Dokładnie Zaciekawiony - te wypadki maja się nijak do katastrofy w Smoleńsku.
Trzynastka - proponuję znaleźć jakieś inne przykłady.
Tu-134 spadł na pas startowy ( BETONOWY ) i zapalił się
Co najmniej 31 osób, w tym dzieci, zostało rannych w katastrofie pasażerskiego Tu-134, do której doszło na lotnisku w mieście Osz, na południu Kirgistanu - informuje agencja AP. Według AP, samolotem leciało 95 pasażerów i sześcioro członków załogi.
Według naocznych świadków, samolot zjechał z pasa startowego, złamał skrzydło, wywrócił się i zapalił.
Kolejny TU " na plecach"
New Delhi - styczeń 1993 r. - samolot Tu-154 obrócił sie na plecy leżał odwrócony na skruszonym kadłubie, spód samolotu cały
The aircraft touched down slightly outside the right edge of the runway, collided with some fixed installations on the ground, got airborne again and finally touched down on kutcha ground on the right side of the runway. At this stage the right wing and the tail of the aircraft broke away and it came to rest in an inverted position.
W Hongkongu 22.8.1999, podczas lądowania w deszczu i huraganowym wietrze MD-11 China Airlines, zginęło wprawdzie 3 spośród 300 pasażerów lądującego na plecach samolotu, jednak aż 104 osoby wyszły z katastrofy bez szwanku - i to pomimo pożaru, jaki ogarnął samolot. W wypadku ciężko rannych zostało 44 osób, natomiast 164 odniosły lżejsze obrażenia:
W trakcie schodzenia maszyna uderzyła twardo prawym kołem oraz silnikiem nr 3 (z prawej strony) w pas. W wyniku uderzenia skrzydło wraz z podwoziem oderwało się od maszyny po czym samolot przewrócił się do góry kołami i stanął w płomieniach
McDonnell Douglas MD-11 lądujący w „położeniu plecowym” wskutek utraty części skrzydeł. W Newark,- 31.7.1997nie zginęła żadna z 5 osób, znajdujących się na pokładzie obróconej na plecy i ogarniętej pożarem maszyny:
Samolot odbił się od pasa startowego i wylądował dopiero 1100 m dalej. Piloci nie byli w stanie utrzymać prawidłowego kursu i maszyna była powoli ściągana na prawą stronę.