Trzeba rozróżnić strojenie jako system interwałów(odległości między dźwiękami) od strojenia jako częstotliwości bazowej, to dwie całkowicie oddzielne sprawy trochę jak marka i kolor samochodu możliwe są wszystkie kombinacje
Systemy Strojenia(Interwały) to od najstarszego:
- System Pitagorejski
- System Naturalny
- rodzina systemów Średnio tonowych i temperowanych nie równomiernie
- System Równomiernie Temperowany
Częstotliwość bazowa podawana jako wartość jednej konkretnej nuty zwykle A=ileś herców albo C=ileś herców do której "dopasowuje się" wszystkie inne nuty
i tu skala jest ciągła, Z praktycznych przyczyn fajnie by było jak by wszyscy używali tej samej i od jakiś 300lat od kiedy ludzkość opracowała technologie mierzenia częstotliwości zaczęły pojawiać się propozycje standardów:
- C=256Hz, Strojenie Saveura, zwane też Matematycznym, Filozoficznym lub Naukowym gdzie nuty C z kolejnych oktaw to kolejne potęgi 2, jest dość istotne dla tej teorii spiskowej
- A=440Hz, zaproponowane przez Scheiblera wynalazcy pierwszej efektywnej metody mierzenia częstotliwości, podobno na początku 19stego wieku przebadał On ponad 1000 używanych instrumentów i określił średnią częstotliwość A właśnie na te 440Hz, ale w tedy się to strojenie nie przyjęło i zostało ostatecznie przyjęte jako standard międzynarodowy znacznie później jako ISO 16
- A=435Hz przyjęty w połowie 19stego wieku standard Francuski który stał się też oficjalnie lub mniej oficjalnie standardem w wielu innych krajach w tym w przedwojennej Polsce, jeśli czytaliście kiedyś że muzycy protestowali przeciw wprowadzeniu 440Hz to prawdopodobnie bronili Oni 435Hz a nie żadnego 432Hz
- A=442Hz bardzo często się dziś w tym strojeniu gra muzykę klasyczną
- Wiele światowej klasy orkiestr ma swoje częstotliwości strojenia czasem aż ponad A=450Hz
- A=415Hz Strojenie Barokowe , W baroku nie obowiązywała konkretna częstotliwość strojenia ale stroiło się niżej o średnio jakieś pół tonu.dziś się gra w takim strojeniu na instrumentach historycznych
- C=128Hz proponowane przez Okultystę Rudolfa Steinera (tego od Antropozofii) to strojenie jest w praktyce identyczne z C=256Hz i jest ważne dla tej teorii spiskowej
- A=432Hz zaproponowane przez Verdiego choć raczej nie był on gorącym zwolennikiem tej częstotliwości i proponował ją jako kompromisową (przy niższych strojeniach łatwiej się śpiewa), praktycznie nigdy nie stała się standardem poza paroma latami jako standard dla włoskich orkiestr wojskowych
Podstawowym pojęciem jest interwał czyli "odległość" między dwiema nutami, nie jest to odległość o konkretną wartość w Hz a raczej stosunek dwóch wartości, na przykład jeśli pomnożymy częstotliwość jakiejś nuty razy ułamek 3/2 to otrzymana nuta będzie w "odległości" kwinty od pierwszej. pewne wartości interwałów brzmią dla ludzkiego ucha ładnie a inne źle, tą zależność odkrył Pitagoras choć ciekawostka nie pracował on na wartościach częstotliwości a nawet prawdopodobnie nie zdawał sobie sprawy z tego że dźwięk to częstotliwość. Pitagoras korzystał z faktu że częstotliwość jest ściśle powiązana z długością struny lub piszczałki (konkretnie odwrotnie proporcjonalna). Interwały odkryte przez Pitagorasa to 2/1 zwana oktawą, 3/2 zwana kwintą i 4/3 zwana kwartą, z tym że oktawę i kwintę cenił najwyżej i swój system oparł na nich. System Pitagorasa był przekombinowany, brzmiał źle i szybko został zastąpiony ale Jego odkrycie interwałów wywarło ogromny wpływ na muzykę europejską
w Rożnych systemach strojenia(interwałów) wartości interwałów mogą być inne
Wracając do Saveurowego C=256Hz równoznacznego z Steinerowskim C=128Hz to w używanym dziś praktycznie wszędzie systemie równomiernie temperowanym takie C daje A=430,539Hz, W używanym wcześniej systemie naturalnym to C daje A=426,667Hz
Które to są wartościami z nie ładnym ułamkiem dziesiętnym oraz co ważne za niskie jak na gust większości współczesnych muzyków Ale jeśli wyciągniemy z mroków dziejów System Pitagorejski i połączymy go z konkretnie C=256Hz to wyjdzie nam A=432Hz. Oczywiście to A=432Hz będziemy musieli zaraz z powrotem wtłoczyć w system Równomiernie Temperowany co da nam C=256,869Hz
To wygląda tak jak by grupa ludzi uważająca się za Oświeconych i mająca środki rozpowszechniała mity aby motłoch w swojej nierozumnej masie postępował "słusznie" i korzystał z C=128Hz
Użytkownik noHuman edytował ten post 28.06.2019 - 02:43