Chybione inwestycje, stanowiska lądowania UFO i przedwojenne gwiazdy... Witaj w dziwnym świecie opuszczonych portów lotniczych.
Skyscanner przedstawia niezwykłe historie kryjące się za czternastoma z największych i najdziwniejszych nieużywanych lotnisk.
1. Lotnisko Castellón–Costa Azahar, Hiszpania
Jedna z najbardziej spektakularnych zaprzepaszczonych inwestycji w Hiszpanii. Oficjalnie otwarte w marcu 2011 roku lotnisko w Walencji obsłużyło pierwszy komercyjny lot dopiero we wrześniu 2015. Mimo wydanych 150 milionów euro, Lotnisko Castellón–Costa Azahar nie spełniało wymogów i w 2012 roku ogłoszono, że pas musi zostać przebudowany. Projekt stał się symbolem niegospodarności w czasie kryzysu ekonomicznego.
Lotnisko Castellón–Costa Azahar
Źródło: Manuel Carballo / Flickr
2. Lotnisko Don Quijote, Hiszpania
150 milionów euro wydanych na lotnisko Castellón–Costa Azahar wydaje się śmieszne przy ponad miliardzie zainwestowanym w inne hiszpańskie lotnisko, imienia Don Quijota (oficjalna nazwa to Ciudad Real Central). Miało ono rozładować ruch na lotnisku Barajas obsługującym połączenia lotnicze z Madrytem. To było pierwsze i ostatnie prywatne międzynarodowe lotnisko w Hiszpanii. W 2015 roku zostało sprzedane chińskiej firmie za 10 tysięcy euro...
Lotnisko Don Quijote
Źródło: Víctor Torres / Flickr - MiciudadReal.es
3. Berlin Tempelhof, Niemcy
Nieco dłużej niż hiszpańskie lotniska, zdążyło podziałać niemieckie Berlin Templehof. Zbudowane w 1923 roku Berlin-Tempelhof zostało zamknięte w 2008. Do powstania Pentagonu w Waszyngtonie było największą konstrukcją na świecie. Przez lata pełniło też kluczową rolę, ale w ostatnich latach wykorzystane w nim rozwiązania stały się zbyt przestarzałe. Jednak Berlin jako światowa stolica hipsterów, doskonale to wykorzystał i na terenie dawnego portu lotniczego znajduje się dziś park.
Berlin Tempelhof
Źródło: Paul Prescott / Shutterstock
4. Lotnisko Croydon, Anglia
Jedno z głównych przedwojennych lotnisk w Europie, obok Le Bourget in Paris i Templehof, Croydon miało w sobie romantyczny czar początków lotnictwa. Było to też pierwsze lotnisko, na którym wprowadzono kontrolę lotów. Dawny terminal wciąż tu stoi.
Lotnisko Croydon
5. Międzynarodowe Lotnisko Nikozja, Cypr
Międzynarodowe Lotnisko w Nikozji było najważniejszym na Cyprze aż do tureckiej inwazji w 1974. Dziś, jego teren to ziemia niczyja, wyznaczona przez Narody Zjednoczone jako strefa buforowa między Grekami i Turkami.
Międzynarodowe Lotnisko Nikozja
Źródło: Yiannis Kourtoglou / shutterstock.com
6. RAF Binbrook, Anglia
W Wielkiej Brytanie jest mnóstwo starych lotnisk, czekających na to, żeby zamienić je w lokalne węzły komunikacyjne. RAF Binbrook, nieopodal Brookenby w Lincolnshire było bazą dla bombowców podczas Drugiej Wojny Światowej, a potem dla narodowych Sił Powietrznych aż do lat 80-tych.
RAF Binbrook
Źródło: Stevie58 / Flickr
7. Międzynarodowe Lotnisko Gaza, Strefa Gazy
Znane także jako Międzynarodowe Lotnisko Yassera Arafata, zostało otwarte w 1998 roku, aby obsługiwać ruch lotniczy dla Strefy Gazy. Rocznie przechodziło przez niego siedemset tysięcy pasażerów, ale taki stan nie trwał długo. W grudniu 2001, wojsko izraelskie zbombardowało wieżę kontroli lotów, a kilka tygodni później zniszczyło pas startowy.
Międzynarodowe Lotnisko Gaza
Źródło: Mohamed Jabaly / Flickr
8. Międzynarodowe Lotnisko Stapleton, Stany Zjednoczone
Międzynarodowe Lotnisko Stapleton obsługiwało ruch lotniczy dla miasta Denver w Kolorado w latach 1929-1995, dopóki roli tej nie przejęło Denver International. Dodatkowo, w 1997 jego konstrukcja została znacznie zniszczona przez potężną burzę, co doprowadziło do jego całkowitego zamknięcia. Do dziś zachowała się tylko wieża kontroli lotów.
Międzynarodowe Lotnisko Stapleton
9. Stacja lotnicza Marine El Toro, Stany Zjednoczone
To właśnie na tym lotnisku Will Smith witał przybyszów z kosmosu w kinowym hicie "Dzień Niepodległości". Zlokalizowane na kalifornijskiej pustyni El toro idealnie wpisało się w konwencję sci-fi. Zostało zamknięte w 1999 roku... ale nie z powodu ataku kosmitów.
Stacja lotnicza El Toro
Źródło: PH2 Bruce Trombecky / Wikimedia Commons
10. Galeville, Shawangunk, Stany Zjednoczone
Niewielkie wojskowe lotnisko powstało w czasie Drugiej Wojny Światowej na potrzeby akademii wojskowej. Dziś stanowi część rezerwatu dla dzikich zwierząt Shawangunk Grasslands.
Galeville, Shawangunk
Źródło: rchrdcnnnghm / Flickr
11. Lotnisko atolu Johnston, Stany Zjednoczone
Wyobraź sobie lądowanie samolotem na tym lotnisku! Jak sama nazwa wskazuje jest ono położone na niewielkim atolu na Oceanie Spokojnym, kilkaset kilometrów do Hawajów. Przez większość XX wieku służyło Amerykanom za bazę wojskową, zamkniętą w 2005 roku. Wyspa była domem dla czterystu żołnierzy i miała własny podziemny szpital.
Lotnisko atolu Johnston
Źródło: Ssgt. Val Gempis USAF / Wikimedia Commons
12. Floyd Bennett Field, Nowy Jork, Stany Zjednoczone
Dawniej lotnisko należące do jednego z burmistrzów Nowego Jorku, na którym swoje lotnicze rekordy biły takie podniebne asy jak Amelia Earhart and Howard Hughes. Jego dni chwały zakończyły się wraz z otwarciem lotniska Newark w New Jersey.
Floyd Bennett Field
Źródło: Ad Meskens / Wikimedia Commons
13. Lotnisko miejskie Roberta Muellera, Stany Zjednoczone
Lotnisko miejskie Roberta Muellera obsługiwało komunikację lotniczą Austin w Teksasie w latach 1928-1999, kiedy to zastąpiło je międzynarodowe Austin Bergstrom. Dziś jego teren został przebudowany, ale na miejscu zostawiono dawną wieżę kontroli lotów.
Lotnisko miejskie Roberta Muellera
Źródło: WhisperToMe / Wikimedia Commons
14. Międzynarodowe Lotnisko Kai Tak, Hong Kong
Kai Tak było głównym lotniskiem obsługującym połączenia z Hong Kongiem w latach 1925-1998, kiedy to większość lotów zostało przeniesionych do nowego Hong Kong International. Otoczony górami i budynkami port lotniczy wymagał od pilotów doskonałych umiejętności, a słynny pas 13 wymuszał skręty pod kątem dziewięćdziesięciu, a nawet stu osiemdziesięciu stopni.
Międzynarodowe Lotnisko Kai Tak
Źródło: Noooob / Wikimedia Commons
Użytkownik .Uzurpator. edytował ten post 22.03.2016 - 17:07