-podzielenie okrycia przez rzymian na trzy części i rzucanie kości o płaszcz
Ps 22,19 "moje szaty dzielą między siebie i los rzucają o moją suknię."
Skąd wiadomo , że chodzi o mesjasza?
-zaćmienie słońca po Jego śmierci
Am 8,9 "Owego dnia - wyrocznia Pana Boga - zajdzie słońce w południe i w dzień świetlany zaciemnię ziemię."
Rozdział ma tytuł "Czwarta wizja :kosz dojrzałych owoców" i zaczyna się tak :
"To mi ukazał Pan Bóg:
oto kosz dojrzałych owoców.
2 I zapytał: "Co ty widzisz, Amosie?"
Odpowiedziałem: "Kosz dojrzałych owoców".
Rzekł Pan do mnie:
"Dojrzał do kary lud mój izraelski.
Nie będę już dłużej go oszczędzał. "Polecam przeczytać cały.
" Owego dnia -
wyrocznia Pana Boga -
zajdzie słońce w południe
i w dzień świetlany zaciemnię ziemię.
10 Zamienię święta wasze w żałobę,
a wszystkie wasze pieśni w lamentacje;
nałożę na wszystkie biodra wory,
a na wszystkie głowy [sprowadzę] łysinę
i uczynię żałobę jak po jedynaku,
a dni ostatnie jakby dniem goryczy."Całość odnosi się pewnie do owego dnia lub dni kary dla Izraela, o czym jest mowa w całej księdze.
Więc jak to łączyć z ukrzyżowaniem Jezusa?
Wcześniej w tej księdze nie ma żadnej wzmianki o mesjaszu.Tylko same grozby boga , które wylicza wszystkie okrucieństwa
jakie spotkają Żydów i nie tylko.
Jest co prawda taki fragment :
"17 We wszystkich winnicach będzie narzekanie,
bo przejdę pośród ciebie -
rzekł Pan.
18 Biada oczekującym dnia Pańskiego.
Cóż wam po dniu Pańskim?
On jest ciemnością a nie światłem.
19 Jakby uciekał człowiek przed lwem,
a trafił na niedźwiedzia;" Am 5,17
Ale wątpie ,że chodzi o przyjście Jezusa.
mowa jest o jedynaku.
"i uczynię żałobę jak po jedynaku,
a dni ostatnie jakby dniem goryczy." Am 8,10
ale według mnie to poprostu porównanie ....tak np tutaj
Córo mojego narodu, przywdziej wór pokutny
i kajaj się w popiele!
Okryj się smutkiem, jak po synu jedynym,
gorzką żałobą, Jr 6,26
Wiec jaki jest związek tego fragmentu z zaćmieniem po śmierci Jezusa?
-wbicie włóczni w Jego bok przez rzymianina
Za 12,10 "Na dom Dawida i na mieszkańców Jeruzalem wyleję Ducha pobożności. Będą patrzeć na tego, którego przebili, i boleć będą nad nim, jak się boleje nad jedynakiem, i płakać będą nad nim, jak się płacze nad pierworodnym."
Gdzie jest mowa o wbiciu włóczni w bok?
Nie znam dokładnie fragmentu i nie wiem czy ma jakikolwiek związek z mesjaszem.
Ale zakładając ,że tak ma wnioskuje ,że może chodzić o przybicie gwozdziami.
Co prawda w moim tłumaczeniu jest użyte słowo "przebodli" , które bardziej pasuje , ale z Twojego tłumaczenia nic takiego nie wynika.
Co do samego przebicia boku.
Jest o tym mowa tylko w ewangelii Jana.
Pytanie, po co ktoś miał przebijać Jezusowi bok?
Lecz gdy podeszli do Jezusa i zobaczyli, że już umarł, nie łamali Mu goleni, 34 tylko jeden z żołnierzy włócznią przebił Mu bok i natychmiast wypłynęła krew i woda. Jan 19,33
-zobaczyli , że już umarł i sprawdzali czy żyje?...dziwne
-gdyby chcieli go z jakiejś przyczyny dobić ,złamali by mu golenie ...ale jest napisane , że :
"Stało się to bowiem, aby się wypełniło Pismo: Kość jego nie będzie złamana. 37 I znowu na innym miejscu mówi Pismo: Będą patrzeć na Tego, którego przebili."Dlatego musieli znalezć inny sposób , żeby udowodnić , że Jezus umarł na krzyżu.
Wiec ktoś kto to pisał , dosyć niezgrabnie ( a może raczej zgrabnie bo jednak przeszło) połączył wszystko w całość ,żeby wyszło na jego.
ale idąc dalej ...pytanie: Skąd się wzięło to proroctwo : "kość jego nie będzie złamana"?
w mojej bibli pod powyższym fragmenten Jana są podane odnośniki do :II Mojż 12,46 , IV Mojż 9,12 i ps.34,20
po kolei:
43 Pan powiedział do Mojżesza i Aarona: "Takie będzie prawo dotyczące Paschy: Żaden cudzoziemiec nie może jej spożywać. 44 Jednak niewolnik, nabyty za pieniądze, któregoś poddał obrzezaniu, może ją spożywać. 45 Obcokrajowiec i najemnik nie mogą jej spożywać. 46 W jednym i tym samym domu winna być spożyta. Nie można wynieść z tego domu żadnego kawałka mięsa na zewnątrz. Kości z niego łamać nie będziecie. 47 Całe zgromadzenie Izraela będzie to zachowywało. 48 Jeśliby cudzoziemiec przebywający u ciebie chciał obchodzić Paschę [ku czci] Pana, to musisz obrzezać wpierw wszystkich potomków jego domu, i wtedy dopiero dopuścić go możesz do obchodzenia Paschy, gdyż wówczas będzie miał prawa tubylców. Żaden jednak nieobrzezany nie może spożywać Paschy. II Mojż (wyjscia) 12,43-47
Może ja czegoś nie rozumiem ,ale tutaj jest mowa o spożywaniu paschy ,czyli w tym przypadku ofiary.
drugi fragment też na temat spożywania ofriary
"12 Nie mogą nic zostawić aż do rana ani też żadnej kości łamać; winni obchodzić Paschę według ustalonego obrzędu"IV Mojż (ks liczb) 9,12
i jeszcze psalm który "najbardziej" pasuje do układanki , ale skąd wiadomo , że jest tu mowa o mesjaszu?
"by pamięć o nich wygładzić z ziemi.
19 Pan jest blisko skruszonych w sercu
i wybawia złamanych na duchu.
20 Wiele nieszczęść [spada na] sprawiedliwego;
lecz ze wszystkich Pan go wybawia.
21 Strzeże On wszystkich jego kości:
ani jedna z nich nie ulegnie złamaniu" Ps 34,20-22
Nie jestem ekspertem , nie znam całej biblii na pamięć .Podaje tylko swoje wnioski i interpretacje podanych fragmentów.
Jeśli ktoś może mnie oświecić i wytłumaczyć związki między tymi fragmentami, to proszę.
Rozumiem , że słowo pascha może odnosić się również do Jezusa i jego ofiary , ale prosiłbym o konkretne cytaty ,które to potwierdzają.
Użytkownik buba edytował ten post 16.04.2012 - 01:53