1. Konstrukcja budynku.
Najistotniejszymi składowymi konstrukcji wież WTC były:
a) kolumny wewnętrznego rdzenia
B) kolumny zewnętrzne (perymetryczne)
c) kratownice podłogowe
d) pasywna warstwa przeciwogniowa
Zdjęcia i ilustracje poniżej przedstawiają te elementy.
Kolumny rdzenia:

Kratownice podłogowe i kolumny zewnętrzne (nie mylić z białą elewacją budynku) wraz z ich połączeniem:

Pasywna warstwa przeciwogniowa (pokrywała kratownice i kolumny):

2. Zderzenie i pożar - skutki
Samo zderzenie miało kolosalne znaczenie dla przyszłych losów budynku. Aluminiowe kadłuby samolotów praktycznie zostały poszatkowane przez stalowe kolumny rdzenia budynku, których także bardzo wiele ucierpiało. Poniżej animacje symulacji zderzenia obu samolotów:


Animacje wyjaśniają także sprawę błysków wewnątrz budynku, które rzekomo były niezależnymi eksplozjami.
Jak się okazuje, nie całe uwolnione w zderzeniu paliwo zamieniło się w kulę ognia. Naoczni świadkowie z budynku obserwowali znaczne ilości paliwa rozlewające się w dół poniżej miejsca zderzenia. Pokrywały one różne przedmioty, firany powodując pojawienie się nowych ognisk pożarów. Ważnym czynnikiem, który trzeba tu uwzględnić jest mechaniczne odarcie kratownic podłogowych i kolumn z warstwy przeciwogniowej przez pędzące szczątki samolotu, gruz oraz podmuch.
Owe uszkodzenia można zaobserwować na zdjęciu dziury wlotowej zaraz po uderzeniu samolotu (widać pozbawione warstwy kratownice i zewnętrzne kolumny):

Poniższe rysunki przedstawiają rozmiar uszkodzeń wewnątrz obu budynków. Na czerwono zaznaczono obszar całkowitych zniszczeń kolumnady rdzenia, a na pomarańczowo obszar, gdzie stalowa konstrukcja (kolumny rdzenia i kolumny zewnętrzne) została pozbawiona warstwy przeciwogniowej.


Pozbawione warstwy przeciwogniowej stalowe elementy kolumn i kratownic ulegały deformacjom już w temperaturze ok. 600 C. Poniżej przedstawiono wynik modelowania zachowania kratownic podłogowych w temperaturze 700 C. Kolory informują o naprężeniach występujących w kratownicach (niebieski - małe, czerwone - wysokie) Uginające się pod wpływem gorąca kratownice, "wciągały" do środka budynku zewnętrzne kolumny jak i "wyciągały" na zewnątrz kolumny rdzenia.

Uginające się kratownice podłogowe widać na zdjęciach poniżej. Pierwsze zdjęcie przedstawia stan podłóg wieży tuż po zderzeniu, a drugie ok. minuty przed jej zawaleniem (South Tower):

Efekt ten napewno potęgowały zniszczone elementy obciążające kratownice. Reakcję kolumn zewnętrznych przedstawiają poniższe zdjęcia (widać dokładnie jak uginają sie do środka):


3. Kolaps
Deformacje kolumn rdzenia i kolumn zewnętrznych narastały coraz szybciej. W końcu były tak duże, że nie mogły utrzymać ciężaru budynku powyżej zderzenia i rozpoczął się kolaps. Bardzo dobrze przedstawia to poniższy film (ostatnie chwile przed zawaleniem, wystarczy obejrzeć kilkanaście pierwszych sekund):
http://video.google....6&q=WTC&pl=true
Pierwsze kilkanaście metrów zapadająca się część budynku (znajdująca się ponad miejscem zderzenia) pokonała niemal swobodnie (w obszarze dużych zniszczeń). W momencie dotarcia do niżej położonych nieuszkodzonych miała już olbrzymi pęd. Jego wartość była olbrzymia i w przypadku wieży południowej odpowiadała blisko 30 samolotom Boeing 767 poruszającym się z szybkością 900 km/h. W takich okolicznościach nic nie mogło uchronić budynków przed całkowitym zniszczeniem.
Zapadanie odbywało się niejako do środka budynku. Siła niszcząca zapadającego się budynku wzrastała kwadratowo (jednoczesny liniowy wzrost masy i prędkości -> pęd wzrasta kwadratowo).
Poniżej grafiki ukazujace wyniki symulacji kolapsu wieży południowej (kilka etapów):


Mimo tego dośrodkowego zapadania promień rażenia zapadających się budynków był duży.
Powodem tego były "odpryskujące" wielkimi fragmentami części zewnętrznej kolumnady.
Poniżej zdjęcie ukazujące rozmiary tych elementów:

Tu zdjęcie jednego z sąsiednich budynków uszkodzonego przez taki "odpryskujący" fragment:

Podobnych uszkodzeń doznał WTC 7. Poniżej uszkodzone 18 pięter w dolnej części rogu budynku:

TAKA JEST PRAWDA O ZAWALENIU SIĘ WTC I NIKT TEGO NIE ZMIENI.
Pozdrawiam :smile:
EDIT:
Dodałem brakującą ilustrację.