Skocz do zawartości


Zdjęcie

Katastrofa samolotu TransAsia na Tajwanie.

samolot katastrofa taiwan transasia

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
10 odpowiedzi w tym temacie

#1

D.K..

    Semper invicta

  • Postów: 3176
  • Tematów: 2724
  • Płeć:Kobieta
  • Artykułów: 16
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Zapewne większość z Was słyszała już o katastrofie samolotu linii TransAsia na Tajwanie, który uderzył skrzydłem w most i wpadł do rzeki, nie będę więc tutaj opisywać szczegółów -- zwłaszcza, że sprawa jest świeża i kolejne doniesienia mogą wiele informacji unieważnić.

 

Ale zainteresowało mnie coś innego -- oto powszechnie znane nagranie z rejestratora wideo jednego z samochodów, w najlepszej jakości jaką znalazłam:

 

 

Jeśli przyjrzeć się uważniej filmowi z katastrofy, to widać kilka zastanawiających detali:

 

  • Wyraźnie uszkodzony tylny lewy statecznik. Nie znalazłam nigdzie informacji o tym, że samolot miał wcześniej kolizję z "czymś". Być może jednak zawadził o coś w trakcie opadania.
  • Lewy silnik najprawdopodobniej nie pracuje -- łopaty śmigła kręcą się znacznie wolniej, ale nie są ustawione w chorągiewkę. Jest to o tyle interesujące, że ATR-72 powinien bez problemu być w stanie lecieć, a nawet się wznosić na jednym silniku. Awaria jednego, nawet podczas startu nie jest równoznaczna z rozbiciem samolotu.
  • Nie widać wysuniętych klap. Jeśli doniesienia o tym, że start odbył się dosłownie 5 minut wcześniej, to wydaje się, że jednak powinny wciąż być wysunięte.
  • Na filmie jest dźwięk. Co to oznacza? Ano to, że słychać uderzenie skrzydła w most, ale nie słychać odgłosu silników samolotu. Drugi z silników na pełnej mocy niewątpliwie powinien zagłuszać wszystko w okolicy. 
  • Media wychwalają pilota za uniknięcie katastrofy dzięki skierowaniu samolotu poza teren zabudowany i podjęcie próby wodowania na rzece. Szczerze mówiąc, nie wydaje mi się -- samolot na nagraniu jest praktycznie rzecz biorąc na początku korkociągu, całkowicie przeciągnięty i niesterowny, wydaje mi się więc, że trafienie w rzekę to przypadek, a nie zamierzone działanie.

Najbardziej interesujące są te silniki -- czyżby pilotom się przytrafiła dramatyczna pomyłka w postaci wyłączenia sprawnego (prawego) silnika, zamiast uszkodzonego (lewego)? Wbrew temu, co można sobie pomyśleć, nie jest to kompletny absurd -- taka sytuacja miała już kiedyś miejsce. Konkretnie rzecz biorąc była przyczyną katastrofy Boeinga 737 (lot British Midland 92) w 1989 roku.

 

 


  • 1



#2 Gość_Tankson

Gość_Tankson.
  • Tematów: 0

Napisano

Zginął ktoś? Czy tylko ranni? A wideo, może nie wypada tak pisać ale robi wrażenie, chodzi mi że dobrze to sfilmowało się.

 

offtop.gif

 

No tak to sobie reputacji na pewno nie poprawisz. 

 

Kronikarz


  • -2

#3

Cait Sith.
  • Postów: 685
  • Tematów: 159
  • Płeć:Nieokreślona
  • Artykułów: 3
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

" - Mayday, mayday! Zerwanie płomienia silnika

 

- to ostatnie słowa do kontrolerów lotów, jakie wypowiedział pilot samolotu TransAsia, który z 53 pasażerami i 5 członkami załogi runął do rzeki w Tajpej. Tajwańskie władze rozpoczęły śledztwo w sprawie katastrofy, w której zginęły co najmniej 23 osoby. Reuters zauważa, że zerwanie płomienia silnika występuje wtedy, gdy dopływ paliwa jest przerywany lub występują problemy ze spalaniem, co grozi uszkodzeniem napędu. Agencja dodaje, że w przypadku maszyny z dwoma silnikami (taka uległa katastrofie) zazwyczaj możliwy jest dalszy lot na jednym, sprawnym. W tym przypadku było inaczej. " ( wp.pl )


  • 1



#4

Zaciekawiony.
  • Postów: 8137
  • Tematów: 85
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 4
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Lewe skrzydło przeleciało bardzo blisko dachu jednego z budynków - chodzi o to szare "pudło" na wieżowcu, chyba nawet widać cień. Może w skrzydło uderzyła jakaś antena, uszkodziła statecznik i dlatego samolot który wydawał się rzeczywiście opadać ślizgowo w kierunku rzeki nagle przechylił się, opadł i uderzył skrzydłem o wiadukt. I tak utrata prędkości zamieniła się w ten pół-korkociąg. Bez tego przeleciałby nad nim i uderzył w wodę na płask.

 

Swoją drogą pasażerowie żółtej taksówki mieli niesamowite szczęście.


  • 0



#5

D.K..

    Semper invicta

  • Postów: 3176
  • Tematów: 2724
  • Płeć:Kobieta
  • Artykułów: 16
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Dane z flightradar pokazują interesujące dane dotyczące przebiegu lotu. O ile są wiarygodne, to ciekawie wygląda porównanie z normalnie startującym samolotem tego samego typu. Zrzuty ekranu poniżej

 

Lot, który zakończył się katastrofą:

 

atr1.jpg

 

Lot o normalnym przebiegu:

 

atr2.jpg

 

Teraz należy do tego wziąć pod uwagę podstawowe parametry samolotu ATR-72-600 istotne dla tej sytuacji:

 

  • Vr = 110 węzłów (prędkość startowa, wartość teoretyczna wzięta ze specyfikacji. W praktyce obliczana przed startem, zależy bowiem od wielu czynników. Ale obraz jakiś jest.)
  • Vso = 94 węzły (można potraktować ją jako prędkość przeciągnięcia przy w pełni wysuniętych klapach. Arkadiusz mnie zaraz zje, o ile to przeczyta...)
  • Vsi = 115 węzłów (można potraktować ją jako prędkość przeciągnięcia przy w pełni schowanych klapach. Adnotacja jak wyżej).

Czyli po przyjrzeniu się wartościom widać o co chodzi -- start przy prędkości poniżej Vr oraz Vso.  Po minucie prędkość lotu dalej poniżej Vsi, ale po kształcie wykresu można wnioskować, że piloci schowali klapy.

 

Zakładając wiarygodność danych z flightradar nie rozumiem, po co w ogóle próbowali startować? Nie miało to szans powodzenia... jedyne jak na razie rozwiązanie jest takie, że samolot na pasie przekroczył prędkość decyzyjną i nie było już odwrotu. To tylko teoria, nie udało mi się wygrzebać, ile wynosi ta prędkość dla tego samolotu, na tym lotnisku i przy takiej pogodzie.


  • 3



#6

serim.
  • Postów: 70
  • Tematów: 1
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja ponadprzeciętna
Reputacja

Napisano

Widać na tym filmie jak po uderzeniu w szare pudło na wierzowcu statecznik poziomy robi się krótszy musiał uderzyć w to coś

fleksy + tapatalk wi aj pi
  • 0



#7

Mastiff.
  • Postów: 274
  • Tematów: 25
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

Ja się zastanawiam co to wypada z samochodu, chwile po uderzeniu w niego skrzydła.


  • 0

#8

Mortalis.
  • Postów: 331
  • Tematów: 3
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

Samolot przechylił się po minięcu tego szarego pudła, więc zakładam, że musiał tam w coś uderzyć. Antena? Jakieś inne coś?

 

Ciekawi mnie jakie jest prawdopodobieństwo, że jadąc samochodem uderzy we mnie samolot.  :>

 

 

Edit..

 

To było chyba tylko złudzenie, kontaktu z budynkiem chyba nie było.

 

 

 

Edit 2:

 

Czyli winne silniki. 

 

http://wiadomosci.wp...,wiadomosc.html


Użytkownik Mortalis edytował ten post 06.02.2015 - 13:54

  • 0

#9

Zaciekawiony.
  • Postów: 8137
  • Tematów: 85
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 4
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Wstępne badania sugerują, że po wyłączeniu się jednego z silników, piloci mogli omyłkowo wyłączyć drugi, sprawny. Po tym zdarzeniu tajwański Zarząd Lotnictwa Cywilnego zorganizował w TransAsia ustny egzamin ze znajomości procedur w razie nagłego wyłączenia się silnika - spośród 49 pilotów, 19 nie przystąpiło do egzaminu, tłumacząc się chorobą, z pozostałych dziesięciu nie zdało egzaminu. Teraz mają egzaminować pilotów innych linii.

http://wiadomosci.wp...14530&_ticrsn=3


  • 0



#10

D.K..

    Semper invicta

  • Postów: 3176
  • Tematów: 2724
  • Płeć:Kobieta
  • Artykułów: 16
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Wstępne badania sugerują, że po wyłączeniu się jednego z silników, piloci mogli omyłkowo wyłączyć drugi, sprawny.

 

Chyba zmienię profesję i zajmę się badaniem katastrof lotniczych :szczerb:


  • 0



#11

pishor.

    sceptyczny zwolennik

  • Postów: 4740
  • Tematów: 275
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 16
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

I faktycznie - wszystko wskazuje na to, że kapitan omyłkowo wyłączył nie ten silnik, co potrzeba.

Ten sprawny.

Zamiast wyłączyć silnik nr 2 (ten, który uległ awarii) wyłączył silnik nr 1.

 

"...opublikowano dokumenty zebrane w trakcie ustalania przyczyn katastrofy, wśród nich znalazł się również zapis rozmów w kabinie pilotów."

 

link


  • 0






Inne tematy z jednym lub większą liczbą słów kluczowych: samolot, katastrofa, taiwan, transasia

Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości oraz 0 użytkowników anonimowych