Awarie
Tu-154M o numerze bocznym 101 tuż przed katastrofą smoleńską miał poważną usterkę autopilota.
Usterka ta, jak ustaliła TVP Info, wystąpiła w czasie lotu transatlantyckiego z Haiti, na dwa miesiące przed 10 kwietnia 2010 r. Wówczas samolot był pilotowany ręcznie. Za sterami maszyny siedział mjr Arkadiusz Protasiuk.
Jak ustaliła TVP Info usterka polegała na niesprawności jednego z kanałów autopilota. Mowa o systemie sterowania wychyleniem lotek – odpowiadającym za przechylenie samolotu na boki. Z tego powodu podczas lądowania na Haiti, sterowanie odbyło się ręcznie.
Z listy – dokumentacji awarii Tu–154M wynika, że od grudnia 2009 roku tupolew miał 7 usterek.
Kolejne 8 wykryto na ziemi w czasie rutynowych przeglądów.
Psuły się nawigacja, autopilot, elementy sygnalizacji pracy silnika. Niesprawny był nawet mechanizm, który kontroluje wszystkie systemy Tu-154 i jest odpowiedzialny za ich prawidłowe działanie. Zawodziły także odbiorniki GPS, na podstawie których określa się pozycję samolotu.
http://www.fakt.pl/S...y,101988,1.html
http://www.tvp.info/...ialal-autopilot
Komisja Millera wykonała eksperymentalne loty drugim, bliźniaczym tupolewem, by sprawdzić, czy działa przycisk „uchod” oznaczający odejście maszyny przy włączonym autopilocie.
Eksperyment automatycznego odejścia na drugi krąg znad lotniska pozbawionego systemu ILS, przy włączonej dalszej radiolatarni, zakończył się powodzeniem - ustalił "Nasz Dziennik". Korzystając z systemu automatycznego odejścia, w Smoleńsku mjr Arkadiusz Protasiuk podjął prawidłową sekwencję działań.
A jednak maszyna nie nabrała wysokości.
Badania przeprowadzono na lotnisku w Powidzu używając bliźniaczego samolotu do tego, jaki rozbił się 10 kwietnia 2010 r. pod Smoleńskiem.
Wynik eksperymentu oznacza, że podczas lotu z wykorzystaniem tzw. automatycznego pilota, po naciśnięciu przycisku "uchod" samolot powinien odejść. Jednak feralnego dnia tak się nie stało, chociaż kpt. Protasiuk działał zgodnie z procedurami.
Trudno wyjaśnić, dlaczego wówczas samolot uległ wypadkowi.
- Wykonane doświadczenie pokazuje więc, że załoga wykonywała wszystkie procedury prawidłowo, tylko nastąpił jakiś niekorzystny zbieg okoliczności - powiedział w rozmowie z "Naszym Dziennikiem" doświadczony pilot, który wylatał wiele godzin w lewym fotelu dowódcy.
W rozmowie z "Naszym Dziennikiem" Małgorzata Woźniak, rzecznik MSWiA, podkreśla, że zarówno członkowie komisji, jak i jej przewodniczący Jerzy Miller nie przekazują do publicznej wiadomości żadnych informacji związanych z założeniami, przebiegiem i wynikami przeprowadzonego eksperymentu.
http://wiadomosci.wp...l?ticaid=114b5e
"Rosyjscy mechanicy majstrowali przy prezydenckim tupolewie tuż przed lotem do Smoleńska".
Kilka dni przed lotem do Smoleńska rządowy tupolew był naprawiany przez rosyjską ekipę ściągniętą z zakładu w Samarze. Mechanicy usuwali awarię bloku sterowania w układzie autopilota. Czy ta naprawa mogła mieć związek z katastrofą w Smoleńsku?
Rządowy samolot, który przed katastrofą w Smoleńsku miał kilka awarii, był naprawiany też przed podróżą do Katynia premiera Donalda Tuska (53 l.), czyli 7 kwietnia - ustalił "Nasz Dziennik".
Usterka była usuwana w Warszawie i wykonywali ją mechanicy z zakładu w rosyjskiej Samarze, gdzie remontowane były nasze tupolewy. Według płk. Ryszarda Raczyńskiego, byłego dowódcy 36. Pułku Lotnictwa Transportowego, rosyjscy mechanicy reperowali system autopilota. Pułkownik odpowiada, że był uszkodzony układ odpowiadający za regulację przechyłu skrzydeł.
http://www.se.pl/wia...m-t_150601.html
Po remoncie TU-154 M 101 w rosyjskiej Samarze 21 grudnia 1009 roku odbył się jego 90-minutowy lot testowy w obecności komisji 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego i oficerów Służby Kontrwywiadu Wojskowego. Za sterami samolotu usiadł kapitan Arkadiusz Protasiuk, który tragicznie zginął 10 kwietnia.
"Tego samego dnia TU 154 wyleciał w pierwszy, nietestowy lot. Już w powietrzu okazało się, że awarii uległ jeden z najważniejszych przyrządów potrzebny do lądowania - wysokościomierz baryczny, zwany też ciśnieniowym. Ujawnił to w końcu czerwca kpt. Grzegorz Pietruczuk z 36. pułku. W rozmowie z polskimi prokuratorami stwierdził, że po starcie z Okęcia nastąpiło wyłączenie wysokościomierza ciśnieniowego. Uszkodzenie go spowodowało niewłaściwą pracę systemu nawigacyjnego UNS" - czytamy na stronie internetowej TVN 24.
http://www.poland.us...-154-m-101.html
Awaria samolotu zatrzymała Lecha Kaczyńskiego w Mongolii. Prezydent poleci do Japonii wyczarterowanym samolotem, a wysłużoną "tutkę" czeka remont w Moskwie
http://wiadomosci.ga...l#ixzz0kgf4Yhpd
Awaryjne lądowanie w Kunming w Chinach Tu-154M, którym leciał w 2004 roku do Wietnamu premier Marek Belka; było ono spowodowane defektem turborozrusznika.
Po awarii rządowego Tu-154 w Norwegii, delegacja wraca z Narwiku wojskowym transportowcem
http://wiadomosci.ga...73,4217674.html
Podsumowanie awarii polskiego Tu 154 M
W 1999r. Nieprzyjemny epizod z rządowymi samolotami miała była marszałek Senatu Alicja Grześkowiak. . Tu-154 M awaryjnie wylądował na pustyni w Arabii Saudyjskiej.
W 2004r. rządowy Tu-154 M, którym podróżował premier Marek Belka, miał kłopoty na lotnisku w chińskim Kunming. Usterkę miał agregat rozruchowy jednego z silników, z którego zaczęły się wydobywać kłęby dymu. By kontynuować podróż, wyczarterowano inny samolot.
W 2005r. prezydent Aleksander Kwaśniewski z delegacją musiał czekać w Wiedniu na przysłanie z Polski drugiego samolotu, gdy w Tu-154 M zawiodły akumulatory.
W 2005r. poważna usterka wymagała sprowadzenia techników do Kabulu, gdzie z oficjalną wizytą przebywał minister obrony narodowej.
W czerwcu 2007r. delegacja na obchody rocznicy bitwy o Narwik wracała samolotami transportowymi, wysłanymi po awarii rządowego Tu-154 M.
W marcu 2008r. Prezydent Lech Kaczyński z oficjalną wizytą na Węgry udał się wyczarterowanym samolotem, ponieważ obydwa Tu-154 znajdowały się w naprawie.
W grudniu 2008r. samolot, którym Prezydent podróżował po Bliskim Wschodzie, miał kłopoty ze sterowaniem klapami. Także tę usterkę stwierdzono na ziemi. Z Mongolii do Japonii Prezydent poleciał z kilkugodzinnym opóźnieniem wyczarterowanym samolotem.
W styczniu 2010r. stwierdzona na ziemi usterka układu sterowania prezydenckiego Tupolewa Tu-154 M nb 101 opóźniła odlot Polskich ratowników z Haiti do Polski. Problem jednak jest poważny, bo nastąpiło to już po ostatnim, generalnym remoncie na terenie Rosji.
Inne awarie Tu 154
- Awaryjne lądowanie Tu-154 z ochroną Putina
http://wiadomosci.on...na-putina/xdjd2
- Pilot Tu-154M bohaterem narodowym – ścinał skrzydłem drzewa i wylądował.
W jednej chwili wysiadły trzy z czterech generatorów prądu, popsuła się też pompa paliwa. W momencie lądowania na opuszczonym lotnisku w miejscowości Iżma (republika Komi) pilot nie mógł korzystać z nawigacji, nie miał łączności z kontrolerem, nie było też prądu. Ze względu na awarię pompy, paliwa zostało mu na zaledwie pół godziny lotu.
http://www.se.pl/wia...lem_152723.html
- Samolot pasażerski Tu-154 musiał awaryjnie lądować na lotnisku w Machaczkale w Dagestanie - poinformowały w nocy z środy na czwartek rosyjskie władze. Powodem była kolejna w ostatnich dniach awaria silnika w maszynie tego typu.
- w Jekaterynburgu, na Uralu, musiał awaryjnie lądować inny Tu-154. Przyczyną problemów była także awaria jednego z silników. Na pokładzie samolotu były 122 osoby.
Z początkiem lipca Federalna Agencja Transportu Lotniczego (Rosawiacja) zdecydowała o całkowitym wycofaniu z eksploatacji w Rosji od 1 lipca 2011 roku 20 samolotów pasażerskich Tu-154M i wstrzymaniu użytkowania kolejnych 9 maszyn tego typu.
http://www.tvn24.pl/...mie,177259.html
Lista największych awarii i katastrof Tu-154 ( tylko wersja Tu-154 M );
23.05.1991r. - podczas podejścia do lądowania na lotnisku Pułkowo w Leningradzie rozbił się samolot Tu-154. Na pokładzie było 164 pasażerów. Zginęło 12 osób. w tym dwoje dzieci, hospitalizowano 34 osoby.
20.07.1992r. - w pobliżu lotniska w Tbilisi rozbił się samolot Tu-154. W wypadku zginęło 30 osób. Wśród ofiar było siedmiu członków załogi i sześć osób, które transportowały ładunek. Pozostałe ofiary to mieszkańcy Alekseeyka, na których domy spadł samolot. Możliwe przyczyny katastrofy to przeciążenie samolotu.
8.02.1993r. - w Teheranie zderzyły się dwa samoloty: Tu-154 oraz Su-24 Sił Powietrznych Iranu. Pilot wojskowy wystartował bez zgody dyspozytora. Zginęły 132 osoby.
3.01.1994r. - w Irkucku spadł samolot Tu-154. Po starcie, w odległości 30 km od DS, kapitan, po raz pierwszy zasygnalizował zapłon silnika, a następnie, po podjęciu decyzji o powrocie na lotnisko w Irkucku utracił kontrolę nad maszyną. Samolot spadł ok. 11 km od DS, w pobliżu wsi Momona. 9 członków załogi ( w tym 4 stewardesy ) i 111 pasażerów ( w tym jedno dziecko i 17 cudzoziemców, obywateli niemiec, Chin, Austrii, Indii i Japonii) zginęło.
6.06.1994r. - w pobliżu miejscowości Xian w Chinach rozbił się chiński samolot pasażerski Tu-154. Zginęło 160 osób.
7.12.1995r. - na sowieckim Dalekim Wschodzie rozbił się Tu-154. Zginęło 96 osób.
29.08.1996r. - podczas lądowania na lotnisku Longiyr na norweskim archipelagu Syalbard rozbił się Tu-154, na pokładzie, którego lecieli m.in. rosyjscy górnicy powracający z urlopu. Zginęło 141 pasażerów i członków załogi.
15.12.1997r. - podczas lądowania na lotnisku w Sharjah ( Zjednoczone Emiraty Arabskie ) nastąpił wybuch na pokładzie Tu-154 linii lotniczych Tadżykistanu. Z 86 pasażerów, głównie turystów z Tadżykistanu, przeżyła tylko jedna osoba.
31.08.1998r. - podczas startu z lotniska w stolicy Ekwadoru Quito rozbił się Tu-154 kubańskich linii lotniczych Cubana de Ayison. W katastrofie zginęło 70 osób.
24.02.1999r. - w Chinach w wyniku katastrofy Tu-154 należący do chińskich regionalnych linii lotniczych, zginęły 64 osoby. Samolot eksplodował w powietrzu.
3.07.2001r. - w pobliżu Irkucka około pięć kilometrów od wsi Burdakoyka, 20 km od lotniska, rozbił się Tu-154 lecący na trasie Jekaterinburg-lrkurck-Władywostok. Na pokładzie maszyny było 136 osób, wśród nich sześcioro dzieci i 9 członków załogi.
4.10.2001r. - w Noworosyjsku w wyniku eksplozji rozbił się i spadł do Morza Czarnego, około 185 km od Soczi, pasażerski Tu-154.
Samolot wykonywał lot na trasie: Tel Awiw - Nowosybirsk. Zginęło 78 osób, w tym 51 obywateli Izraela. Według ustaleń Państwowej Komisji do zbadania przyczyn wypadku samolot został zestrzelony przez pocisk rakietowy C-200, wystrzelony podczas ćwiczeń Obrony Ukrainy. Była to głośna katastrofa.
25.10.2001r. - w mieście Norylsk awaryjne lądował Tu-154. Podczas lądowania awaryjnego nie było ofiar.
12.02.2002 - w katastrofie Tu-154 w Iranie zginęło 117 osób. Samolot rozbił się w prowincji Lorestan, 400 km na południowy zachód od Teheranu.
24.02.2002r. - samolot Tu-154 z ponad setką pasażerów na pokładzie awaryjnie lądował na lotnisku w Krasnojarsku.
1.07.2002r. – w nocy w Europie w pobliżu Jeziora Bodeńskiego, na wysokości 12 000 m doszło do katastrofy rosyjskiego samolotu Tu-154 i samolotu transportowego Boeing-757 firmy DHL. Na pokładzie Tu-154 było 12 członków załogi i 57 pasażerów, więcej niż połowa z nich to dzieci. Na pokładzie Boeing było dwóch pilotów. Wszyscy zginęli. Główna przyczyną był błąd kontrolera lotów. Głośna sprawa, a dodatkowo samosąd na kontrolerze.
15.07.2002r. - w Surgut, odbyło się awaryjne lądowanie samolotu Tu-154 na trasie lotu Surgut-Kijów. Przyczyną awaryjnego lądowania był brak sprawnego prawego podwozia. Na pokładzie było 55 pasażerów i dziewięciu członków załogi.
30.07.2002r. - na lotnisku Rainbow Chanty-Mansyjskiego Okręgu Autonomicznego załoga samolotu Tu-154 ze 150 pasażerami na pokładzie podjęła próbę awaryjnego lądowania. Podczas lądowania samolotu jeden z silników odmówił posłuszeństwa. Żaden z pasażerów i członków załogi nie zostało rannych.
31.07.2002r. - podczas startu z lotniska w Irkucku nastąpiło uszkodzenie jednego z silników samolotu. Pilot zdecydował się na powrót na lotnisko w Irkucku. Awaryjne lądowanie zakończyło się powodzeniem. Nikt nie odniósł obrażeń.
16.08.2002r. - Tu-154 wykonał awaryjne lądowanie na lotnisku w Nowosybirsku Tolmacheyo. Na pokładzie statku, którego właścicielem linii lotniczych „Sybir”, było 135 pasażerów i 10 członków załogi. Nikt nie został ranny.
25.08.2002r. - w Chanty-Mansyjskim Okręgu Autonomicznym miało miejsce awaryjne lądowanie Tu-154. Na pokładzie było 163 pasażerów (29 z nich dzieci) i 8 członków załogi. Nie było ofiar.
4.09.2002r. - na lotnisku w Surgut awaryjne lądował Tu-154. Na pokładzie było 82 pasażerów i 10 członków załogi. Nikt nie odniósł obrażeń.
8.09.2002r. - na lotnisku w Nowosybirsku rozbił się samolot Tu-154. Leciał z Nowosybirska w rosji do Sankt Petersburga.
16.09.2002r. - na lotnisku w Nowosybirsku awaryjne lądował samolot pasażerski Tu-154. Na pokładzie samolotu było 160 pasażerów i 10 członków załogi. Nikt nie odniósł obrażeń.
26.11.2002r. - na lotnisku w Nowosybirsku Tolmacheyo przymusowo lądował samolot Tu-154, który leciał z Nowosybirska do Jakucka. Przez ponad dwie godziny samolot krążył nad miastem, aby wypalić paliwo. Lądowanie powiodło się. Nikt z 69 pasażerów i 11 członków załogi na pokładzie nie został ranny.
2.12.2002r. - w Petersburgu lądował awaryjnie samolot Tu-154, Ural Airlines lecący do Jekaterynburga. Nie było ofiar.
12.02.2003r. - w Sankt Petersburgu awaryjne lądował Tu-154, któremu w powietrzu jeden z silników odmówił posłuszeństwa. Na pokładzie było około 150 osób, w tym 10 członków załogi.
19.02.2003r. - na lotnisku w Nowosybirsku Tolmacheyo odbyło się awaryjne lądowanie samolotu pasażerskiego Tu-154 należącego do linii lotniczych „Syberia”. Samolot wylądował bezpiecznie.
6.03.2003r. - Tu-154 wykonał z powodu technicznej niesprawności awaryjne lądowanie na lotnisku w Jakucku. Nie było rannych.
27.03.2003r. - na lotnisku w Władywostoku awaryjnie lądował Tu-154. Samolot wylądował bezpiecznie. Żaden z pasażerów i członków załogi nie zostało rannych.
5.04.2003r. - na lotnisku w Niżnym Nowogrodzie odbyło się awaryjne lądowanie Tu- 154 Sibir Airlines ze 133 pasażerami na pokładzie. Podczas lądowania samolot wpadł w poślizg.
27.08.2003r. - na lotnisku w lrkucku wpadł w poślizg Tu-154. Na pokładzie samolotu było 9 członków załogi i 138 pasażerów. Nikt nie odniósł obrażeń.
4.09.2003r. - Na lotnisku moskiewskim Surgut wykonano awaryjne lądowanie samolotu pasażerskiego Tu-154 należącego do linii lotniczych Kogalymayia. Powodem miała awaria jednego z silników. Na pokładzie było 9 członków załogi i 70 pasażerów. Nikt nie odniósł obrażeń.
17.12.2003r. – w nocy na lotnisku w Ałmaty (Kazachstan) rozbił się samolot pasażerski Tu-154. Powodem było wadliwe przednie podwozie. Na pokładzie było 106 pasażerów. Nikt nie odniósł obrażeń.
24.08.2004r. - w regionie Rostoy eksplodował w powietrzu samolot pasażerski Tu-154 SibirAirlines, lecący na trasie Moskwa-Soczi. Przypuszczalnie na pokładzie dokonano samobójczego ataku terrorystycznego. Wszyscy zginęli.
9.07.2006r. - w Irkucku samolot pasażerski Tu-154, lecący na trasie: Władywostok, Irkuck, Jekaterinburg lądował awaryjnie ze 139 osobami na pokładzie. Nikt nie odniósł obrażeń.
22.08.2006r. - na terenie wschodniej Ukrainy rozbił się rosyjski Tu-154 ( bezradni piloci wysyłali SOS, gdy maszyna była na 1 100 i 900 m )
Silniki polskiego Tu - 154 M
Silniki Tu-154 M nb 101 to te same silniki, które zawiniły w 1987r. i doprowadziły do katastrofy w Lesie Kabackim. Nasza Państwowa Komisja Powypadkowa udowodniła ponad wszelką wątpliwość niedbalstwo, niechlujstwo, partactwo wykonania tego silnika. Co miałoby się zmienić w kraju, gdzie obecnie ( 2010r. ) pracownicy sektora lotniczego zarabiają mniej niż w czasie „rozkwitu” ZSRS. Aby nie było wątpliwości; remont tych silników jest wykonywany wyłącznie na terenie Rosji. Silniki są oznaczane D-30 KU, ciąg 3 x 104 kN i od 80-tych lat nie przeszły żadnej gruntowej modernizacji. Jedynie wydłużono okresy międzynaprawcze.
Istotną cechą konstrukcji samolotu Tu-154 jest także miejsc zamontowania zespołu napędowego.Ale do tego dochodzi jeszcze jedna ważna cecha, zarówno Tu-154 jak i Ił-62. W pobliżu zespołów napędowych przechodzi instalacja poruszania sterem kierunku i wysokości.
Istotna wiadomość odnośnie ostatniego remontu Tu 154 M
Remont Polskich maszyn został ubezpieczony na sumę 50 milionów złotych. Gdyby katastrofa wydarzyła się z winy wadliwie przeprowadzonego remontu to zakład musiałby wypłacić odszkodowanie. To prawdopodobnie doprowadziłoby do upadku zakładu. Dalej – zakład broniąc się mógłby wskazać na wady w instytucji MAK, który wydał zakładowi stosowne certyfikaty i pociągnąć ich do współodpowiedzialności i współpłacenia. Już dwa razy w stosunku do Rzeczypospolitej ( 1980r. i 1987r. ) Rosja w związku z katastrofami poniosła dotkliwe straty.
Remont w Samarze rozpoczęto w maju 2009r., a zakończono w grudniu 2009r. Po powrocie do Polski, po remoncie, co nastąpiło 23.12.2009r., samolot przeszedł serię testów sprawdzających stan techniczny, według procedur obowiązujących w 36 SPLTr. Dopiero po nich, gdy uzyskał pozytywne wyniki, został dopuszczony do lotów, jako samolot rządowy. W chwili katastrofy samolot po remoncie wylatał zaledwie 142 godziny.
Polscy eksperci: do tragedii doszło z powodu awarii steru wysokości
Grupa kilkudziesięciu pilotów cywilnych i wojskowych dokonała samodzielnej analizy ostatniej fazy lotu prezydenckiego Tu-154. W ich opinii, załoga nie próbowała lądować na lotnisku w Smoleńsku, a do tragedii doszło z powodu awarii steru wysokości. Takiego zdania jest reprezentujący lotników dr Tadeusz Augustynowicz, oficer Wojsk Lotniczych, koordynator lotnisk wojskowych, wieloletni pracownik LOT.
W ocenie dr. Augustynowicza poznane dotąd okoliczności katastrofy samolotu Tu-154M oraz wzbudzający kontrowersje przebieg śledztwa wskazują, że winnymi wypadku z 10 kwietnia br. nie są polscy piloci. Zawiodła rosyjska maszyna, a konkretnie jej blok sterowania. Niestety, kluczowe informacje na ten temat nie są ujawniane opinii publicznej. Grupę pilotów wzburzył fakt, że zaraz po katastrofie założono, że Tu-154M był sprawny technicznie, a winą za spowodowanie katastrofy usiłowano obarczyć pilota Arkadiusza Protasiuka, przypisując mu szkolne błędy.
http://www.bibula.com/?p=22177