone w nimby, czego przykładem może być scena asysty anielskiej przy tronie Chrystusa.

Pod koniec IV i na początku V wieku rozwinął się nowy sposób przedstawiania aniołów – jako skrzydlatych posłańców z nimbami nad głowami. Co wpłynęło na zmianę ich ikonografii? Być może była to chęć podkreślenia nadprzyrodzonej natury aniołów, która odróżniała ich od ludzi lub też próba przeciwstawienia się nadmiernej czci oddawanej Bożym posłańcom? Może ukazywany w sztuce „anielski” lot symbolizować miał po prostu
natychmiastowe przekazywanie woli Bożej ludziom?
Na uwagę zasługuje również to, że w tym samym czasie wyraźnie wzrosła rola apokryfów jako inspiracji dla artystów wczesnochrześcijańskich. Aniołów zaczęto przedstawiać zgodnie z opisem w nich zawartym, to znaczy jako niematerialne, skrzydlate istoty.

Zmiana w ikonografii anielskiej mogła również polegać na przejęciu długo już obecnych w tradycji pogańskiej wzorców i wykorzystaniu ich przez twórców chrześcijańskich. Ikonografia „anielska” stanowiłaby w tym wypadku, obok licznych przedstawień Jonasza, Orantki czy Dobrego Pasterza, jedynie przykład dużo szerszego zjawiska, którego początki sięgają III wieku. Pokazują one, jak wiązano duchowość pogańskiej starożytności oraz – chrześcijaństwa oraz jak starano się głęboko zakorzenione w umyśle ludzi symbole przełożyć na nowy język. Jednocześnie, wyraźnie widoczny jest tu moment przekroczenia granicy w świadomości chrześcijan, którzy początkowo odcinali się od tradycji antycznej, później zaś do niej w sposób zamierzony powracali.Jeżeli nawet któraś z tych hipotez okazałaby się prawdziwa, stanowiłaby zapewne tylko częściową odpowiedź na te i wiele innych pytań, które wiążą się z tym zagadnieniem. Jedno jest pewne – motyw uskrzydlonego Bożego posłańca został przejęty przez artystów kolejnych wieków i to właśnie skrzydlate anioły bez trudu rozpoznajemy do dziś.





A. Krauze
,Od antycznej bogini do chrześcijańskich aniołów, czyli o przekraczaniu granicikonograficznych,

Użytkownik Nosferatoo edytował ten post 04.05.2013 - 10:16

  • 4

#2 Gość_ayalen

Gość_ayalen.
  • Tematów: 0

Napisano

Bozy poslaniec, bozy wedrowiec, aniol i demon, dwie strony czlowieka wedrujacego z ciemnosci ku swiatlu. Czasami mysle ze nocne rozgwiezdzone niebo odbija Ziemie i nasze swiatelka ktorych nie widzimy w sobie.
Aureole, nimby, skrzydla; promienista aura?
  • 0

#3

Nosferatoo.
  • Postów: 298
  • Tematów: 40
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 3
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

Właśnie, chodzi mi to po głowie, mistrzowie na swoich dziełach, umieszczali postacie z aureolami...co tak na prawdę uwieczniali.?
  • -1

#4

Mr. Mojo Risin'.
  • Postów: 988
  • Tematów: 23
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 3
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Aniołowie nie są bytami materialnymi, więc nigdy nie miały ani skrzydeł, ani aureoli. Wszystkie przedstawienia artystyczne są tylko i wyłącznie efektem fantazji ich twórców, którzy oczywiście w swoich staraniach przedstawienia materialnie, tego co niematerialne, sięgali oczywiście do mitów i legend.
  • -2



#5 Gość_ayalen

Gość_ayalen.
  • Tematów: 0

Napisano

a jakimi bytami sa anioly? Mowimy o aurze, malowanej jako swietliste promienie

Użytkownik ayalen edytował ten post 06.05.2013 - 08:17

  • 0

#6 Gość_Penelopam

Gość_Penelopam.
  • Tematów: 0

Napisano

Mowimy o aurze, malowanej jako swietliste promienie


Masz na myśli nimb?
  • 0

#7 Gość_ayalen

Gość_ayalen.
  • Tematów: 0

Napisano

tak, miedzy innymi tak. Swietlista otoczke
promiemiujaca z postaci aniolow i swietych.

Użytkownik ayalen edytował ten post 06.05.2013 - 08:48

  • 0

#8

Nosferatoo.
  • Postów: 298
  • Tematów: 40
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 3
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

A dzieła przedstawiające nie Anioły z Aureolami?

Aureola − gloria, świetlisty owal, krąg, otok wokół postaci, bóstw i świętych.

Jeśli blask otacza całą postać, nazywa się go aureolą lub mandorlą (w kształcie migdała lub owalu). Mandorla służy niekiedy wyrażeniu szczególnie dobitnej manifestacji potęgi Bożej, jak w scenie Przemienienia, Wniebowstąpienia czy Sądu Ostatecznego. Natomiast świetlisty otok wokół głowy postaci o szczególnym znaczeniu duchowym nazywany jest nimbem.

,,postaci o szczególnym znaczeniu duchowym,,

Dlaczego więc akurat wybrano świetlisty otok, tak świetnie zbiegający się z ludzką aurą?

Aureole itd, uwieczniano nie tylko przy ,,Aniołach,, ale i ludziach stąpających po ziemi....ci byli materialni...!

Mr. Mojo Risin' wiem że najlepiej wrzucać wszystko do worka z napisem ,,fantazja twórców,, wtedy życie staje się proste...
  • 0

#9 Gość_Penelopam

Gość_Penelopam.
  • Tematów: 0

Napisano

Myślę, że wyobrażamy sobie anioły jako wzniesione świetlne postacie ze skrzydłami ze względu na ich wizerunki przedstawione w sztuce. Ciężko stwierdzić, jak widzieli je nasi przodkowie.
Chociażby wizerunek boga Jahwe, który znamy (dobrze zbudowany starzec z siwą brodą) jest zaczerpnięty z mitologii greckiej, a dokładniej z wizerunku Zeusa. I jak tu odnaleźć granicę początku?

Dlaczego więc akurat wybrano świetlisty otok, tak świetnie zbiegający się z ludzką aurą?


Gdyby anioły były otoczone czarnym dymem, też pytalibyśmy 'dlaczego'.

Użytkownik Penelopam edytował ten post 06.05.2013 - 08:53

  • 0

#10

Padael.

    Tauri

  • Postów: 1017
  • Tematów: 73
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Ależ anioły istnieją
Padael (Fadihel) jeden z licznych aniołów strzegących bram Zachodniego Wiatru (zob. Ozar Midrhim, t. 2, s. 316). ;)

A nimb to ja widzę tutaj, na rzeźbie tajemniczej o której pisałem.

Załączone grafiki

  • klon 040.jpg

Użytkownik Padael edytował ten post 06.05.2013 - 09:03

  • 0



#11 Gość_ayalen

Gość_ayalen.
  • Tematów: 0

Napisano

powiedzialabym ze kaxdy z nas jest potencjalnym aniolem, w ko ncu ludzka aura to swietlista manifestacja aureoli, one dotycza zawsze fomy, duchowej lub materialnej. Sa przejawem naszej natury.
  • 0

#12

Padael.

    Tauri

  • Postów: 1017
  • Tematów: 73
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Ja bym powiedział, że dobrymi uczynkami dotykamy anielskości a złymi całujemy zad diabelski, obrażając samych siebie.
  • 0



#13

Nosferatoo.
  • Postów: 298
  • Tematów: 40
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 3
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

Gdyby anioły były otoczone czarnym dymem, też pytalibyśmy 'dlaczego'.



Ale nie są i to nie ma nic do tematu(gdybanie), nie ograniczam się tylko do ,,Aniołów,, jak to napisałem w poście wcześniejszym.
Gdyby anioły były otoczone czarnym dymem, nie pisał bym tego wątku...prawda? Nawiązuje tu do Aura, Aureole+Nimby i postacie wysoko uduchowione.
Niczego nie twierdzę, ale dlaczego kolory świetlistych otoczek wokół wysoko uduchowionych postaci, zazwyczaj odpowiadają kolorom aury...?
Dlaczego otwarty umysł, nie może brać możliwości, iż artyści tamtych czasów widzieli i wiedzieli więcej niż my?...Dlaczego otwarty umysł nie może zakładać, że niektóre istoty, z tych uwiecznionych, emanowały wręcz taką otoczką.?

Penelopam wizerunek Boga Jahwe i wszystkiego innego sami sobie układamy, na podstawie własnych interpretacji, a skąd wiemy że jest to wizerunek prawdziwy.

Tetragram (idąc tropem Nassima H. możemy widzieć go równie dobrze jak figurę geometryczną)Jahwe, El w mnogiej Elohim(w mnogiej?), która to forma nie została nigdy w pełni wyjaśniona. W chrześcijaństwie określany w Biblii jako Bóg Jedyny, również jako Bóg Stwórca.
A mimo to ma imię...przecież to przeczy idei religii monoteistycznej, jaką jest: Jest jeden Bóg,a więc jeśli ma imię, to by odróżniać go od innych...
zatem Politeizm...

Pokazuje tylko że możemy szukać błędu i fałszu wszędzie...nasze wyobrażenie nie zawsze jest słuszne, nie lepiej najpierw wyczerpać wszystkie ,,za,, a kiedy to nie utworzy spójnej całości, wtedy możemy przyjąć, iż dane zagadnienie jest nieprawdziwe i jest wymysłem...a nie od razu wszystko na nie, nie da się na tym zarobić, nie widzę tego, nie pasuje to do Kapitalizmu, więc nie..jestem na nie...

Tak jak w artykule, skrzydła mogły symbolizować ich boskość, możliwość szybkiego przemieszczania się itd...i sa one przypisane tylko ,,Aniołom,,
Ale kwestia świetlnych otoczek, uważam jest jak najbardziej otwarta...

Aureole występują na całym świecie, czyli każde wyznanie, jego przedstawiciele skonsultowali się i wniosek jeden...tak dajemy nad głowami kolorowe poświaty... ,, a z sali wznosiły się chwalebne okrzyki, niech będzie, chwała, tak zrobimy. Tylko jeden, co oczy miał otwarte wykrzykiwał Veto...Veto,,

Dam takie przykłady...
Dołączona grafika
Bóg Durga - Hinduizm

Dołączona grafika

Budda...
Dołączona grafika

Dołączona grafika
Św. Maksymilian
Dołączona grafika
Shiva
Dołączona grafika
Budda
Dołączona grafika
Allah i jego prorocy, zwróćmy uwagę co mają wokół głów...

Dołączona grafika
Kolejny Budda, i otoczka...

Dołączona grafika

To są tylko przykłady...nie może być tak, że otoczka wokół głowy była znakiem umownym...
Ona jest manifestacją naszego ducha...

  • 0

#14 Gość_ayalen

Gość_ayalen.
  • Tematów: 0

Napisano

a w koncu i swiatlo i dzwiek tworza wibracje energetyczne zalezne od poziomu swiadomosci, i przekladajace sie na to co widzimy i slyszymy. Wiec artysci, tworzac w skupieniu, w specyficznym stanie podwyzszonych wibracji, czasami zwanych natchnieniem, niewiele rozniacym sie od midlitewnych uniesien, moga siegac tych glebszych pokladow swiadomosci. W sumje kazdy moze o ile z gory nie uzna tego za niemozliwe, i o ile umie wejsc w cisze. Pamietajmy ze jako formy energetyczne- wszyscy mamy aure, i od nas zalezy czy jest swietliscie jasna czy przytlumiona szaroscia.
  • 0



Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości oraz 0 użytkowników anonimowych