Ostatnimi czasy wrzuciłem na portal ZmianynaZIemi dwa artykuły na temat przepowiedni w Islamie. Wklejam je poniżej, żeby nie zaginęły gdzieś na dnie internetu. Tematyka apokaliptyczna związana z nadejściem ichniejszego wybawcy - Mahdiego. W języku polskim raczej mało wzmiankowane i to nawet na stronach o tematyce jak np to forum. Swoją drogą dziwi mnie że niemal nikt tego nie opisał. Od 20 lat w telewizji "ciągle" słychać o wojnie z terroryzmem, o atakach dzihadystów, ale nie przedstawiono co stoi za tymi wydarzeniami...
Ale o tym już w tekście, mam nadzieje że się spodoba.
Czarne flagi z Chorasan. Czyli dlaczego na Bliskim Wschodzie ciągle coś wybucha
Przepowiednie o końcu świata cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Wymienić można tu Biblię, różnej maści jasnowidzów. W ostatnich latach za sprawą Internetu wzrosło zaciekawienie także proroctwami ludów starożytnych czy prekolumbijskich. Związane było to z paranoją końca kalendarza Majów czy popularnością tematyki New Age. Jednak przepowiednie muzułmanskie wydają się mało znane w naszym kraju.
Księgą świętą dla mzułmanów jest Koran, jednak przepowiednie znajdujemy w hadisach. Cóż to takiego? Hadisy to zapis historii pączątku wspólnoty muzułamańskiej m.in. wypowiedzi i czynów Mahometa przekazywane przez towarzyszące mu osoby. Zaczęto je spisywać dopiero 100 lat po jego śmierci. W początkowych latach Islamu powstawało również wiele fałszywych tekstów. W VII i VIII wieku podjęto krytyczne badania nad nimi i przekazy uznane za prawdziwe zostały właczone do Sunny (zbioru hadisów). W islamie sunnickim Sunna stanowi prawie równorzędne źródło wiary z Koranem.
W religii mahometańskiej znane są przekazy o czarnych flagach z Chorasan. Na przestrzeni dziejów wymienić można wymienić kilka hadisów, które nawiązują do tej krainy, w tym tylko 3 występują współcześnie Sunnie. Jednak są zazwyczaj odrzucane przez islamskich uczonych jako nie autentyczne. Wsród nich jest jeden cieszący się uznaniem imamów. W IX wieku został włączony do zbioru hadisów przez perskiego teologa Ibn Majah'a.
Autorem jego miał być niewolnik z terenów dzisiejszego Jemenu iminiem Tawban (Tauban), który miał zostać wykupiony i uwolniony przez Mahometa. W podzięce Thawban pozostał przy proroku i podróżował z jego rodziną. Przekazał swoim uczniom ustnie treść 127 hadisów, a wsród nich można znaleźć taki fragment:
"Jeśli ujrzysz czarne flagi nadchodzące z Chorasan, wyrusz ku nim niezwłocznie, nawet jeśli musiałbyś czołgać się po śniegu, ponieważ zaprawdę pośródnich jest Kalif al-Mahdi i nikt nie jest w stanie zatrzymać armii aż nie dotrą do Jerozolimy."
(Sunan Ibn Majah, no. 4048, Al-Mustadrak, no. 4/502)
Gdzie jest Chorasan? Nazwa po raz pierwszy pojawia się pod koniec istnienia Imperium Sasanidów w VI wieku i w języku perskim oznacza 'kraj wschodzącego słońca'. Odnosiła się do rejonów północno-wschodniego Iranu. Na przestrzeni wieków zależnie od potrzeb politycznych do Chorasanu wliczano różne obszary w tym również część dzisiejszego Turkmenistanu, Uzbekistanu i Afganistanu. Istniało też wyobrażenie Wielkiego Chorasanu sięgającego aż do Morza Aralskiego. Jeszcze niedawno największą prowincją Iranu był Chorasan. W 2004 roku została podzielona na trzy mniejsze: Chorasan Północny, Chorasan Południowy i Chorasan Razavi.
W społeczeństwach muzułmańskich, pomimo postępującej laicyzacji wciąż istnieje silna wiara w autentyczność proroctw końca swiata, podobnie jak w niegdyś chrześcijańskiej Europie w średniowieczu. Pew Research Center przeprowdziło w 2012 roku ankietę stwierdzającą że ponad połowa muzułmanów na Bliskim Wschodzie, północnej Afryce, południowo-wschodniej Azji wierzy w bliskie nadejście Mahdiego. W 9 z 23 krajów, ankietowani wierzyli że Mahdi może przyjśc jeszcze za ich życia (Afganistan 83%, Irak 72%, Turcja 68% i Tunezja 67%). Termin ten często jest tłumaczony jako "mesjasz, zbawiciel" jednak nie należy mylić tego ze znaczeniem mesjasza w Chrześcijaństwie. Nie ma to być istota niebiańska ale śmiertelny człowiek. Mahdi w dosłownym tłumaczeniu znaczy "Słusznie prowadzony [przez Allaha]".
Ziemia terrorystów
Wiarą w prorctwa charakteryzują się islamscy terroryści. Gdy w 1996 roku Osama Bin Laden ogłosił dżihad przeciw Ameryce obwieścił, że: „dzięki Allahowi, bezpieczna baza została znaleziona w Chorasan, na ziemi Hindukuszu, gdzie, dzięki Allahowi, największe heretyckie mocarstwo na ziemi zostało zniszczone, a mit supermocarstwa zniknął wobec okrzyku mudżahedinów: Allah Akbar". Bin Laden odwoływał się do tradycji proroczej i mesjańskiej i nie był to przypadek. Flagi Al-Kaidy były czarnymi sztandarami z białym tekstem Szahady, islamskiego wyznania wiary („Nie ma Boga oprócz Allaha, a Mahomet jest jego prorokiem”). Tworzył nową armię do marszu na Jerozolimę, jego zwolennicy w to wierzyli. I co najważniejsze prawdopodobnie on sam też w to wierzył.
Były agent FBI Ali Soufan w swojej książce "Czarne Sztandary" (ang. The Black Banners) przytacza rozmowę z Abu Jandalem - starszym członkiem Al-Kaidy, byłeym ochroniarzem i powiernikiem Osamy bin Ladena. Zaledwie sześć dni po atakach z 11 września Soufan poleciał do Jemenu, by go przesłuchać, Jandal przebywał wówczas w więzieniu w Sanie. Autor pisze, że terrorysta wyglądał na niewzruszonego podczas całego spotkania i powiedział mu:
„Nie możesz powstrzymać mudżahedinów. Odniesiemy zwycięstwo, ponieważ hadis mówi: 'Jeśli zobaczysz czarne sztandary nadchodzące z Khurasan, dołącz do tej armii, nawet jeśli musisz czołgać się po lodzie; żadna siła nie będzie w stanie ich powstrzymać'..."
Jednakże Abu Jandal był zszokowany kiedy agent FBI dokończył za niego: "I w końcu osiągną Baitul Maqdis [wzgórze świątynne w Jerozolimie], gdzie wzniosą swoje flagi".
Imran Hosein muzułmański duchowny i znawca proroctw objaśnił wycofanie się wojsk USA z Afganistanu na swoim kanale na YouTubie. Powiedział m.in.:
“Afganistan jest sercem Chorasanu,” “Co dzieje się w Afganistanie uwiarygadnia przepowiednię Proroka Mahometa, że armie muzułmańskie mają wyruszyć z Afganistanu, z Chorasanu.”
Czeczeński terrorysta Tamarlan Tsarnaev, który dokonał zamachu bombowego na maraton w Bostonie w 2013 roku, umieścił na swoim kanale na YouTubie nagranie "The Emergence of Prophecy: the Black Flags of Khorasan". Wideo zaczynało się od hadisu i lektora, mówiącego że "Ta armia już rozpoczęła swój marsz. Wiedzą o tym i dlatego demonizują jako terrorystę każdego, kto popiera Allaha. Dżihad już obowiązuje. Nikt nie może powstrzymać świętej wojny”.
Wizerunek czarnej flagi flagi pojawia się w Islamie od setek lat. Widnieje na wizerunku Hizb ut-Tahrir – pokojowy globalny ruch panmuzułmański powstały w 1953 roku w Jerozolimie. Organizacja wydała książkę "Institutions of State in the Khilafah” w którym zawarto opis: "W prawie szariatu jest zdefiniowny wizerunek 2 flag. Flaga (liwaa) z czarnym napisem na białym tle, i druga z odwróconymi barwami, biały napis na czarnym tle. Na obu widnieje szachada - muzułmańskie wyznanie wiary zapisane po arabsku: (Nie ma Boga prócz Allaha, a Mahomet jest jego prorokiem). Biała flaga (liwaa) reprezentuje emira lub innego dowódcę armii. Mahomet wjeżdżał do zdobytej Mekki niosąc białą flagę. Sztandar (raya) jest czarny i noszą go dowódcy poszczególnych oddziałów wojskowych." W skrócie można powiedzieć, że armia niesie wiele czarnych flag, ale tylko jedną białą.
Afganistan w latach 1880-1928 używał czarnego koloru jako flagi państwowej. Jednak takim kolorem posługuje się wiele grup dzihadystyczncyh. Bojówki czeczeńskie przyjęły czarny sztandar w 1999 roku. Jest używana przez Al-Kaidę, Front Al-Nusura - syryjski odłam Al-Kaidy, Islamski Ruch Uzbekistanu oraz kalifat ISIS/ISIL.
Talibowie posługiwali się taką flagą do czasu inwazji amerykańskiej na Afganistan. Dziś używaja flagi z odwróconymi barwami, tj. czarna szahada na białym tle. Swego czasu jednak opublikowali na swoim profilu na Tweeterze następującą wiadomość: "Czarne flagi wyruszą z Chorasanu i nic nie będzie mogło ich zawrócić”. W Syrii od 2014 roku są obecni terroryści Al-Kaidy, którzy działali wcześniej w Afganistanie, Pakistanie i Iranie. Amerykańscy stratedzy określają ich jako "grupę Chorasan". Niepokojący jest fakt, że w przeciwieństwie do Frontu Al-Nursa, chcą oni wyjść poza dotychczaowy region działań. Czy znaczy to że 'czarne flagi z Chorasan' już przybyły?
Przyspieszyć Apokalipsę
A może miano to należeć będzie do ISIS? Jego bojownicy od kilku lat są obecni w Afganistanie. Dotychczas nie wykazywali zbytniej aktywności, ale po wyjściu wojsk amerykańskich może się to zmienić.
ISIS w styczniu 2015 roku ogłosił powstanie Państwa Islamskiego Prowincji Chorasan (ang. Islamic State of Khorasan Province) obejmujące Afganistan, Pakistan i część państw Azji Środkowej. To właśnie terroryści kalifatu dokonali zamachu 26 sierpnia 2021 r przy lotnisku w Kabulu, zabijając 170 cywili oraz 13 żołnierzy USA.
Talibowie którzy przejęli władzę nad Afganistanem są w dużej mierze ugupowaniem nacjonalistycznym. Głównym celem było wyparcie obcokrajowców z Afganistanu. Inne mniejszości narodowe zamieszkujące ten kraju, które również wyznają sunnicki Islam są przez nich szykanowane. Do kalifatu mogą zachcieć przystąpić bardziej radykalni bojownicy zawiedzeni, tym że układano się z Amerykanami. Członkowie lokalnych milicji innych grup etnicznych którzy są wrogami Talibów również mogą chcieć dołączyć. Ofiarami tej grupy terrorystycznej padają afgańscy cywile jak i sami Talibowie.
Douglas London, były oficer CIA ds. operacji antyterrorystycznych i autor książki "The Recruiter: Spying and the Lost Art of American Intelligence" stwierdził: "ISIS przejęło rolę Talibów w podziemnym, asymetrycznym kampaniom Państwo Islamski-Chorasan staje się coraz bardziej atrakcyjne dla Uzbeków, Tadżyków, Ujgurów, i Turkmenów nie tylko w Afganistanie ale i w Azji Środkowej.” Już w tej chwili do ISIS dołaczyło wielu byłych Talibów z kraju i sąsiedniego Pakistanu. ISIS oferuje też wynagrodzenie finansowe. Są osoby, które podejmują dla nich walkę nie ze względu na przekonania, ale z potrzeby utrzymania rodziny.
W lipcu 2014 r ISIL wydało pierwszy numer internetowego miesięcznika pt. "Dabiq". Nazwa nawiązuje do miejscowości Dabiq w północnej Syrii, 10 km od tureckiej granicy. Dlaczego to liczące 3000 mieszkańców miasteczko ma takie znaczenie dla dzihadystów? Jordański terrorysta Abu Musab al-Zarqawi jako pierwszy zasygnalizował znaczenie tego miasta już kilkanaście lat temu. We wrześniu 2004 roku miał powiedzieć: „Iskra zapaliła się tutaj w Iraku, a jej żar będzie się nasilał aż spali armie krzyżowców w Dabiq”.
W kolejnych latach cytował proroctwo, wkazując na łąke leżącą poza miastem. Tam muzułmanie mieliby stoczyc wielką bitwe z niewiernymi.
Uważa się że prorok Mahomet powiedział:
"Ostatnia Godzina nie nadejdzie dopóki Rzymianie nie przybędą do al-A'maq lub Dabiq. Armia składająca się z najlepszych ludzi na ziemii tego czasu, przybędzie z Medyny [aby im przeciwdziałać]. Gdy ustawią się w szeregi, Rzymianie powiedzą: Nie stawaj pomiędzy nami a tymi [muzułmanami] którzy brali spośród nas jeńców. Pozwól nam walczyć z nimi. Muzułmanie powiedzą: Nie, na Allaha, my nigdy nie oddalilibyśmy się od was i od naszych braci, abyście mogli z nimi walczyć. Wtedy będą walczyć i trzecia [część armii] ucieknie, której Allah nigdy nie wybaczy. Trzecia [część armii] która w oczach Allaha składałaby się z doskonałych męczenników zostanie zabita, a trzecia która nigdy nie zostanie postawiona przed sądem wygra i zostaną oni zdobywcami Konstantynopola. (...)"
[Sahih Muslim, Book 54, Hadith 44]
Powoływanie się proroctwa o Rzymianach w XXI wieku może budzić uśmiech na twarzy, jednak terroryści znajdują dla dawnych określeń współczesne znczenie. Stąd często nazywają żołnierzy zachodnich koalicji krzyżowcami lub Rzymianami.
ISIS wykorzystuje apokaliptyczne nastawienie jako kluczowe dla swojego istnienia. Wypowiedź anonimowego sunnity dla agencji Reuters: "Jeśli myślisz że wszyscy ci mudżahedini przybyli z całego świata by walczyć z Assadem, mylisz się. Wszyscy są tutaj jak obiecał prorok. Oto wojna którą obiecał - to wielka bitwa."
William McCants pisze w swojej książce "The ISIS Apocalypse: The History, Strategy, and Doomsday Vision of the Islamic State", Państwo Islamskie nie kładło nacisku na proroctwo Dabiq aż do 2014 roku, kiedy zaczęło plądrować terytorium północnej Syrii. W kwietniu rzecznik ISIS wymienił między innymi miasta, które obiecano podbić muzułmańskim armiom czasów ostatecznych. Propaganda ISIS natychmiast zaczęła prowokować swoich wrogów do wywołania apokaliptycznej bitwy. W październiku 2014 r. opublikowała wideo europejskich dżihadystów cytujących przepowiednię ze wzgórza z widokiem na miasto. „Czekamy na was w Dabiq”, próbował prowokować Abu Abdullah z Wielkiej Brytanii, „Spróbujcie, spróbujcie przyjść, a zabijemy każdego żołnierza”.
Po tym, jak Stany Zjednoczone i ich sojusznicy rozpoczęli w sierpniu 2016 roku bombardowanie ISIS, jego zwolennicy na Twitterze byli pewni, że nadeszła ich przepowiedziana bitwa. „Pozostało trzydzieści państw, aby uzupełnić liczbę 80 [narodów], które zgromadzą się w Dabiq i rozpoczną bitwę” – napisał na Twitterze jeden z nich. W listopadzie kat ISIS, Mohammed Emwazi, ściął głowę Petera Kassiga w Dabiq, mówiąc: „Oto jesteśmy, grzebiąc pierwszego amerykańskiego krzyżowca w Dabiq, niecierpliwie czekając na przybycie reszty waszych armii”. New York Times przeprowadził wywiady z dziesiątkami młodych Tunezyjczyków, którzy są nieproporcjonalnie liczni wśród zagranicznych bojowników z ISIS i stwierdził, że mesjańskie oczekiwanie stało częsciowo za ich postępowaniem. „Kierując się Koranem, występuje wiele znaków, że koniec nastąpi wkrótce” – powiedział pewien 24-latek. Prawie żaden z rozmówców nie wierzył, że ISIS było zamieszane w masowe zabójstwa lub ścinanie głów. “ Wszystko to jest produkowane na Zachodzie” – powiedział dwudziestoośmioletni taksówkarz. Wszyscy młodzi ludzie postrzegali istniejące rządy arabskie jako autokratyczne i skorumpowane.
Zdobycie Rzymu
Narzekali, że nie ma prawych uczonych islamu, których poglądy nie byłyby splamione polityką lub przywiązaniem do jakiejś formy ziemskiej władzy; ale jednocześnie dostrzegali, że nieobecność nieskorumpowanych uczonych islamskich może być kolejną oznaką nadchodzącej apokalipsy. Kolejnym znakiem dla nich jest deklaracja kalifatu ISIS. ISIL wydawało też propagandowe pisma "Rumiyah" oraz "Konstantiniyye". W języku arabskim słowa te oznaczają odpowiednio Rzym i Konstantynopol. Już w 2014 roku zapowidziało zdobycie tych miast co również starają się opierać na proroctwach. Istnieje hadis opisujący szerzenie się wiary mahometańskiej. Przedstawia relację Nafi' b. Utba arabskiego dowódcy żyjącego w drugiej połowie VII wieku. Stwierdza, że Mahomet wypowiedział następujące słowa:
"Zaatakujecie Arabię, a Allah pozwoli wam ją zwyciężyć, potem zaatakujecie Persję a On sprawi że ją zwyciężycie.Wtedy zaatakujecie Rzym, a Allah pozwoli wam go zwyciężyć, później zaatakujecie Dajjala, a Allah pozwoli wam go zwyciężyć."Nafi' powiedział: "Jabir [towarzysz Nafiego], pomyśleliśmy, że Dajjal pojawi się po pokonaniu Rzymu."
[Sanih Muslim 2900 : Book 54, Hadith 50]
Dajjal to w Islamie postać przeciwnika Mahdiego, jakby islamski fałszywy mesjasz. Rzym niekoniecznie musi się odnosić do maiosta Rzymu we Włoszech. W IX-XII w. w arabskiej geografii tym terminem oznaczano ziemie Cesarstwa Bizantyjskiego. Później zaczęto tak nazywać ogólnie ziemie chrześcijańskie, położone na pólnoc i zachód od muzułmańskich posiadłości na Bliskim Wschodzie i Afryce Pólnocnej. Inny hadis przedstawia już dokładniejszy bieg wydarzeń:
„Które z dwóch miast zostanie zdobyte jako pierwsze – Konstantynopol czy Rzym? Miasto Herakliusza zostanie zdobyte jako pierwsze."
[Al-Hakim, Al-Mustadrak, (4/598) no. 8662.]
Herakliusz był cesarzem bizantyńskim. Pochodzący z Egiptu teolog Yusuf Al-Quaradawi w 2002 roku wydał fatwę wyjaśniającą, że proroctwo hadiusu częściowo sie spełniło, Konstantynopol został zdobyty w 1453 roku przez Turków Osmańskich. Quaradawi pisał: "Oznacza to, że islam powróci do Europy jako zdobywca i zwycięzca (...) Twierdzę, że tym razem podbój nie nastąpi mieczem, ale kaznodziejami i ideologią." Wygłaszał takie tezy publicznie również przy innych okazjach. M.in.: "Europa zobaczy, że cierpi z powodu kultury materialistycznej i będzie szukać alternatywy, będzie szukała wyjścia, będzie szukała szalupy ratunkowej, nie znajdzie ratunku, ale przesłanie islamu (...) Z wolą Allaha, islam powróci do Europy i Europejczycy nawrócą się na islam."
Saudyjski imam Mohamad al-Arefe z meczetu Akademii Marynarki Króla Fahd'a również skomentował wspomniany wyżej hadis: "Będziemy kontrolować ziemię Watykanu, będziemy kontrolować Rzym i wprowadzimy do niego islam."
Jeden z najwybitniejszych znawców hadisów, albański teolog Muhammad Nasir al-Albani wyraził taką opinię: "Pierwszy podbój został dokonany jak wiadomo przez osmańskiego Mehmeda Zdobywcę, 800 lat po zapowiedziach proroka, drugi podbój nastąpi z woli Allaha i jest to nieuniknione."
Saudyjski imam Al-Naser w jednym ze swoich kazań w meczecie Al-Nour w Khobar nawiązał do opinii al-Albaniego i dodał: "Ten hadis przewiduje że oba miasta zostaną zdobyte. Pierwsze już zostało i przez jakiś czas pozostawało pod kontrolą muzułmanów, a następnie zostało ponownie skradzione. Wiele wskazuje na to, że zostanie ponownie podbite i wróci w ręce państwa islamskiego. Rzym również zostanie podbity…”
Słowa te padły ponad 20 lat temu, więc nie mógł mówić o "Państwie Islamskim" które ogłosiło się w Syrii. Miał na myśli sprawowanie władzy przez jakiekolwiek rządy wyznaniowe. Konstantynopol został zdobyty przez Turcje Osmańską będącą państwem wyznaniowym. Kemal Ataturk w latach 20. zamienił Turcje w republikę, państwo świeckie na wzór zachodni i zniósł instytucję kalifatu. Za jego rządów meczet Hagia Sophia w Stambule (cerkiew w czasach Bizancjum) został zamknięty i zamieniony w muzeum.
Do podboju Rzymu nawiązał też nieśmiało w lżejszych słowach Yousef Juma'a Salameh, były wiceminister w rządzie Palestyny: "Romiyya to Rzym, stolica Włoch, a Konstantynopol to dzisiejszy Stambuł znany w historii islamu pod nazwą Islam-Boul. Wielki podbój miał miejsce dwa wieki po wkroczeniu Tatarów do Bagdadu i upadku kalifatu. Ludzie myśleli, że islam osiągnął swój najniższy punkt i zapomnieli, że czas islamu nie przeminął, bo w dniu w którym Islam przeminie, nie będzie świata, Słońce zgaśnie, a gwiazdy przeminą.
Podczas jednego z kazań wygłaszanych w meczecie w Chartumie w Sudanie Muhammad Abd Al-Karim przywołał słowa Mahometa o 2 grupach muzułmanów: "(...) jedną, która zaatakuje Indie i drugą grupę, która będzie z Jezusem, synem Marii [w bitwie Sądu Ostatecznego]. Prorok Mahomet powiedział nam o zdobyciu Konstantynopola, stolicy państwa bizantyjskiego i o podboju Rzymu, gdzie znajduje się Watykan. Część z tego, co powiedział Prorok już się spełniło: muzułmanie podbili Persję, muzułmanie podbili Bizancjum, muzułmanie napadli na Indie, a Allah podbił je dla nas, aż dotarli do granic Chin. Muzułmanie podbili Konstantynopol, gdzie było wschodnie chrześcijaństwo, a w przyszłości pojawi się potężny król muzułmanów; Islam się rozprzestrzeni, a Rzym zostanie podbity (…)”
Co czeka Indie? oraz interwencje USA
Al-Karim wyszedł z założenia że opisywany podbój Indii miał już miejsce, jednak w cytacie, który przytoczył trudno oprzeć się wrażeniu że dopiero ma to nastąpić. Obie wymienione grupy są przedstawiane podczas wydarzeń apokaliptycznych. Taką opinię wyraził pakistański krykiecista Shoaib Akhtar. który był znany z promowania dialogu między religiami, udzielając wywiadu pakistańskiej telewizji Samaa TV powiedział: "W naszych pismach jest powiedziane, że będzie miec miejsce Ghazawa e Hind [Podbój Indii]. Rzeka w Attock dwukrotnie zaczerwieni się od krwi. Siły z Afganistanu dosięgną Attock. Potem powstaną w "Shamal Mashriq" *, inne oddziały przybędą z Uzbekistanu etc... To odniesienie do Chorasanu, historycznego regionu który sięgał aż po Lahore. Póżniej armie te podbiją Kaszmir, a potem, jeśli Allah pozwoli, ruszą dalej."
(*w języku Urdu Shamal Mashriq oznacza tereny na pólnoc od pólwyspu arabskiego)
Husain Haqqani, były ambasador Pakistanu w USA, mówi, że na 'hadis chorasański' powołują się wszyscy radykalni muzułmanie w celach werbunkowych w Indiach i innych częściach świata. Po raz pierwszy został wykorzystany w Indiach w 1980 roku, kiedy Stany Zjednoczone i Arabia Saudyjska stworzyły największą globalną koalicję dżihadu, aby prowadzić wojnę partyzancką przeciwko inwazji Związku Radzieckiego na Afganistan. Architekt współczesnego dzihadu Abdullah Azzam przekonywał na początku lat 80. by przyłączać się do dzihadu w Afganistanie co sam uważał za znak, że nadchodzi koniec czasów. Haqqani mówi, że po raz drugi ten hadis został użyty jako propaganda dżihadystyczna podczas inwazji USA na Irak w 2003 roku. Cytowano również hadis o wojnie na brzegach Eufratu o górę złota, która ma zwiastować przybycie Dajjala i pojawienie się Mahdiego:
"Posłaniec Allaha, pokój z nim, powiedział: Godzina nie nadejdzie nim rzeka Eufrat nie wyschnie by odsłonić górę złota o którą ludzie będą walczyć. Dziewięćdziesięciu dziewięciu ze stu zginie (w walce) i każdy pośród nich zapyta: Może ja będę jedynym, który zostanie przy życiu?"
[Bukhari B.19 H.1822]
Wielu muzułmanów uważa, że klęska Mahdiego nad Dajjalem jest ostatnim znakiem dnia sądu. Perspektywa przyłączenia się do ostatecznej walki ze złem przed końcem świata była zachętą dla wielu wierzących do podjęcia dżihadu. Duchownym nie było trudno zasugerować, że odniesienie do „góry złota” było metaforą rezerw ropy naftowej w Iraku.
Asad Munir, który do 2005 r. dowodził pakistańską służbą wywiadowczą (ISI) na obszarach plemiennych, mówi że hadis chorasański był jednym z głównych powodów, dla których pakistańskie Terytoria Plemienne Administrowane Federalnie (FATA) stały się swego rodzaju rendez-vous dla dżihadystów z całego świata. Kiedyś z tego regionu działał Islamski Ruch Uzbekistanu (IMU) kierowany przez ideologa Tahira Yuldasheva i byłego sowieckiego spadochroniarza Jumę Namanganiego – obaj to etniczni Uzbecy. Podobnie Abdullah Mansour, przywódca Ruchu Islamskiego Turkiestanu Wschodniego, organizacji dżihadystycznej i separatystycznej, kierował się hadisami.
źródła z których brałem informacje do powyższego:
https://www1.cbn.com...afghanistan-...
https://foreignpolic...tate-in-afgh...
https://engelsbergid...wn-to-khorasan/
https://thewire.in/u...s-radical-islam
https://www.jstor.org/stable/26351277?seq=1
https://indianexpres...rks-on-the-c...
https://www.hawarnew...by-black-tur...
https://www.aljazeer...ls-end-of-times
https://www.brooking...alypse-delayed/
https://www.bbc.com/...e-east-30083303
https://www.opindia....di-viral-video/
https://www.vox.com/...-syria-al-qaeda
http://www.khilafah....of-the-khilafah
https://www.bu.edu/h...nal-Battle1.pdf
https://www.memri.or...er-sheikhs-h...
https://qurananswers...-arrival/#_ftn2
https://questionsoni...ts-treasure-...
https://www.jstor.org/stable/20837234
https://web.archive....res/2B2C2624...
https://www.tandfonl...rnalCode=cjis20
Drugi artykuł:
Iran wyczekuje rządu światowego pod przywództwem Dwunastego Imama
Iran to najstarsze szyickie państwo świata. Wielu jego mieszkańców postrzega siebie jako swego rodzaju naród wybrany, który odegra decydującą rolę w ustanowieniu rządów Mahdiego i zaprowadzenia Islamu na całej Ziemii. Postawa ta wpływa nie tylko na ustrój wewnętrzny kraju ale i na politykę zagraniczną.
Sukcesja władzy po Mahomecie
Podział na Szyitów i Sunnitów występuje niemal od początków Islamu. Związany jest z kwestią sukcesji władzy po Mahomecie nad wspólnotą muzułmańską. Według doktryny sunnickiej Mahomet nie wyznaczył swego następcy i stanowisko kalifa może być wybieralne. Kalif jest najwyższym przywódcą politycznym i militarnym. Dwudzieścia cztery lata po śmierci proroka na czwartego kalifa został wybrany Ali ibn Abi Talib, kuzyn i zięć Mahometa. Jego stronnicy już od śmierci proroka pretendowali by Ali objął to stanowisko.
W szyiźmie najwyższy przywódca muzułmanów - Imam* - musi łączyć nie tylko umiejętności administracyjne i wojskowe, ale także duchowe jak Mahomet i Ali. Szczególnie podkreśla się przywództwo duchowe, gdyż tylko Imam jest zdolny objaśnić ukrytyte przesłanie Koranu. (*w sunniźmie imam to tylko duchowny danego meczetu.) Zgodnie z szyicką wiarą Imamem może być tylko osoba z rodu Mahometa. Czwarty kalif Ali jest uznawany przez szyitów za pierwszego imama. Różne odłamy uznają różną liczbę imamów. Najliczniejsi są wyznawcy 12 Imamów (tzw. Imamici). Na dowód słuszności takich twierdzeń przedstawia się "hadis Dwunastu Następców":
"Będzie dwunastu kalifów po mojej śmierci, (...) wszyscy oni będą z rodu Kurajszytów."
[Muslim ibn al-Hajjāj, księga Sahih Muslim]
Słowo "kalif" oznacza w języku arabskim "następca" lub "przywódca". Z Kurajszytów pochodził sam Mahomet. W islamie sunnickim hasdis również jest znany, jednak sunnicy uczeni do dziś nie są pewni jak interpretować ten tekst.
Oczekiwany Mahdi
Wszyscy muzułmanie wyczekują pojawienia się Mahdiego. Przydomek ten znaczy "ten który jest sprawiedliwie prowadzony", domyślnie przez Allaha. Mahdi ma zakończyć podziały w Islamie i przygotować muzułmanów na powtórne przyjście Jezusa. Zaprowadzi też religię mahometańską w krajach innowierców. Ostatecznie ma zapewnić pokój i sprawiedliwość na całym świecie. I do tej wizji przychyla się cały świat muzułmański. Jednak są różnice co do szczegółów osoby Mahdiego. Wg nauk sunnickich Mahdi będzie człowiekiem "współczesnym" urodzonym w "dzisiejszym" świecie, w czasach apokaliptycznych. Szyicka koncepcja jest jednak bardziej tajemnicza.
“Nawet jeśli zostanie jeden dzień do końca świata, Allah Wszechmogący wydłuży ten dzień do momentu, aż pojawi się mężczyzna z mojego rodu. Jego imię będzie moim imieniem, a imię jego ojca będzie iminiem mojego ojca. Napełni Ziemię sprawiedliwością i prawem, tak jak była napełniona uciskiem i przekupstwem."
[Abu Dawud al-Sijistani, zbiór Sunan Abi Dawud, hadis 4282]
Z powyzszego hadisu wynika że islamski przywódca będzie nazywać się Muhammad ibn Hasan. Dwunasty Imam Mohammed Ibn Al-Hassan Al-Askari urodził się w Samarze w 869 roku. Jako mały chlopiec w wieku zaledwie 5 lat, obawiając się prześladowań ze strony sunnickich władców, ukrył się w grocie pod swoim rodzinnym domem. Obecnie w tym miejscu stoi meczet Al-Askari. Podobno nie umarł tylko żyje w ukryciu przed światem, jest w stanie zawieszenia, "okultacji". To właśnie Ukryty Imam ma powrócić jako Mahdi. Od czasów Alego, kolejni Imamowie wyznaczali swego następcę w ten sposób, iż wszyscy byli potomkami Mahometa i wszyscy pochodzili z linii Alego.
Filozofia Mahdyzmu
Popularną koncepcją w irańskiej polityce jest tzw. Mahdyzm. Jest to wiara w rychłe przyjście Mahdiego a także w możliwość przyspieszenia tego wydarzenia. Dla wielu szyitów Rewolucja Islamska która miała miejsce w Iranie w 1979 roku jest znakiem rychłego końca świata.
Gorącym zwolennikiem idei mahdyzmu jest Mahmud Ahmadineżad, były prezydent Iranu. W 2012 r brał udział w otwarciu 67 sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ. Przed delegacjami z całego świata padły m.in. takie słowa:
"(...) Obecny porządek światowy jest dyskryminujący i oparty na niesprawiedliwości. (...) Nie ma watpliwosci, że świat potrzebuje nowego porządku i nowego sposobu myślenia, potrzebny jest porządek, który uzna, że czlowiek jest dziełem Boga Najwyższego, porządek, który przywróci ludzką godność i wiarę w uniwersalne szczęście i perfekcję, porządek w którym panuje pokój, bezpieczeństwo i dostatek dla wszystkich ludzi na ziemii, (...) Złączmy się we wspólnej idei zreformowania obecnych struktur ONZ. (...) Należy wypracować wspólny język w celu zorganizowania potrzebnych struktur dla powstania wspólnego globalnego zarządu, wypełnionego sprawiedliwościa, miłością i wolnością. Udział w globalnym rządzie jest podstawą trwałego pokoju.
Na szczęście znajdujemy sie obecnie na historycznym zakręcie. Musimy zlikwidować strukturalne bariery i popierać proces uniwersalnego udziału w globalnym zarządzie bardziej niz kiedykolwiek w przeszłośći. (...) Bóg obiecał nam człowieka życzliwego, człowieka kochajacego ludzi, sprawiedliwego, który nazywa się Imam al-Mahdi (...) To będzie początek ery pokoju, bezpieczeństwa i prawdziwego życia. (...) Teraz możemy poczuć słodki zapach i swieży powiew wiosny, wiosny która właśnie się rozpoczęła i nie przynależy do jakiejś rasy, narodu czy regionu, wiosna która wkrótce obejmie Azję, Europę, Afrykę i Amerykę. (...)."
Ahmadineżad przedstawiając tę idealistyczną wizję najwyraźniej "zapomniał" dodać, że wg islamskich proroctw zostanie poprzedzona wielkimi wojnami i depopulacją na globalną skalę:
Przywódca Wiernych (imam Ali) powiedział: “Przed nadejściem Qa’im (tego, który powstaje) świat stanie przed dwoma rodzajami śmierci: śmierć biała i śmierć czerwona. Czerwona śmierć jest przez miecz, a biała śmierć jest przez zarazę".
[al-Nu'mani, księga Al-Ghayba; al-Shaykh al-Mufid, księga Kitab al-Irshad]
Przywódca Wiernych powiedział: “Mahdi nie pojawi się dopóki trzecia część ludzi nie zostanie zabita, dopóki kolejna trzecia część nie zginie, a pozostała trzecia część przeżyje."
[Sayyed ibn Tawus, księga Al-Malahim]
Mówiąc słowami brytyjskiego historyka Erica Hobsbawma, koncepcję mesjanizmu, którą nazywamy mahdyzmem, można ogólnie podzielić na dwie główne kategorie: pasywną i aktywną. W biernym mahdyźmie ludzie pogrążają się w modlitwach i błaganiach i mają nadzieję na wczesne pojawienie się Wybawiciela. W aktywnym lub rewolucyjnym mahdyźmie ludzie robią wszystko, aby podjąć wytężone wysiłki i stać się aktywnymi uczestnikami procesu zmian.
Polityka i rola Iranu, duma narodowa
W sunniźmie jest przyjęte że, interpertacją zasad islamu i wdrażaniem ich w życie zajmują się duchowni uczeni w prawie. W tradycji szyickiej podejście jest zgoła odmienne. Ustanawianiem władzy w oparciu o islam może dokonać tylko Imam Mahdi.
Dlatego przez stulecia pod nieobecnośc imama, duchowni zabroniali egzekwowania niektórych praw czy obowiązków religijnych np. dżihadu. Religia nie służyła do ustanawiania jakiejś zinstytucjonalizowanej władzy, z tego też powodu nie istniało szyickie państwo wyznaniowe. Z czasem jednak duchowni uczeni w prawie wyszli zazałożenia że to oni są reprezentantami Mahdiego na Ziemii i mogą odgadywać jego zamysły. Na początku XVI wieku powstaje Persja jako szyickie państwo wyznaniowe. Jednak władza teologów dotyczyła głównie kwestii religijnych.
Po Rewolucji Islamskiej ajatollach Chomejni zgodnie z ideą "Wilayat al-fakih" zaprowadził przywództwo uczonych w prawie na wszystkie aspekty państwowości. Spośród nich wybiera się Najwyższego Przywódcę, który pełni jakgdyby rolę namiestnika Mahdiego na Ziemii. Postawę biernego czekania na pojawienie się Mahdiego zastąpiono realnymi działaniami. Doktryna Republiki Islamskiej opiera się na założeniu że Mahdi nie pojawi się jeśli wszystko nie zostanie przygotowane na jego powrót.
Preambuła konstytucji Iranu stwierdza: "Misją konstytucji jest stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi człowieka zgodnie ze szlachetnymi i uniwersalnymi wartościami islamu.” oraz że konstytucja „będzie dążyć wraz z innymi ruchami islamskimi i ludowymi by przygotować drogę do powstania jednej wspólnoty światowej”, do tego „zapewnia niezbędną podstawę do zapewnienia kontynuacji rewolucji w kraju i za granicą."
W preambule stwierdza się również, że armia i Gwardia Rewolucyjna Iranu „będą odpowiedzialne nie tylko za ochronę i zachowanie granic kraju, ale także za wypełnianie ideologicznej misji dżihadu na Boży sposób; to znaczy rozszerzenie suwerenności prawa Bożego na cały świat”. Ostatnie zdanie preambuły irańskiej konstytucji wyraża „nadzieję, że w tym stuleciu powstanie uniwersalny święty rząd i upadek wszystkich innych”. (w kalendarzu muzułamńskim trwa XV stulecie, obecnie jest rok 1444)
Artykuł 154 konstytucji wyjaśnia, że Islamska Republika Iranu „uważa że osiągnięcie niezależności, wolności oraz rządów sprawiedliwości i prawdy za prawo wszystkich ludzi na świecie”. Dlatego, podczas gdy Iran będzie „skrupulatnie powstrzymywał się od wszelkich form ingerencji w wewnętrzne sprawy innych narodów". Jednak zostawiono sobie furtkę do takiej ingerencji: "wspiera sprawiedliwe walki mustad’afun (uciskanych) przeciwko mustakbirun (tyranom) w każdym zakątku globu”.
Nastroje w społeczeństwie
Iran jest jest najstarszym i największym państwem szyickim świata. Wyznawcy tego odłamu islamu są obecni na terytorium Iranu od początków VII wieku i przez długi czas byli prześadowani przez sunnickich władców. Dopiero w XVI wieku Persja za panowania dynastii Safawidów pojawia się jako państwo szyickie.
Imamowie byli prześladowani przez kalifów i wszyscy oni (poza dwunastym) mieli zginąć męczeńską śmiercią. Rzeczywiście wielu mieszkańców Iranu uważa, że to ich kraj odegra szczególna rolę w ustanowienu rządów Mahdiego. Wyczekują tym samym przywrócenia dumy narodowej i wynagrodzenia za cierpienia sprzed wieków.
Powyższe zdjęcie przdstawia meczet w irańskim Jamkaran. Od lat 90-tych rośnie liczba pielgrzymujących do tego miejsca. Powszechne jest przekonanie że dwunasty imam był tam widoczny w roku 984, gdy miał wyjść ze studni. Dziś jestt szerzej znana jako studnia okultacji. Wielu wierzących spodziewa się, że właśnie tam należy oczekiwać jego pojawienia się, choć nie znajduje to potwierdzenia w hadisach.
Były czołowy negocjator nuklearny Iranu, Hassan Rohani powiedział w 2008 r., że w islamskiej republice narastają przesądy i że ludzie nawet wystawiają żywność dla Mahdiego na wypadek, gdyby wrócił jeszcze tej samej nocy. Co roku zwykli ludzie ogłaszają się Mahdim, inni twierdzą że słyszą go w myślach.
Mohammed Hassan Rahimian wysoki rangą współpracownik Chomeiniego, zarządca meczetu Jamarkan, twierdzi że był świadkiem 13 spotkań między Chomejnim a Mahdim.
Mojtaba Zolnour, duchowny i przedstawiciel Najwyższego Przywódcy w Gwardii Rewolucyjnej, powiedział, że syjoniści czekają na pojawienie się Ukrytego Imama, aby go zabić. Jego zdaniem mają plany bezpieczeństwa dla muzułmańskich miejsc pielgrzymek, w tym Mekki, Karbali i innych miejsc gdzie, jak mówi Zolnour , prawdopodobne jest pojawienie się Ukrytego Imama. „Powiedzieli swoim żołnierzom, aby natychmiast zabijali każdego, kogo zobaczą z cechami [Ukrytego Imama], i nawet nie ryzykowali aresztowania go, ponieważ jest bardzo niesamowitą i niebezpieczną osobą."
W 2009 roku Ahmadineżad oskarżył USA o zrobienie wszystkiego, co w ich mocy, aby udaremnić powrót Imama Mahdiego: "Udokumentowaliśmy dowód, że oni wierzą, że potomek proroka islamu wychowa się w tych częściach [na Bliskim Wschodzie] i wysuszy korzenie wszelkiej niesprawiedliwości na świecie. Opracowali wszystkie te plany, aby zapobiec przyjściu Ukrytego Imama, ponieważ wiedzą, że naród irański jest tym, który przygotuje grunt pod jego przybycie i będzie wspierał jego rządy".
Lata minęły jednak dowodów nie przedstawiono. Większość rozważnych spośród kleru wydaje jedynie gołosłowne deklaracją wobec tego pomysłu i traktują powtarzające się oświadczenia o zbliżającym się przyjściu Mahdiego z cichym sceptycyzmem.
Wojny zapowiedziane
W proroctwach islamskich można znaleźć hadis o armii która podbije Jerozolimę:
"Z Chorasan wyruszy armia, która będzie nosić czarne pasy i białe koszule. Na czele armii dowódca zwany Shu’ayb ibn Salih lub Salih ibn Shu'ayb, który pochodzi z plemienia Bani Tamim. Pokonają żołnierzy Sufyani'ego i odeślą ich w dal; przybędą do Bayt al-Muqaddas (Wzgórze Śweiątynne) i przygotują grunt pod rząd Al-Mahdiego."
[Ibn Hammad, Kitabul Fitan; al-Darmi, Sunan; Ibn Tawus, al-Malahim wal Fitan]
Sunna szyicka różni się od swojej sunnickiej wersji. Niektóre hadisy uznano za prawdziwe, inne zaś za niewiarygodne, dodano także wypowiedzi dwunastu imamów.
Piąty Imam Muhammad al-Baqir również wypowiadał się o powyższym hadisie niejako go uwiarygadniając, wszakże imamowie są uważani za nieomylnych:
“Siły z czarnymi flagami, które wyruszą z Chorasanu przybędą do Kufy i gdy Mahdi pojawi się w Mekce, oddadzą mu pokłon."
[Muhammad al-Nu‘mani, księga Kitab al-Ghaybah]
Wschodnia częśc kraju leży geograficznie w krainie Chorasan. Administracyjne prowincje Iranu (ostany) również nawiązują do tego nazewnictwa: Chorasan e-Razawi, Chorasan Północny, Chorasan Południowy. W 2014 roku ajatollach Najmuddin Tabasi napisał książkę "An Overwiew of the Mahdi's Government" (Przegląd rządu Mahdiego). Wyraził też opinię że armia z Chorasanu odnosi się do Iranu i to naród irański jest tym który odegra główną rolę w misji Mahdiego. narodu irańskiego. Tym samym Iran stał się kolejnym na Bliskim Wschodzie - po Izraeleu - krajem wybranym.
Irański duchowny i deputowany do parlamentu Ruhollah Hosseinian powiedział: „Ta rewolucja islamska, oparta na przekazach, które otrzymaliśmy od proroka oraz imamów, jest wstępem do pojawienia się Mahdiego”. Zacytował przekaz z VIII wieku, który mówi, że kolejną oznaką powrotu Mahdiego będzie bitwa z udziałem wojowników walczących pod żółtym sztandarem – kolorem kojarzonym z proassadową milicją Hezbollahu: "Jak poświadczył Imam Sadeq kiedy (siły) z żółtymi flagami walczą z anty-Szyitami w Damaszku, a irańskie jednostki do nich dołączą, jest to preludium i znak nadejścia jego świętości."
Zólte flagi odnoszą się do popierajacych Baszara al-Assada bojówek Hezbollachu. Są finansowane i wspierane prez Iran i uczestniczą w wojnie domowej w Syrii. Istnieją proroctwa przekazane przez Al-Zubri'ego. Zostały włączone do zbioru hadisów znanego jako Kitab Al-Fitan, skompilowanego w IX wieku przez uczonego Nuaim'a bin Hammada. Przekazy zawarte w księdze nie są jednak uznawane za w pełni wiarygodne. Można tam przeczytać:
”Ci pod czarnymi flagami i ci pod żółtymi flagami spotkają się i będą walczyć aż zdobędą Palestynę. Potem (po raz drugi) Sufyani wyruszy przeciw ludziom Wschodu (czarne flagi). Kiedy ludzie Maghrebu (żólte flagi) przybędą do Jordanu, ich wódz umrze, więc podzielą się na trzy grupy. Jedna powróci skąd przybyła. Inna odbędzie Hadżdż (pielgrzymkę do Mekki). Jedna grupa zostanie. Sufyani walczy i zwycięża ich, więc przysięgną mu wierność."
[Nuaim bin Hammad, księga Kitab al-Fitan]
Inny hadis również przekazany przez al-Zubri'ego również nawiązuje do tych wydarzeń opisując atak na Izrael:
"Jeśli czarne flagi poróznią się między sobą, żółte flagi zaatakują ich. Spotkają się w Qantara w Egipcie. Ludzie Wschodu i ludzie Maghrebu walczą ze sobą przez siedem [dni albo miesięcy]. Ludzie Wschodu zostaną zwyciężeni tak bardzo że [ludzie Maghrebu] przybędą do Al-Ramla."
[Nuaim bin Hammad, księga Kitab al-Fitan]
Jednak przypisanie żółtych flag z hadisów do Hezbollachu wydaje się nadinterpretacją, co nie zmienia faktu że takie pomysły podsycają i tak już apokaliptyczne nastroje w Iranie.
Iran finansował też szyickie bojówki w Iraku tzw. "Armię Mahdiego". W 2004 roku jej bojownicy dokonali szturmu na ratusz w irackiej Karbali. Dla szyitów Karbala jest miastem świętym, zginał tam męczeńską śmiercią szósty imam al-Husajn. Miasto jest też wzmiankowane w hadisach przedstawiających rządy Mahdiego. Warto wspomnieć, że atak został odparty przez polskich i bułgarskich żołnierzy.
Iran jest zaangażowany również w wojny domowe w Syrii i Jemenie. Walki o podłożu religijnym są toczone między sunnitami a szyitami. Co zaskakujące istnieją przekazy wieszczące że kraje te były wskazywane przez szóstego imama Ja'fa al-Sadiq'a. Słowa imama zostały utrwalone przez szyickiego uczonego Muhammada al-Nu'maniego. Około roku 953 zamieścił je w swoim zbiorze hadisów Kitab al-Ghayba.
"Powstanie Sufyani nastąpi w Sham (Syria), a powstanie Yamani nastąpi w Jemenie."
[al-Nu'mani, księga Kitab al-Ghayba]
W islamskich wierzeniach armie które wyjdą z Syrii i Jemenu oraz z Chorasanu będą brać udział w wojnach prowadzonych przez Mahdiego.
Nowy Świat na gruzach Starego
Włdze Iranu niejednokrotnie groziły zniszczeniem Izraela. Czy faktycznie chcą dokonać ataku i wypełnić słowa przepowiedni, a może to prowokują siły zachodnie do ataku na swój własny kraj. W przeszłości Chomejni (poprzedni najwyższy przywódca) stwierdził w przemówieniu, że broń nuklearna jest dozwolona i że w rzeczywistości Iran jest odpowiedzialny za zdobycie tej broni dla dobra islamu. Lata później Ahmadineżad wyraził pogląd że program nuklearny odbywa się pod kontrolą ukrytego imama.
Paiętać trzeba że Dwunasty Iamam nie powróći dopóki świat nie pogrąży się w chaosie i rzezi. Dopiero wówczas na tak "przygotowanych" gruzach cywilizacji, Mahdi będzie mógł narzucić światu swoją władzę:
Imam al-Baqir powiedział: “Te słowa odnoszą się do potomstwa Mahometa i Ostatniego Imama. Bóg zapewni Mahdiemu i (niech Wszechmogoący Allah przyspieszy jego powrót i odsiecz) jego zwolennikom kontrolę i wpływy na wschodzie i na zachodzie świata.”
[Muhammad Baqir al-Majlesi, księga Bihar Al-Anwar;
Seyed Hashim al-Bahrani, księga Al-Burhan Fi Tafsir al-Quran]
Źródła:
https://www.c-span.o...neral-assemb...
https://www.rferl.or...ic/2145806.html
https://www.religion...-for-the-mahdi/
https://www.trackper...-mahdis-return/
https://ghayb.com/ta...w-flags/page/2/
https://www.al-islam...ajmuddin-tabasi
https://www.washingt...-says-the-u-...
https://rasanah-iiis...r-shiites-s...\
https://www.al-islam...muhammad-bin...
https://psz.pl/117-p...ie-dwunastkowym
https://www.al-islam...-imam-al-mah...
https://sunnah.com/muslim:1821d
https://sunnah.com/abudawud:4282